خیلی‌ها در رویای رسیدن به اهداف و آرزوهایشان زندگی می‌کنند، اما تنها عده کمی هستند که به این هدف‌ها و آرزوها می‌رسند. در این میان، موفقیت پاداش کسانی است که در این راه تلاش می‌کنند؛ تلاشی که به طور مستقیم ریشه در ویژگی‌های روانی افراد دارد.
کد خبر: ۸۷۰۷۴۷
تعیین اهداف واقعی با خودآگاهی

از این نظر، خودآگاهی بین دیگر خصوصیات، از امتیاز بالایی در علم روان‌شناسی برخوردار است. این ویژگی را می‌توانید در زندگی تمام افرادی که به نحوی در شغل، تحصیل و کارشان موفق هستند، ببینید. خودآگاهی در علم روان‌شناسی یعنی توانایی یک فرد در شناخت خود با علم بر نقاط ضعف و قوت با آگاهی بر خواسته‌ها و حتی انزجارها.

کسی که به خودآگاهی رسیده است، می‌تواند برای خودش توضیح کاملی از تمام خصوصیات ذهنی، جسمی و روانی داشته باشد و دقیقا بر مبنای همین شناخت برای زندگی و برای رسیدن به خواسته‌هایش تلاش کند.

هر زمان احساس خودآگاهی در فردی رشد پیدا کرد، او خیلی ساده می‌تواند با شناخت نقاط ضعف و محدودیت خود، درصدد رفع آنها برآید. این موضوع وقتی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم دایره محدودیت‌ها و موانع به ویژگی‌های روانی یا جسمی یک فرد خلاصه نمی‌شود. محدودیت‌ها خیلی وقت‌ها در گستره‌ای وسیع‌تر می‌تواند مانع رسیدن افراد به اهدافشان شود یا حداقل بر سر راه آنها سنگ بیندازد.

نکته مهم بعدی در این بحث، تعیین اهدافی واقعی برای زندگی است چراکه دنبال کردن اهداف و آرزوهای غیرواقعی، تخیلی و دور از دسترس و دربیشتر موارد باعث ناکامی می‌شود. از این نظر هم تعیین اهداف واقعی و در راستای توانایی‌های فرد می‌تواند زمینه‌ساز رسیدن او به موفقیت شود.

جمال یونسی

روان‌شناس و استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها