تجربه‌ تایپ متفاوت روی اندروید و آی‌او‌اس

بردِ کیبورد

بسیاری از کاربران هنگام کار با گوشی آیفون یا اندرویدی خود، از کیبورد پیش‌فرض نصب‌شده روی آن استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۰۷۱۴۷
بردِ کیبورد

در حالی‌که امکان تغییر کیبورد یکی از قابلیت‌های مهم اندروید از نسخه‌های اولیه‌ و همچنین آی‌او‌اس در نسخه‌های جدیدتر آن است. نمی‌خواهیم بگوییم این کیبوردهای پیش‌فرض ناقص هستند یا کارایی لازم را ندارند. بلکه مانند وجود چند نرم‌افزار برای انجام یک کار مشخص، کیبوردهای متنوعی برای این دو سیستم‌عامل عرضه شده‌است که به‌وسیله‌ آنها می‌توانید تجربه‌ متفاوت یا امکاناتی مختلف را هنگام تایپ داشته باشید. حتی شاید سرعت تایپ‌تان هم با این کیبوردها بالاتر از قبل باشد!

کیبوردها برای اندروید تنوعی زیاد دارند و تقریبا هر نوعی از کیبورد را که در مخیله‌تان بگنجد، می‌توانید در گوگل‌پلی پیدا کنید. در مورد آی‌اواس هم پس از سال 2014 و افزوده شدن قابلیت تغییر کیبورد، تعداد زیادی کیبورد توسط شرکت‌های کوچک و بزرگ وارد فروشگاه اپل شدند. در اینجا سه نمونه از بهترین و مشهورترین کیبوردهای رایگان را که برای هر دوی این سیستم‌های عامل‌ عرضه شده معرفی می‌کنیم.

گوگل اینجا، گوگل آنجا

درست است اندروید توسط گوگل توسعه می‌یابد، ولی این دلیل نمی‌شود گوگل کیبورد خودش را عرضه نکند. کیبورد گوگل (Google Keyboard) که می‌توانید از گوگل‌پلی یا دیگر مارکت‌های اندرویدی دانلود کنید، یکی از بهترین کیبوردها برای اندروید است. این کیبورد با توجه به طراحی متریال آن، ظاهر شسته‌رفته‌ای دارد که تایپ با آن لذتبخش است. بخصوص این‌که می‌توانید در تمام زبان‌ها (از جمله فارسی) تایپ حرکتی (Gesture Typing) انجام دهید. از امکانات مفید این کیبورد می‌توان به تغییر چیدمان به یک سمت برای تایپ تک‌دستی اشاره کرد. علاوه بر این، کیبورد گوگل حرکت‌های لمسی جالبی دارد: حرکت مکان‌نما با حرکت انگشت روی کلید فاصله یا پاک کردن کلمه‌ای با حرکت از روی کلید حذف. به همه‌ اینها اضافه کنید امکان تغییر تم رنگی و البته قابلیت جست‌وجو از داخل خود کیبورد.

اگر فکر می‌کنید گوگل کیبوردش را به سیستم‌‌عامل خودش محدود کرده، اشتباه می‌کنید. کیبورد گوگل با امکانات خوبش برای سیستم‌‌عامل اپل هم با نام Gboard ارائه شده و آنجا هم یکی از بهترین‌هاست. امکان جست‌وجو در گوگل، حرکت روی حروف و همچنین قابلیت جست‌وجوی تصاویر گیف (GIF) از جمله‌ قابلیت‌های کاربردی و جالب این کیبورد روی آیفون یا آیپد است.

در مورد زبان فارسی، کیبورد گوگل در اندروید یکی از بهترین‌هاست که در آن علاوه بر چیدمان مناسب، حتی نیم‌فاصله‌ هم دم دستتان است. اما برای تایپ فارسی با Gboard روی آی‌او‌اس باید به تایپ فارسی با چیدمان عربی قناعت کنید؛ زیرا فارسی هنوز به این کیبورد افزوده نشده است.

کلید‌های سریع

سوئیفت‌کی (SwiftKey) یکی از باسابقه‌ترین و البته محبوب‌ترین کیبوردها روی گوشی‌‌های اندرویدی است. سوئیفت‌کی علاوه بر تایپ‌ حرکتی فوق‌العاده‌اش، امکانات جالب دیگری هم در اندروید ارائه می‌کند. یکی از این امکانات که در اصل قرض‌گرفته‌شده از کیبورد آی‌او‌اس است، قابلیت شناور کردن کیبورد است! شما می‌توانید کیبورد را از پایین صفحه به هر جای دیگری ببرید که تایپ را برایتان راحت‌تر می‌کند. همچنین می‌توانید اندازه‌ آن را تغییر دهید و حتی آن را به دو نیمه تبدیل کنید که برای تبلت‌های اندروید قابلیتی بسیار مفید خواهد بود. علاوه بر اینها، ظاهر این کیبورد را می‌توانید با انواع و اقسام تم‌ها و طرح‌ها شخصی‌سازی کنید.

با توجه به محبوبیت‌ بسیار بالای این کیبورد در میان اندرویدبازها، تعجبی نداشت که سوئیفت‌کی برای آی‌او‌اس هم عرضه شود و در این سیستم‌عامل نیز به یکی از محبوب‌ترین کیبوردها تبدیل شود. یکی از جالب‌ترین نکات این کیبورد، آمار آن است که به شما می‌گوید چند متر تایپ کرده‌اید یا با استفاده از سوئیفت‌کی چند درصد کار‌تان بالاتر رفته است! با این‌که امکان شناوری در نسخه‌ آی‌او‌اس این کیبورد (هنوز) وجود ندارد، اما تایپ حرکتی به همراه تم‌های مختلف و البته کارایی سریع و بی‌نقص آن باعث می‌شود بتوان آن را یکی از بهترین کیبوردهای آی‌او‌اس نامید.

کاربران اندروید برای تایپ فارسی گزینه‌های زیادی دارند، اما اگر دنبال یک کیبورد بسیار خوب برای زبان فارسی در آی‌اواس هستید، در استفاده از سوئیفت‌کی درنگ نکنید. چیدمان کلیدها در زبان فارسی این کیبورد بسیار خوب است و کلمات پیشنهادی فراوان آن هم کمک زیادی به تایپ سریع می‌کند. تازه، این کیبورد نیم‌فاصله هم دارد که به طرزی عجیب نام کلید آن zwmj است!

کیبورد آقای هوپی

شرکت GO Dev Team یکی از باسابقه‌ترین شرکت‌های تولید نرم‌افزار موبایلی است که با اپ‌هایی مختلف که عرضه می‌کند، بعید است کسی را پیدا کنید حداقل از یکی از نرم‌افزارهای این شرکت استفاده نکرده باشد. کافی است از یک کاربر اندروید بپرسید یک اپ نام ببر که با GO شروع شود! بنابراین، از این‌که کیبوردی به نام GO Keyboard برای اندروید و آی‌اواس داشته باشیم، اصلا نباید تعجب کرد. کیبورد GO تقریبا هر چیزی را که از یک کیبورد سطح بالا انتظار می‌رود، دارد: پشتیبانی از زبان‌های مختلف، چیدمان خوب، تایپ سریع، تم‌های فراوان و البته تایپ حرکتی.

اما این کیبورد قابلیت‌های دیگری هم در آستین دارد که آن را از دیگر کیبوردها متمایز می‌کند. اول، پشتیبانی از انواع و اقسام زبان‌هاست. این کیبورد در حالت رایگان از 40 زبان پشتیبانی می‌کند و با داشتن نسخه‌ پریمیوم آن می‌توانید به 60 زبان تایپ کنید! امکان جالب دیگر این کیبورد، مجموعه‌ بزرگ Emoji‌ آن است. اموجی‌های عادی را همه‌ کیبوردها دارند، اما این کیبورد دسته‌ اموجی‌های متفاوت دیگری مانند اموجی‌های خطی و حتی اموجی‌های ترکیبی چندخطی را هم به این مجموعه می‌افزاید. خلاصه اگر از آن دسته افرادی هستید که به زبان Emoji و استیکر صحبت می‌کنید، کیبورد Go مناسب شماست!

پشتیبانی این کیبورد از زبان فارسی بسیار خوب است و با دایره‌ بزرگ لغات پیشنهادی آن می‌توانید تایپی سریع در زبان مادری داشته باشید.

نحوه‌ تغییر کیبورد در اندروید و iOS

پس از دانلود و نصب کیبورد، برای فعال کردن کیبورد یا تغییر کیبورد پیش‌فرض در اندروید باید به تنظیمات گوشی و قسمت زبان‌ها و ورودی‌ها (Languages & Input) بروید. در این قسمت فهرست کیبوردهای نصب‌شده در گوشی را می‌توانید مشاهده کنید. حال با لمس گزینه‌ کیبورد پیش‌فرض(Default Keyboard) و در دیالوگ باز شده می‌توانید کیبورد پیش‌فرض‌تان را از فهرست کیبوردهای فعال انتخاب کنید. برای فعال کردن یک کیبورد نصب‌شده هم در پایین همین دیالوگ گزینه‌ SET UP INPUT METHODS را بزنید و کیبوردهایی را که می‌خواهید فعال کنید تیک بزنید. با برداشتن تیک هم آن کیبورد غیرفعال می‌شود (اما هنوز نصب خواهد ماند).

در آی‌او‌اس نیز پس از نصب کیبورد، به تنظیمات اصلی بروید و از قسمت General گزینه‌ Keyboard را انتخاب کنید. در اینجا منوی Keyboards را بزنید تا فهرست کیبوردهای فعالتان را مشاهده کنید. برای افزودن کیبورد جدید به این فهرست، گزینه‌ Add new Keyboard را انتخاب کنید و از فهرست کیبوردهای نصب‌شده، روی کیبورد موردنظرتان بزنید تا به کیبوردهای فعال افزوده شود. همچنین برای غیرفعال کردن یک کیبورد، کافی است روی سطر آن به چپ بکشید و Delete را بزنید.

محمود صادقی

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها