بازی با روان کودکان در کلاس‌های تابستانی

تفریح یا کابوس؟

خردادماه وقتی زمان تبلیغات برای ثبت‌نام در کلاس‌های ورزشی تابستانی فرا می‌رسد، چهره شهرها از پوسترها و بنرهای رنگارنگ مقابل باشگاه‌های ورزشی پر می‌شود. کلاس‌ها و مراکزی که از نام قهرمانان رشته‌های مختلف نیز وام می‌گیرند و برای تبلیغات خود پای مربی تیم ملی یا سرمربی تیم قهرمان لیگ برتر را به میان می‌کشند.
کد خبر: ۸۰۸۴۲۱
ثبت نام در کلاس‌های ورزشی تابستانی را با دقت انجام دهید

این کلاس‌ها معمولا با نظارت‌هایی از سوی بازرسان ادارات کل ورزش و جوانان استان و شهرها همراه است؛ اما با وجود این نمی‌توان با قاطعیت گفت بسیاری از کلاس‌های ورزشی تابستانی، همزمان با پرکردن اوقات‌فراغت بچه‌ها، استانداردهای رایج در زمینه آموزش را رعایت می‌کنند.

کلاس‌های ورزشی تابستانی، برگزاری دوره‌های مبتدی و پیشرفته را تبلیغ می‌کنند که گاه از آنها به صورت کلاس‌های عادی یا معمولی و حرفه‌ای نام برده می‌شود. شعار بیشتر این کلاس‌ها در دوره‌های آکادمی این است که وقت‌گذرانی نمی‌شود و آنچه در این کلاس‌ها اتفاق می‌افتد فقط آموزش است، اما چطور باید دانست کلاس‌های ورزشی تابستانی در یک رشته ورزشی سرگرم‌کننده نیست، بلکه با برنامه‌ای منظم و طبق اصول روز به صورت فردی و گروهی با تمرین‌های مختلف تکنیکی و تاکتیکی، برنامه‌های آموزشی را اجرا می‌کنند؟

آیا نام یا عنوان مربی کافی است؟

در تبلیغات بسیاری از کلاس‌های ورزشی تابستانی، نام یک مربی سرشناس در رشته ورزشی مربوط به عنوان مدیر کلاس‌ها دیده می‌شود. اشاره به سوابق و عناوین این مربیان نیز در تبلیغات پررنگ است، اما در مراجعه به این کلاس‌ها و با گذشت تعداد جلسات آموزشی، هرگز از این افراد خبری نیست.

خبرنگار جام‌جم با حضور در یکی از همین کلاس‌ها در غرب تهران، علت را از گردانندگان کلاس ورزشی جویا شد که در پاسخ این گونه شنید: مدیران کلاس‌ها به خاطر نداشتن وقت کافی، برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی را به عهده دارند، اما در اجرا از مربیان جوان کمک می‌گیرند. این مربیان نیز کارت مربیگری دارند و از تجربیات مدیران کلاس هابرای هماهنگی‌های بیشتر بهره می‌گیرند.

در کلاس‌های ورزشی تابستانی سعی می‌شود از افراد تحصیلکرده تربیت بدنی و مرتبط با رشته ورزشی خاص استفاده شود که البته این مساله در کیفیت بخشیدن به آموزش و اشتیاق پیدا کردن فرد به ادامه فعالیت در طول سال موثر است. از این رو تعداد زیادی از باشگاه‌های ورزشی به دنبال پایان گرفتن دوره‌های آموزشی تابستان، افراد را برای دوره‌های بعدی انتخاب می‌کنند. گاهی اوقات شیوه این انتقال به روش‌های غیرعلمی است، یعنی مربیان بدون توجه به استعداد فرد در آن رشته ورزشی با هدف کسب درآمد، او را به ادامه فعالیت تشویق می‌کنند؛ اما عده‌ای دیگر از مربیان با حس مسئولیت‌پذیری بالا و برحسب استعداد و میزان توانایی افراد، آنها را برای برنامه‌ریزی آینده ورزشی خود راهنمایی می‌کنند.

قیمت کلاس‌های ورزشی تابستانی

آموزش فوتبال با جلسات بدنسازی، استخر شنا و برنامه تغذیه و... سه ماهه یک میلیون تومان، آموزش دوره‌های عمومی در پست‌های مختلف فوتبال دو ماهه 300 هزار تومان، آموزش بسکتبال برای مبتدیان 12 جلسه در ماه 65 هزار تومان، پیلاتس و ایروبیک در ماه 100 هزار تومان و... .

حتما برای یک بار هم شده چشم‌تان به این قبیل تبلیغات در مدارس و کلاس‌های ورزشی افتاده است. این قیمت‌ها به صورت دولتی و آزاد بنا به مناطق و امکانات و فضای ورزشی در سطح ایران و تهران متغیر است و اصلا نباید با دیدن قیمت‌های بالای برخی کلاس‌های ورزشی نتیجه گرفت کیفیت دوره‌های آموزشی آنها نیز به میزان شهریه‌ای که می‌گیرند، مطلوب است. مطالعه شرایط و نحوه ثبت نام و بررسی امکانات و فضای آموزشی به همراه توانمندی مربیان، اصلی‌ترین نکاتی است که خانواده‌ها در زمان ثبت نام فرزندان خود باید به آنها توجه کنند.

به طور مثال در منطقه شمیرانات تهران قیمت کلاس‌های ایروبیک، پیلاتس وTRX ، 12 جلسه در ماه، به ترتیب قیمت دولتی در فضای درجه سه 30 هزار تومان، درجه دو 35 هزار تومان و درجه یک 45 هزار تومان از سوی شورای نرخ‌گذاری اداره ورزش و جوانان استان تهران مصوب شده است. همین ورزش‌ها با قیمت آزاد به ترتیب کیفیت فضای ورزشی 80، 100 و 125 هزار تومان تبلیغ می‌شوند. در شهرهای ایران نیز شهریه‌های رشته‌های ورزشی با کمی تفاوت از سوی ادارات کل ورزش و جوانان تعیین شده است؛ به طور مثال قیمت 12 جلسه پیلاتس در اصفهان 55 هزار تومان است.

در کلاس‌های والیبال مناطق شمال غرب و شمال شرق تهران، شهریه 12 جلسه آموزشی دوره‌های آزاد 82 هزار تومان به نسبت 45 هزار تومان نرخ دولتی است که در مقایسه با کلاس آموزش مقدماتی والیبال اصفهان 3500 تومان کمتر است، یعنی اصفهانی‌ها با قیمت 41 هزار و 500 تومان می‌توانند فرزندان خود را به کلاس‌های والیبال بفرستند. کلاس‌های فوتبال در نقاط مختلف ایران و تهران شهریه‌ای بین 100 تا 150 هزار تومان برای 12 جلسه دارند که این مبلغ در کلاس‌های فوتبال شمال تهران با امکانات ویژه به 280 هزار تومان می‌رسد.

در برخی کلاس‌های دولتی شنای مشهد شهریه 130 هزار تومانی دریافت می‌شود، در شرایطی که در رشت شهریه کلاس عمومی 150 هزار تومان و کلاس خصوصی 350 هزار تومان برای 12 جلسه است. ظرفیت کلاس‌ها با توجه به فضای ورزشی مختص هر مرکز آموزشی اهمیت دارد. با این حال دیده شده ثبت‌نام‌ها خارج از ظرفیت تعیین شده کلاس‌های ورزشی انجام شده است.

شهریه‌های اعلام شده بدون احتساب البسه ورزشی یا سرویس رفت و آمد است که معمولا در صورت درخواست والدین به صورت توافقی انجام می‌شود.

پانسیون‌های ورزشی

با توجه به اقتضائات زندگی امروزی، بسیاری از والدین برای رفت و آمد بچه‌ها به باشگاه یا تنها ماندن چند ساعته فرزندان خود در منزل با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند از این رو در سال‌های اخیر مراکزی به عنوان پانسیون ورزشی دایر شده است که در برنامه‌های ورزشی و فرهنگی، مسئولیت مراقبت و آموزش کودکان را به عهده دارد. یکی از مدیران این پانسیون‌ها می‌گوید: مسئولیت‌پذیری در این کار نقش اساسی دارد. والدین برای چند ساعت فرزندان خود را به ما می‌سپارند؛ بنابراین باید از هر نظر آرامش و امنیت خاطر آنها را در کنار مباحث آموزشی و فرهنگی تامین کنیم. کار سختی است، اما باتجربه چند سال فعالیت به‌علاوه کمک مربیان کارکشته و آکادمیک توانسته‌ایم اعتماد خانواده‌ها را جلب کنیم.

پانسیون‌های ورزشی از ساعت 8 تا 17 و با تفکیک دختران و پسران فعالیت می‌کنند و در کنار کلاس‌های ورزشی، برنامه‌های فرهنگی شامل نقاشی، طراحی، موسیقی و... برای بچه‌ها در نظر می‌گیرند.

برای تابستان امسال و از روز اول تیر تا 25 شهریور بعضی پانسیون‌های ورزشی با قیمت یک میلیون و 780 هزارتومان برای دو روز در هفته تبلیغات کرده‌اند. این پانسیون‌ها قیمت دو میلیون و 160 هزار تومان برای سه روز در هفته و سه میلیون و 136 هزار تومان برای پنج روز در هفته را در نظر گرفته‌اند که البته این قیمت‌ها در مناطق مختلف شهر تهران متغیر است و به رقم‌هایی حدود پنج میلیون تومان هم می‌رسد. عمده برنامه‌های پانسیون‌های ورزشی، پنج برنامه ورزشی و فرهنگی به همراه تغذیه از جمله وعده غذایی ناهار است.

هزینه سرویس با توجه به مسافت و تعداد متقاضیان هر محدوده متفاوت است.

محمد رضاپور/ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها