مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان :

مصرف بالای آب شرب زنجانی‌ها

میزان هدررفت آب در کشور ۲۸ تا ۳۰ درصد است، در حالی که این مقدار اتلاف در دنیا ۹ تا ۱۲ درصد گزارش شده است.
میزان هدررفت آب در کشور ۲۸ تا ۳۰ درصد است، در حالی که این مقدار اتلاف در دنیا ۹ تا ۱۲ درصد گزارش شده است.
کد خبر: ۱۳۴۸۲۰۴

به گزارش جام جم آنلاین زنجان؛ اسماعیل افشاری  در رابطه با هدررفت بالای آب در کشور، اظهار کرد: هدررفت آب در ایران بیش از میانگین جهانی بوده و بر اساس گزارش‌های موجود، میزان هدررفت آب در کشور ۲۸ تا ۳۰ درصد است، در حالی که این مقدار اتلاف در دنیا ۹ تا ۱۲ درصد گزارش شده است.

وی افزود: با وجود هشدارها نسبت به مصرف بالای آب در مصارف شهری و روستایی، آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد از منابع آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که در صورت مدیریت بهینه در این حوزه می‌توان تا اندازه زیادی از ابعاد بحران کم‌آبی کاست.

این مسئول ادامه داد: اقداماتی مانند افزایش بهره‌وری و کاهش هدررفت آب، اصلاح الگوی کشت و استفاده از منابع آبی موجود به صورت اصولی، همچنین کاربرد آب‌های نامتعارف در بخش صنعت می‌تواند از اصلی‌ترین راهکارهای مقابله با بحران آب باشد.

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب استان زنجان با اشاره به میزان هدررفت آب در بخش کشاورزی استان، تصریح کرد: مصرف آب شرب در استان در بخش روستایی و شهری بی‌رویه است و برای همه مصارف از این آب استفاده می‌شود. شرکت آب و فاضلاب استان با توجه به تولید آب و مصرف روستایی می‌تواند میزان تلفات آب شرب را در مسیر مشخص کند.

افشاری، راهکارهای جلوگیری از این هدررفت را فرهنگ‌سازی در مصرف بهینه آب و کنترل برداشت آب از محل تولید تا مصرف دانست و خاطرنشان کرد: پس از بررسی موضوع توسط شرکت آب و فاضلاب استان می‌توان میزان استفاده از آب شرب را برای تامین آب کشاورزی در روستاها مشخص کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها