روسیه از آمادگی مسکو برای تداوم مذاکرات با آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم از جمله مسائل مرتبط با امور افغانستان خبر داد حال آنکه به فقدان اشتیاق کافی از جانب طرف مقابل هم اشاره کرد.
کد خبر: ۱۳۳۰۰۳۶
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، «ولادیمیر تارابرین» رئیس بخش تهدید‌ها و چالش‌های جدید وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور آماده حفظ ارتباطات با آمریکا در زمینه مسائل مرتبط با ضد تروریسم از جمله در زمینه افغانستان است.

تارابرین گفت: ما آماده تعامل برای ارتباط در زمینه ضد تروریسم از جمله در زمینه امور مرتبط با افغانستان با آمریکایی‌ها هستیم، اما نمی‌توانیم بیش از همکارانمان در این زمینه اشتیاق نشان دهیم.

وی یادآوری کرد که بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، گفتگویی تمام عیار بین سرویس‌های (اطلاعاتی) مسکو و واشنگتن بر سر طیف کاملی از مسائل مرتبط با ضد تروریسم صورت گرفت، اما این همکاری از جانب آمریکا به بهانه‌های ساختگی تعلیق شد.

وی اضافه کرد: در هر صورت مسکو به همکاری عملی با دفتر ضد تروریسم وزارت خارجه آمریکا ادامه می‌دهد که این کار منافع عملی روسیه را برآورده می‌کند.

تارابرین در همین زمینه ادامه داد: ما آماده ایم به همکاری‌های ضد تروریسم ادامه دهیم. از جمله می‌توان به تبادل نظر در زمینه افغانستان هم به صورت دو جانبه و هم از طریق قالب‌های چندجانبه، چنانچه منافع مشترک متقابل (در این زمینه) وجود داشته باشد، اشاره کرد.

دیپلمات روس با اشاره به همزمانی اوج تولید مواد مخدر در افغانستان با حضور نظامیان آمریکایی و ناتو در خاک این کشور، یادآوری کرد که آمریکایی‌ها همزمان با خروجشان از افغانستان، اعلام کردند که ابتکارعمل‌های آن‌ها در مبارزه با مواد مخدر در واقع با شکست رو به رو شده است.

این دیپلمات روسی همچنین گفت که بر اساس برآورد‌های مختلف، حجم مواد مخدر تولیدی در افغانستان در مقایسه با سال ۲۰۰۱ که آمریکا به این کشور حمله کرد، از ۱۷ به ۴۰ بار افزایش یافت.

وی در پایان گفت که بازار باثبات مواد مخدر در افغانستان شکل گرفته است و تجارت آسان و بی دغدغه مواد مخدر صرف نظر از حضور نظامیان خارجی در این کشور در جریان است.

پیشتر «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفته بود: مسکو علاقه‌مند نیست که هرج و مرج در افغانستان حاکم شود و این مساله فقط به این خاطر نیست که نمی‌خواهیم مناقشه به کشور‌های همسایه و متحد ما سرایت کند بلکه ما می‌خواهیم افغانستان در بهترین شرایط بسر برد و مردم این کشور در صلح و آرامش زندگی کنند و این کشور بدون هر گونه تهدید امنیتی از جمله تروریستی و قاچاق مواد مخدر بطور مستمر پیشرفت کند.

وی یادآوری کرد که تولید مواد مخدر در افغانستان به حد بی سابقه رسیده و ۹۰ درصد کل مواد مخدر جهان در این کشور تولید می‌شود و تقریباً هیچ اقدامی برای مبارزه با این پدیده صورت نمی‌گیرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها