جام‌جم از واپسین سفرهای تابستانی خبر می‌دهد

وداع سواحل شمال با تابستان

باز هم به آخر تابستان رسیدیم و باید با تعطیلات خداحافظی کرد. اما خیلی‌ها دوست دارند با سفر، تابستان را بدرقه کنند. حالا هم یک سه‌شنبه تعطیل داریم و یک چهارشنبه که با مرخصی می‌شود به پنجشنبه و جمعه چسباندش؛ یعنی چهار روز تعطیلی؛ دیگر بهتر از این نمی‌شود.
کد خبر: ۹۴۷۰۰۶
وداع سواحل شمال با تابستان

با این همه، باز هم سیل مسافر است که راهی شمال کشور می‌شود و باز ترافیک و سواحل شلوغ و تجربه‌هایی که در این چند سال به تکرارش عادت کرده‌ایم. شاید از خود بپرسید چرا دولت فکری به حال ساماندهی این اوضاع نمی‌کند، اما نهادی در ایران وجود دارد به نام ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که تلاش می‌کند با ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌ها نظم و طرحی نو دراندازد.

اما در این چند سال، کار این ستاد در ظاهر به دادن چند اطلاعیه محدود شده است. مرتضی رحمانی موحد، دبیر این ستاد در واکنش به این موضوع عنوان می‌کند: اسم این ستاد مشخص است؛ «هماهنگی». یعنی در چارچوب ضوابطی که قانون برای همه دستگاه‌ها تعیین کرده، ستاد باید هماهنگی‌هایی به عمل آورد که با توجه به عملکرد آن در دو سال گذشته، نیمه پر لیوان بیشتر از نیمه خالی آن است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی به نوپا بودن این ستاد اشاره می‌کند و می‌افزاید: دبیرخانه و کارگروه‌های آن فرهنگ‌سازی را آغاز کرده‌اند و باید دوره آن بگذرد که بخشی از این اقدامات به صدور همین اطلاعیه‌ها درباره آداب سفر مربوط می‌شود. تعدد این اطلاعیه‌ها در تعطیلات متراکم نشان می‌دهد باید توجه مردم بیشتر به این موضوع جلب شود.

مراقب دریا باشید!

اما ستاد هماهنگی خدمات سفر برای تعطیلات آخر هفته چه اقداماتی برای مناطق شمالی کشور انجام داده تا مسافران سفر چندان دشواری در پیش نداشته باشند؟ در این رابطه با معاونان گردشگری ادارات کل میراث فرهنگی استان‌های مازندران و گیلان صحبت کردیم که دبیران ستاد خدمات سفر در این دو استان به شمار می‌آیند.

مهران حسنی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به پیش‌بینی سیل ورود گردشگران و مسافران در دو هفته پایانی شهریور به مازندران، درباره اقدامات ستاد اجرایی خدمات سفر این استان به جام‌جم می‌گوید: از هفته قبل به تمام ستادهای شهرستان‌های استان آماده‌باش دادیم تا در صورت هر گونه مشکلی، پاسخگوی نیاز مسافران و گردشگران باشند و برای این منظور مسافران و گردشگران می‌توانند با شماره 33356324 با کد 011 استان مازندران تماس بگیرند.

اما استان مازندران ظرفیت پذیرایی از چه تعداد مسافر را در روز دارد؟ حسنی با بیان این‌که مراکز اقامتی رسمی استان دارای 50 هزار تخت هستند، به توانایی مازندران در پذیرایی از نزدیک به 370 هزار مسافر در اقامتگاه‌های موقت استان مانند مدارس، زائرسراها و... در روز خبر می‌دهد. بر این اساس او توصیه می‌کند مردم از اقامتگاه‌های مجاز در سطح استان استفاده کنند و می‌افزاید: ولی آنها که علاقه به گذراندن شب زیر آسمان یا در چادر را دارند، توصیه می‌کنیم حتما از کمپ‌هایی استفاده کنند که با کمیته امور شهرداری زیر نظر ستاد خدمات سفر فراهم شده است.

معاون گردشگری مازندران با اشاره به استفاده بیشتر مسافران از دریا و سواحل، به آنها توصیه می‌کند که از شناگاه‌ها و طرح‌ دریا که ایمن است، استفاده کنند و از شنا در مناطق ناایمن بپرهیزند.

برنامه‌های گیلان برای کاهش ترافیک هفته آخر

در همین حال معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان، ترافیک جاده‌ای را اصلی‌ترین مشکل در ایام پیک سفر اعلام می‌کند و با اشاره به جلسات متعدد ستاد خدمات سفر و شورای ترافیک استان، به جام‌جم می‌گوید: با کم کردن محدودیت‌ها برای خودروهای سواری و ایجاد محدودیت برای تردد خودروهای سنگین و کندرو، امیدواریم مردم بتوانند براحتی در مسیرهای استان تردد کنند.

حمیدرضا آذرپور با اشاره به موضوع اسکان مسافران، می‌افزاید: تلاش شد تا از همه ظرفیت‌ها از جمله، هتل‌ها و مراکز اقامتی و حتی خانه‌مسافرها، زائرسراها و مدارس استفاده کنیم تا جایی‌ که امروز ظرفیت روزانه استان گیلان بالغ بر 675 هزار تخت است که به نسبت سال گذشته از 15 درصد رشد حکایت دارد.

او با اشاره به بحث نظارت بر مراکز خدمات سفر، از افزایش 12 درصد بازدیدهای نظارتی نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد. آذرپور با بیان این‌که 60 واحد طرح سلامت دریا در 128 کیلومتر نوار ساحلی استان گیلان ایجاد شده به گردشگران توصیه می‌کند که از این مناطق برای شنا استفاده کنند.

به گفته معاون گردشگری گیلان، ایجاد بیش از صد غرفه محصولات صنایع‌دستی و عرضه مستقیم تولیدات صنعتگران و هنرمندان نیز از جاذبه‌های گردشگری برای مسافران است که آنها می‌توانند از نزدیک با فرآیند تولید صنایع‌دستی آشنا شوند و به خرید سوغات بپردازند.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی، نوع جدید شمال‌گردی

به گفته مهران حسنی، معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی مازندران، انگیزه سفر به شمال ایران در تابستان بیشتر برای استفاده از دریاست. با وجود این، او از تلاش برای تعریف مسیرهای گردشگری جدید خبر می‌دهد تا با برنامه‌ریزی، مسیرهای ناشناخته یا کمتر شناخته‌شده معرفی شود: بر این اساس مسیرهای جدیدی به دفاتر مسافرتی و تورگردانی معرفی شده تا تورهای گردشگری خود را به این مسیرها هدایت کنند. از سوی دیگر، روستاهای ما با اقامتگاه‌های بوم‌گردی ظرفیت بسیاری برای پذیرایی از گردشگران دارند و مردم هم به این اقامتگاه‌ها علاقه نشان داده‌اند و پیش‌بینی می‌کنیم که در آینده این اقامتگاه‌ها در توزیع سفر نقش زیادی ایفا کنند.

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
طاهره
-
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
۰
۰
انشاالله همه بسلامت برن و برگردنند فقط تو رو خدا زباله نریزین

نیازمندی ها