فینال مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران، امروز برگزار می‌شود

شمیم عطر یاس در تهران

هفته معنوی پایتخت که از برکت تلاوت و انس با قرآن کریم و برگزاری سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران حاصل شده است، آرام‌آرام به روزهای پایانی خود می‌رسد و در همین مسیر روز گذشته بانوان فعال قرآنی ایران و جهان اسلام تجلیل شدند و مسابقات هم امروز به مرحله پایانی خود می‌رسد.
کد خبر: ۸۰۰۱۲۳
شمیم عطر یاس در تهران

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر ستاد برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با جام‌جم، در تشریح روند برگزاری این دوره از مسابقات با بیان این که مرحله نیمه نهایی حفظ کل و قرائت روز گذشته با رقابت 5 حافظ و 13 قاری به پایان رسید، گفت: عصر امروز شاهد برگزاری مرحله نهایی با حضور 6 قاری و 6 حافظ کل خواهیم بود.

او با اشاره به این که مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات ساعت17 و 30 دقیقه فردا با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود، افزود: در این مراسم که با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط نفرات نخست رشته قرائت و رشته حفظ این دوره از مسابقات آغاز می‌شود، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به ارائه گزارشی درباره این دوره از مسابقات خواهد پرداخت و برگزیدگان این دوره از مسابقات در دو رشته قرائت و حفظ تجلیل خواهند شد.

حسینی همچنین به نهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی که صبح امروز برگزار خواهد شد، اشاره کرد و گفت: این همایش با حضور اندیشمندان، پژوهشگران و صاحب‌نظران قرآنی ایران و بیش از ۱۲ کشور جهان در سالن اجلاس سران برپا می‌شود.

به گفته او، در این همایش که از آیت‌الله سیدعلی‌اکبر قریشی به عنوان یکی از شخصیت‌های قرآنی کشور تجلیل می‌شود، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به ایراد سخنرانی خواهد‌پرداخت.

تجلیل از بانوان قرآنی

ششمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی هم صبح روز گذشته در سالن اجلاس سران با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، این همایش همراه با تجلیل از 12 بانوی فعال قرآنی داخلی و 7 بانوی فعال قرآنی خارجی همراه بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم با تاکید بر این که قرآن همواره بر جایگاه و منزلت مادران متمرکز شده است، عنوان کرد: امیدواریم زنان در جهت قرائت درست قرآن، فهم آن، آراستگی به آموزه‌های قرآنی و تعلیم جامعه زنان گام بردارند. حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این همایش با اشاره به پیشرفت‌های خوبی که بانوان ایران اسلامی طی سال‌های گذشته در حوزه قرآن و فعالیت‌های قرآنی داشته‌اند، گفت: در سراسر ایران اسلامی بانوانی داریم که در عرصه قرآن خدمت می‌کنند، اما برای ما ممکن نیست از همه آنها در این همایش تجلیل کنیم.

معصومه فرزانه، دبیر این همایش نیز با بیان این که در ششمین دوره همایش تجلیل از بانوان قرآنی بیش از 2000 بانوی قرآنی از جمله نخبگان، استادان و قرای قرآنی حضور دارند، گفت: پیشرفت‌های قرآنی بانوان ناشی از رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است. به گفته او، ششمین دوره این همایش سه ویژگی و امتیاز متفاوت نسبت به سال‌های گذشته داشته است؛ برگزاری همایش امسال برای اولین‌بار در سطح بین‌المللی نخستین ویژگی است که براساس مکاتبات با کشورهای مختلف 50 رزومه بانوان فعال قرآنی در سطح بین‌الملل برای ما ارسال شد که 7 نفر از آنان تجلیل شدند.

فرزانه توجه به کیفی شدن این همایش و ارتقای سطح فعالیت‌های قرآنی بانوان را ویژگی دوم این همایش برشمرد و افزود: حضور 7 نفر از بانوان کشور یمن که مورد هجمه و سلطه استکبار قرار گرفته‌اند و علاوه بر جانباز بودن جزو خانواده شهدا نیز هستند، ویژگی سوم این همایش بود.

در این همایش از زهرا طهماسبی، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم‌های کوتاه دینی در رسانه ملی و سمیرا قنبری، تهیه‌کننده برنامه‌های قرآنی در رادیو تجلیل شد. عطیه تبیانیان از استان سمنان، قدسیه طباطبایی، حدیثه سلیمانی هر دو از استان تهران، سکینه آخوند، زهره صفاتی، مائده ادیب‌زاده هر سه از استان قم، شهربانو یاراحمدی از استان فارس، فرحناز اسلامی‌زاده از استان کرمان، هاجر مهرعلیان از استان اصفهان و فاطمه‌بیگی از استان مرکزی از دیگر بانوانی بودند که در این همایش مورد تجلیل قرار گرفتند.

در بخش بین‌الملل این همایش نیز از منیه العلمی قارشی مبلغ دینی تلویزیونی در کشور تونس، باسمه بنت محمد بن خلفان البسامی برنامه‌ریز و ناظر برنامه‌های قرآنی و موسس مرکز قرآنی و مدرس قرآن کریم در کشور عمان، حوراء علی عبدالله مولف متون دینی و مدرس قرآن کریم از کشور لبنان، دردانه جعفر لی، مدیر حوزه علمیه از کشور آذربایجان، فرحناز از پاکستان، رئیس بخش زنان منهاج قرآن و پژوهشگر قرآنی از کشور پاکستان، امانی لوئیس پروفسور و استاد دانشگاه علوم قرآنی قاهره از اندونزی و جنان کاظم مهاوی حسین داور مسابقات قرآنی از عراق تجلیل شد. سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با حضور 68 قاری و 61 حافظ از 81 کشور جهان از جمعه گذشته آغاز شده است و فردا با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان می‌دهد، در آیین پایانی قرار است استاد محمود شحات انور، قاری مشهور مصری نیز به تلاوت می‌پردازد.

مسابقات قرآن در نگاه متسابقین خارجی

«عبدالله بن سعید بن سالم المحرزی» از کشور عمان که در رشته حفظ کل قرآن شرکت کرده است، درباره این مسابقات می‌گوید: اینجا نمادی از اتحاد مسلمین است که از شرق و غرب و شمال و جنوب جهان حول محور قرآن جمع شده‌اند تا در یک رقابت الهی شرکت کنند. او که برای نخستین بار در این مسابقات شرکت کرده است، جمهوری اسلامی ایران را کشور بسیار بزرگ و زیبایی می‌داند و عنوان می‌کند: دیدن برف روی کوه‌های شمال تهران برای من بسیار جالب است؛ زیرا در کشور ما عمان هوا بسیار گرم و سوزان است.

«ویلیام شیوالا» متسابق کشور زیمبابوه هم معتقد است برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و ایجاد فضای رقابتی قرآنی، اتحاد بین مسلمانان را بیشتر می‌کند. او که 36 ساله است و برای نخستین بار در این مسابقات شرکت می‌کند، می‌گوید: «سطح رقابت‌ها بسیار بالاست و از داوری سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، رضایت کامل دارم.»

به گمان «عبدالمجید احمد الحمدان» قاری 36 ساله عربستانی نیز سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، محلی است که استادان و نخبه‌های قرآنی از سراسر جهان در آن شرکت می‌کنند. او که از شرکت در این مسابقات احساس رضایت می‌کند، ایران را کشور بزرگی با مردمانی بسیار مهمان‌نواز می‌داند و می‌گوید: طی مدت اقامت خودم در این دو هفته با بسیاری از آداب و رسوم ایرانیان آشنا شدم و خوشحالم که در یک کشور زیبا و قرآنی هستم.

«عبدالولی منسود» که از کشور چین در این دوره از مسابقات حاضر شده، معتقد است نظم و هماهنگی مسابقات و حضور حافظان و قاریان برتر بین‌المللی به این مسابقات ویژگی خاصی داده است. به باور او سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در تهران توانسته است قاریان و حافظان برتر و نخبگان قرآنی و داوران را از اقصی نقاط جهان دور همدیگر جمع کند و این مساله کمی در جهان اسلام نیست.

«ابراهیم یوف» 25 ساله از کشور سنگال هم درباره میزبان مسابقات قرآن می‌گوید: ایران کشور بسیار زیبایی است و من قبل از این که برای شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به ایران بیایم در مورد آن چیزهایی شنیده بودم، ولی با دیدن این همه عظمت و تکریم قرآنی و نظم و ترتیب آن، بسیار غافلگیر شدم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها