نخست وزیر ترکیه گفت: حزب عدالت و توسعه مصمم است تا قانون اساسی جدید ترکیه را تدوین کند و کار برای تکمیل این روند را ادامه خواهد داد.
کد خبر: ۸۸۴۱۲۰
داود اوغلو : قانون اساسی ترکیه تغییر می کند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از رویترز، احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه امروز سه شنبه در سخنانی تاکید کرد: حزب عدالت و توسعه قصد دارد تا تلاش برای تدوین پیش نویس قانون اساسی جدید را ادامه دهد.

حزب مخالف جمهوریخواه ترکیه هفته گذشته در اعتراض به تلاش های حزب عدالت و توسعه برای تقویت جایگاه رئیس جمهور در قانون اساسی جدید از کمیسیون ویژه پارلمانی تدوین قانون اساسی، کناره گیری کرده است.

قانون اساسی فعلی ترکیه میراث کودتای نظامی 1980 میلادی است و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه قصد دارد علی رغم انتقادات مخالفان، قانون اساسی این کشور را تغییر دهد.

گرچه همه احزاب بر لزوم تغییر قانون اساسی تاکید دارند ولی مخالفان بر این باورند که حزب حاکم عدالت و توسعه قصد دارد تا نظام سیاسی کشور را به ریاست جمهوری تغییر دهد تا قدرت و اختیارات رئیس جمهور را افزایش دهد. هم اکنون رئیس جمهور ترکیه بیشتر نقشی تشریفاتی دارد.

داود اوغلو در ادامه در خصوص اقدامات شبه نظامیان کرد سوریه نیز گفت: کردهای سوریه دستورات لازم را از حزب کارگران کردستان پ ک ک دریافت می کنند.

وی در سخنانی در پارلمان ترکیه بار دیگر پ ک ک را به خاطر بمبگذاری هفته گذشته در آنکارا که منجر به مرگ 28 نفر شد، سرزنش کرد.

ترکیه، حزب اتحاد دموکراتیک کرد سوریه را شاخه ای از پ ک ک می داند، سازمانی که از سال 1984 میلادی تاکنون برای استقلال کردستان از ترکیه، مبارزه می کند.

کردها بزرگترین اقلیت قومی در ترکیه به شمار می روند و 25 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها