گفت‌وگو با مسعود صفوی، تهیه‌‌کننده یک انیمیشن پرمخاطب:

حکایت‌های پدر بودن در سرزمین شکرستان

همزمان با روز انیمیشن، وضعیت کنونی هنر-صنعت انیمیشن‌سازی ایران در نشست رسانه‌ای مرکز پویانمایی صبا بررسی و تحلیل شد. نشست خبری مرکز پویانمایی صبا صبح دیروز ۴ آبان با حضور محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا، امیر محمد دهستانی معاون انیمیشن مرکز سینمای مستند و تجربی و امیرحسین سحرخیز رئیس صنف انیمیشن در مرکز پویانمایی صبا برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۴۴۳۴۹

به گزارش جام‌جم، در ابتدای این مراسم، لیوانی درباره رشد انیمیشن در سال‌های اخیر توضیحاتی ارائه کرد و گفت: امیدوارم دولت تازه‌نفس کمک انیمیشن باشد تا بتواند به جایگاه اصلی خود برسد.

وی در ادامه گفت: ما در انیمیشن روند رو به رشدی داریم. رهبر معظم انقلاب در سال ۹۸ جمله‌ای را فرمودند. ایشان، توانمندی در تولید انیمیشن را مایه افتخار و مباهات دانستند. جمهوری اسلامی در ۴۲ سال گذشته سرمایه‌گذاری خوبی در این عرصه داشته و باید بتوانیم در گام دوم انقلاب به منصه ظهور در دنیا بگذاریم. انیمیشن یک چاه نفت است که در آن هنوز باز نشده است.
رئیس مرکز پویانمایی صبا اظهار کرد: در حوزه برندسازی از سال‌ها پیش کار آغاز شده است. یکی از شاخصه‌های برندسازی تعداد قسمت‌‌های زیاد است. ما مجموعه‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ قسمتی داشته و مجموعه‌هایی داریم که بالای ۲۰۰ قسمت ساخته شده است. وقتی تعداد قسمت‌ها زیاد می‌شود باید سعی کرد از لحاظ هنری و محتوایی و فنی کیفیت پایین نیاید و سعی کردیم حتی در مجموعه‌های ۲۰۰ قسمتی این کیفیت افت نکند.
لیوانی ادامه داد: از سال ۹۲ تمام مجموعه‌های ما فول اچ‌دی است و شروع به تولید انیمیشن‌هایی با تکنولوژی ۴k کردیم. کارهای بسیار خوبی انجام شده و فکر می‌کنم تا چهار سال آینده برندهای بیشتری خواهیم داشت. بعد از شکرستان مجموعه پهلوانان را می‌خواهیم برند کنیم. چند مجموعه بزرگ تولید شده که به زودی توسط مسوولان صدا و سیما اعلام خواهم شد. پدر و مادرهای ما باید برای دیدن انیمیشن پاک تلاش و ذائقه‌سازی کنند.
وی عنوان کرد: بیشترین تمرکز باید بر روی تولیدات جانبی باشد. ما در صبا مسوولیت تولید را داریم و صادرات و فروش به عهده بخش دیگر سازمان است. بعد از فیلم و سریال تولیدات انیمیشن ما فروخته شده است. انیمیشن همیشه پایه صادرات است.ما هرگز انیمیشن با فکر صادرات نساخته، اما اطلاع‌رسانی در این باره کم داشته‌ایم. مبادلات هم انجام می‌شود و مجموعه‌هایی با کشورهای مختلف مبادله می‌شود. کیفیت فنی و حجم کارها باید استانداردهای بین‌المللی را داشته باشد.
لیوانی نیز گفت: حجم و قسمت تولیدات باید بالا باشد تا امکان صادرات فراهم شود، اما ما بیشتر به بازار داخلی نگاه داریم. اول باید بچه‌های خودمان انیمیشن‌ها را ببینند بعد بتوان به فکر صادرات بود.
رئیس مرکز پویانمایی صبا درباره پخش برخی آثار ضعیف در تلویزیون عنوان کرد: ما در چند سال اخیر انیمیشن با کیفیت پایین نداشته‌ایم، اغلب ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها مجموعه مهارت‌های زندگی را خریداری کرده‌اند.
در ادامه سحرخیز گفت: فقط در روز انیمیشن نباید به این هنر پرداخت، انیمیشن هم هنر است و هم صنعت و هم می‌تواند به صادرات مطرح شود، البته ایده‌ها در انیمیشن همیشه در حد طرح و ایده باقی می‌ماند. ما طی سه سال اخیر در صنف تلاش داشتیم که به سمت صنعتی‌بودن انیمیشن برویم تا تغییر و تحول کاملی در این عرصه انجام شود. انیمیشن هیچ گاه به جایگاه اصلی خود نرسیده و طی فرصت دو ساله در کرونا جزو معدود صنعت‌هایی بوده که رشد کرده است. این صنعت طی دو سال کرونا رشد عجیبی داشته است.
وی بیان کرد: ما دستاورد و هنری داریم که هیچ کدام از کشورهای اطراف‌مان این هنر را ندارند. در انیمیشن سال‌هاست که سرمایه‌گذاری شده و خیلی از کشورهای اروپایی کارهای انیمیت خود را در ایران انجام می‌دهند. ما سال‌هاست این هنر-صنعت را داریم که از آن استفاده نکرده‌ایم. خیلی از سلبریتی‌های دنیا جذب تولید فیلم‌های انیمیشن شدند. انیمیشن‌های کوتاه ما در سکوت خبری جوایز بزرگ‌ترین جشنواره‌های دنیا را کسب می‌کنند. برای رشد صنعتی درست انیمیشن باید از این هنر حمایت کرد. باید بدانیم که چه گوهری داریم اما از آن استفاده نکرده‌ایم.
رئیس صنف انیمیشن در مرکز پویانمایی صبا ادامه داد: ما پدیده‌ای داریم که کشوری مثل عربستان با سرمایه‌گذاری خارجی و حضور نیروهای خارجی می‌خواهد در ۱۰ سال آینده به آن دست پیدا کند.
سحرخیز در ادامه گفت: وی‌اودی‌ها یکی از مهم‌ترین شبکه‌ها و فضاها برای پخش انیمیشن هستند. باید از این فضایی که فراهم شده استفاده کرد. باید از تولیدات انیمیشن حمایت کرد الزاما هم حمایت حمایت پولی نیست. عمده درآمد پلتفرم‌ها از انیمیشن‌های خارجی است چون کودکان هر فیلم یا سریال را بارها می‌بینند.
وی نیز در این باره گفت: مجموعه‌های باکیفیتی از تلویزیون پخش شده است که خیلی‌ها از آنها اطلاعی ندارند. مجموعه «روبی و جوجه‌ها» از بابک نکویی که به جشنواره انسی راه یافت یا مجموعه خود من با نام «چیا» به کشورهای خارجی فروخته شده‌ است.
دهستانی در ادامه این جلسه افزود: انیمیشن، وجود و حضورش نمادی از پیشرفت فرهنگی و صنعتی یک کشور است. این‌که ما اصلا انیمیشن داریم یا می‌توانیم صنعت انیمیشن داشته باشیم جای بحث دارد. انیمیشن تکنولوژی بالایی دارد و کشوری که انیمیشن دارد یعنی تا حد زیادی پیشرفته شده است. انیمیشن سطح بالایی از هنر سینما، هنرهای تجسمی و انفورماتیک را همراه خود دارد. انیمیشن یک مقوله استراتژیک است و وقتی فیلم‌های انیمیشن ما می‌توانند در جشنواره‌های بزرگ دنیا جایزه کسب کنند چشم جهان را به خود خیره می‌کنند که مگر ایران هم انیمیشن هم دارد. ما در بخش سینمایی به سطح بالایی دست نیافتیم اما در سریال‌های تلویزیونی و فیلم کوتاه تا حد زیادی موفق بودیم و نگاه‌ها را به خود معطوف کردیم.
معاون انیمیشن مرکز سینمای مستند و تجربی افزود: در خیلی از مواقع در جشنواره‌های آمریکایی به دلیل این‌که متوجه شدند چه تاثیری دارد جلوی انتخاب انیمیشن‌های ما را می‌گیرند و نمی‌گذارند فیلم‌های ما پخش شود.آنها دایره فعالیت ما را در دنیا تنگ کرده‌اند.
دهستانی در ادامه عنوان کرد: هدف در انیمیشن کوتاه فروش نیست و بیشتر حضور فرهنگی دارد. ما توان صادرات داریم اما این‌که چه حجمی خریداری شده بسیار کم است. شرط خرید، حجم تولید زیاد است اما ما به دلیل اقتصاد ناپایدار نمی‌توانیم تولید حجم بالای انیمیشن داشته باشیم. باید از لحاظ فرهنگی خودفروختگی انجام نشود، ما به حد کافی اسطوره و قهرمان داریم و باید درباره همین‌ها سریال و فیلم انیمیشن‌ بسازیم.
وی با اشاره به پخش آثار پویانمایی خارجی در کشور تصریح کرد: من خاطرم هست تلویزیون در یکی از چهارشنبه‌سوری‌ها حدود ۱.۵ میلیارد دلار انیمیشن خارجی پخش کرد! یعنی شش تا هفت فیلم ۱۵۰ میلیون دلاری را پخش کرد. پس وقتی ما خودمان این آثار را ترویج می‌کنیم چگونه انتظار داریم انیمیشن‌های ما مورد توجه قرار بگیرد. حالا در دنیا به سمت همجنسگرایی رفته‌اند و شاید همین بحران باعث شود مسوولان ما به تولید محتوای فرهنگی خودمان توجه داشته باشند گویی باید ابتدا بحران‌آفرینی شود و سوپرمن را با نگاه تراجنسیتی بسازند تا به انیمیشن ما توجه شود.

احمدرضا معراجی - رسانه / روزنامه جام‌جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها