تأملی بر جنبه‌های کاربردی هنرهای نمایشی

نوشداروی نمایش

«پیر وفا» و «شب‌ دهم» در یک نگاه

روایت‌هایی مانا و هنرمندانه از عاشوراییان

به مناسبت ایام محرم و رخداد قیام عاشورا و حماسه‌سازی‌ها و رشادت‌ها و شهادت‌های عاشوراییان، رسانه‌ملی در کنار تولید و پخش برنامه‌ها و فیلم‌ها و سریال‌های مناسبتی و بازپخش سریال فاخر و وزین «مختارنامه» ساخته ماندگار داوود میرباقری، اقدام به پخش دو اثر نمایشی ارزشمند و تماشایی کرده است.
کد خبر: ۱۳۷۵۲۰۲
نویسنده جبار آذین - منتقد و مدرس

بازپخش تئاتر تلویزیونی «پیر وفا» به کارگردانی مجتبی یاسینی، بعد از گذشت بیش از سه دهه و بازپخش چندباره سریال جذاب و دیدنی «شب دهم» کار حسن فتحی، عناوین این آثار خوب‌اند.

پیر وفا از منظر نگاه و روایت و سلیقه یاسینی به بخشی از داستان زندگی مبارزاتی حضرت امام حسین (ع) و شهادت او، پیش از وقایع عاشورا می‌پردازد و قصه مجاهدات و شهادت هانی بن عروه و یاران وفادار سالار و سرور شهدای کربلا و کوفیان را به زبان زیبای نمایش بازگو و در قالب یک تئاتر چند قسمتی تلویزیونی با یاری گروهی از هنرمندان نامدار تئاتر کشور که امروز بسیاری از آنها سنین پیری را می‌گذرانند و اکثرا درعرصه هنرهای نمایشی، همچنان می‌درخشند به تصویرمی کشد. پیروفا دارای متنی استوار وپرمحتوا، بازی‌های فوق‌العاده و کارگردانی پرتحرک و ازجمله آثار به یادماندنی درحوزه تئاترهای تلویزیونی رسانه‌ملی است.

شب دهم، ساخته قوی و بامحتوا و گرانسنگ حسن فتحی که داستان پرچالش خود را به همراه ماجراهایی ازرفاقت، عشق ودلدادگی انسانی و الهی در دوران قجر به تصویرکشیده، حاوی فیلمنامه‌ای حرفه‌ای، بازی‌های حرفه‌ای و کارگردانی حرفه‌ای است وبه رغم پخش مکرر درمناسبت‌های مختلف ازتلویزیون، همچنان تازگی و جذابیت خود را حفظ کرده و مخاطبان فراوان دارد.

بازپخش این دواثرخوب و ماندگار، افزون برتجدید خاطره با هنرآفرینی سازندگان آنها، میثاقی دوباره درقالب هنر با عاشوراییان وهمدلی و همگامی رسانه‌ملی با عزاداران و رهروان حسینی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها