شهرهای مرزی معمولا از فرصت‌های اقتصادی مطلوبی برخوردار هستند؛ چراکه با راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی در این مناطق می‌توان زمینه‌های رونق اقتصادی و بازرگانی کشور را فراهم کرد، علاوه بر آن این بازار‌ها منجر به ایجاد اشتغال در جوامع محلی و منطقه‌ای هم می‌شوند، اما متاسفانه دوسوم این بازارچه‌ها در حال حاضرغیرفعال یا نیمه‌فعال است.
کد خبر: ۸۴۵۹۶۱
بازارچه‌های مرزی در انزوا

به گزارش جام جم آنلاین ، طبق آمار اداره کل امور مرزی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز وزارت کشور، دو سوم از 64 بازارچه مرزی مصوب دولت در کشور غیرفعال یا نیمه‌‌فعال است.

از آنجا که این بازارچه‌های مرزی در 16 استان کشور پراکنده است، بنابراین تمامی این استان‌ها با این معضل روبه‌رو هستند، به عنوان نمونه در استان هرمزگان ده بازارچه مرزی تعطیل شده وجود دارد.

جاسم جادری، استاندار هرمزگان دلیل تعطیلی این بازارچه‌ها را سیاست‌های نادرست گذشته می‌داند.

جاسم جادری با بیان این‌که ۴۷۰ تعاونی مرزنشین کشور نیز به دلیل نداشتن نقدینگی و قوانین دست‌وپاگیر تعطیل و یا نیمه‌تعطیل شده‌اند، به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص افزایش جمعیت شهرهای مرزی اشاره می‌کند و می‌افزاید: بازارچه‌های مرزی و تعاونی‌های مرزنشینان در تثبیت و افزایش جمعیت شهرها و استان‌های مرزی نقش موثر دارند. هدف ما تقویت و رونق اقتصادی شهرها و استان‌های مرزی کشور است. در همین راستا بازگشایی گمرکات تعطیل شده و تسهیل در امر صادرات و واردات بازارچه‌های مرزی و ورود تعاونی‌ها در این حوزه در دستور کار دولت قرار دارد.

به گفته وی، اختلاف قیمت دو سوی مرزها، مالیات‌های سنگین گمرکی، نرخ‌های متعدد گمرکات، پیچیدگی فرآیند صادرات و واردات، محدودیت‌های گمرکی و انحصاری بودن برخی کالاها در دست دولت از عوامل موثر افزایش پدیده قاچاق کالا و ارز در مرزهای کشور است.

وی معتقد است؛ ساماندهی گمرکات تعطیل و نیمه‌تعطیل با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی در رونق اقتصادی و معیشت مرزنشینان تاثیر مستقیمی دارد.

بلاتکلیفی بازارچه‌های سیستان و بلوچستان

رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس نیز با انتقاد از تعطیلی بازارچه‌های مرزی استان سیستان و بلوچستان گفت: تنها راهکار مقابله با بیکاری و ناامنی در سیستان، بازگشایی بازارچه‌های مرزی است.

سید باقر حسینی در گفت‌وگو با خانه ملت درخصوص شرایط بازارچه‌های مرزی در استان سیستان و بلوچستان می‌گوید: متاسفانه این بازارچه‌ها در چند سال اخیر به طور کامل تعطیل شده‌اند، هرچند در روزهای اخیر معبر مرزی کوچکی باز شده که این موضوع نیز روال عادی خود را طی نمی‌کند؛ بنابراین به دلیل آن‌که نقاط مرزی از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، دولت موظف است که مشکلات بیکاری و فقر مردم این منطقه را حل کند.

وی با انتقاد از این‌که دولت در سیستان ایجاد اشتغال نکرده است، می‌افزاید: بسیار دیده شده که حتی در صورت بازگشایی مقطعی بازارچه‌های مرزی، تنها افراد خاص و وابسته به مقامات می‌توانند بهره‌برداری کنند، به عنوان مثال می‌توان به این مورد اشاره کرد که پیشتر مصوب شد که یک مرزنشین بتواند ماهانه دو میلیون تومان جنس وارد کند، اما عملا این مورد تاکنون رخ نداده است، به عبارت بهتر یک نفر خاص به اسم و استفاده از کارت یک مرزنشین جنس وارد کشورکرده و سود بسیار اندکی به مرزنشینان می‌دهد.

تعطیلی بازارچه رسمی پرویزخان

بازارچه مرزی پرویزخان قصرشیرین نیز که از آن به عنوان شاهراه بزرگ اقتصادی کشور یاد می‌شود، از اوائل هفته جاری تعطیل شده است. این در حالی است که بخش زیادی از صادرات کالاهای کشورمان از طریق بازارچه مرزی پرویزخان قصرشیرین به سلیمانیه عراق انجام می‌شود.

گفته می‌شود پیگیری کارکنان گمرک عراق برای دریافت حقوق و مطالبات خود و کار نکردن آنان در دو سه روز گذشته باعث شد تا روند واردات و صادرات کالا از مرز رسمی و بین‌المللی قصرشیرین متوقف شود که این امر اعتراض بازرگانان و تجار ایرانی و عراقی را به همراه داشته است.

علاوه بر متوقف شدن روند واردات و صادرات کالا، بیش از و 1200 نفر از کارگران بازارچه پرویزخان که با حمل و تخلیه بارگیری کالا روزگار می‌گذرانند، اکنون چند روزی است بیکار شده‌اند.

مرز رسمی پرویزخان تا قبل از مسدود شدن، روزانه شاهد حجم بالایی از تزانزیت کالاهای صادراتی و تانکرهای سوختی و تردد مسافران و گردشگران به اقلیم کردستان عراق بود.

دلایل تعطیلی بازارچه‌ها

کارشناسان اقتصادی، نداشتن امکانات مناسب اولیه و تخصصی، نبود مدیریت یکپارچه و هماهنگ، نبود راه‌های دسترسی و جاده‌های مناسب، ناامنی مناطق اطراف، نبود امکانات رفاهی و خدماتی مانند مسافرخانه و رستوران و ناهماهنگی میان کشورهای همسایه را از دلایل ناکامی راه‌اندازی این بازارچه‌های مرزی می‌دانند.

سها روحانی - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها