دوشنبه‌ها با گیشه سینمای جهان

یک روبات، گیشه سینما را به دست گرفت

«نشکستنی» آنجلینا جولی در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی، بیش از 109 میلیون دلار فروش کرده است. این رقم فروش، با تعجب تحلیلگران اقتصادی سینما همراه بوده است. کمتر کسی فکر می‌کرد درام ضدجنگ و غیرمتعارف این بازیگر / کارگردان مورد توجه عموم تماشاگران قرار گیرد.
کد خبر: ۷۷۳۸۱۹
دومین تجربه کارگردانی آنجلینا جولی

از سوی دیگر، حضور نداشتن نام این فیلم در فهرست نامزدهای اسکار پیش‌رو هم به اندازه موفقیت عالی پیش‌بینی نشده آن باعث تعجب شده است. آنجلینا جولی که تصور فروش بالای فیلمش را در سالن سینماها نمی‌کرد، انتظار کم توجهی آکادمی اسکار به آن را هم نداشت. این موضوع باعث شده اهل فن بگویند اوضاع برای این بازیگر سینما برعکس و وارونه است!

«نشکستنی» دومین ساخته سینمایی جولی در مقام کارگردان پس از «در سرزمین خون و عسل» در سال 2011 است. این بازیگر که از سال‌ها قبل به دنبال کار فیلمسازی بود، از سه سال قبل به صورت جدی آن را دنبال کرده است. اولین فیلم سینمایی جولی به عنوان کارگردان چندان مورد توجه منتقدان قرار نگرفت و فروش کمی هم در جدول گیشه نمایش سینماها داشت. این نکته باعث شد بسیاری بگویند وی به‌عنوان کارگردان نمی‌تواند آینده خوبی داشته باشد، اما جولی عقب‌نشینی نکرد و به فعالیت فیلمسازی خود ادامه داد.

دومین فیلم سینمایی وی براساس داستان نوول پرخواننده‌ای از لورا هیلبنراند ساخته شده است. کتاب این خانم در سال 2010 روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفت و با استقبال اهالی کتابخوان و منتقدان ادبی روبه‌رو شد. حال و هوای خاص و غیرمتعارف قصه، آن را به صورت یک سوژه داغ و ملتهب سینمایی درآورد. این داستان دارای ظرفیت‌های بالایی برای جذب تماشاگران بود.

روایت شرح حال‌گونه کتاب به بررسی زندگی لوئیس زامپارینی قهرمان المپیک می‌پردازد که در دوران جنگ جهانی دوم سراز اردوگاه اسرای جنگی درآورد. جک اوکانل نقش این ورزشکار را جلوی دوربین بازی کرده است. هزینه تولید این درام ضدجنگ حدود 65 میلیون دلار شد و در سه روز اول نمایش با یک افتتاحیه 32 میلیون دلاری نمایش خود را آغاز کرد. برخی منتقدان باتوجه به حال و هوای خشن و مردانه فیلم نسبت به این‌که خود جولی آن را کارگردانی کرده باشد، ابراز تردید کردند. وجود صحنه‌های فراوان جنگی و اردوگاه زندانیان جنگی، این تصور را در برخی منتقدان ایجاد کرده که شخص دیگری در کارگردانی فیلم به این بازیگر کمک کرده باشد. این در حالی است که فیلم اول جولی هم قصه‌ای جنگی و سخت داشت و در یک فضای شهری و امروزی اتفاق نمی‌افتاد.

آنجلینا جولی قبل از نمایش عمومی نشکستنی به سراغ کارگردانی سومین فیلم سینمایی خود رفت. او در «کنار دریا» که امسال اکران عمومی می‌شود، برای اولین‌بار جلوی دوربین هم ظاهر شده و یکی از بازیگران اصلی است. نکته جالب این که همسرش براد پیت هم نقش مقابل او را در این درام رمانتیک به عهده دارد. داستان فیلم درباره یک هنرمند فرانسوی است که همراه همسر نویسنده آمریکایی خود راهی سفر به شهری فرانسوی در کنار دریا می‌شوند. رویارویی این زوج با آدم‌های مختلف محل، خط اصلی قصه فیلم را به جلو می‌برد. این داستان در دهه 70 میلادی رخ می‌دهد و تفاوت آشکاری با دو ساخته قبلی جولی دارد.

وی در مصاحبه‌ای اعلام کرد دوست دارد در ژانرهای مختلف کار کرده و با داستان‌هایش در گذشته و زمان حال سیر کند. با این حال، وی بازگشت دوباره به دوران جنگ و تاریخ مربوط به آن را رد نکرد. در عین حال، این بازیگر می‌گوید فعالیت در رشته کارگردانی، او را از حضور در جلوی دوربین دور نخواهد کرد. وی برای اواخر سال 2015 به‌عنوان بازیگر در قسمت دوم اکشن دلهره‌آور و ماجراجویانه «سالت» بازی می‌کند. در قصه فیلم، او یک مامور ضدجاسوسی است که باید با مامورانی از هر دو گروه دوست و دشمن مبارزه کند. سالت 2 برای نمایش عمومی در فصل تابستان 2016 آماده می‌شود. قسمت اول فیلم سال 2010 روی پرده سنیماها رفت و 294 میلیون دلار در سطح جهانی فروش کرد. حدود 118 میلیون دلار از این رقم، اختصاص به سینماهای آمریکای شمالی داشت. جولی سال 2016 سومین قسمت انیمیشن کامپیوتری «پاندای کونگ‌فوکار» را هم در جدول اکران خواهد داشت.

وی به‌عنوان صداپیشه به جای یکی از کاراکترهای اصلی قصه که یک ببر ماجراجوست، صحبت کرده است. وی از سال 2008 و با تولید اولین قسمت این مجموعه فیلم با آن همکاری داشته است. جولی سال 2014 یکی از بازیگران موفق سینما بود. درام نوجوانانه «شیطان» محصول کمپانی والت دیزنی، او را در یک نقش منفی به نمایش گذاشت. فیلم که نگاه تازه‌ای به انیمیشن کلاسیک «زیبای خفته» داشت، 757 میلیون دلار در کشورهای مختلف جهان فروش کرد.

امپایر آنلاین / مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها