معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت:

ارتقای هشت پله‌ای رتبه استان اردبیل در آزمون پایانی دوره متوسطه

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: در دوره اول متوسطه باید به پوشش صددرصدی می‌رسیدیم که این مساله صورت نگرفت و به پوشش 85 درصدی برگشتیم و تلاش می‌کنیم در سال‌های آینده پوشش خودمان را به ۹۰ درصد برسانیم.
کد خبر: ۷۴۳۴۷۹
کاهش پوشش تحصیلی در مقطع متوسطه اول

علی زرافشان در گفت‌وگو با فارس، افزود: بنا بر مصوبه نقشه جامع علمی کشور هدفگذاری این است که ما در دوره اول متوسطه باید به پوشش کامل برسیم و در دوره دوم متوسطه هدفگذاری پوشش 75 درصدی است.

وی ادامه داد: هم اکنون در دوره دوم متوسطه در میانگین کشوری همین پوشش را داریم و در دوره اول متوسطه به یک پوشش 90 درصدی در سه سال قبل آموزش و پرورش دست یافته بود؛ اما به دلیل این‌که مراقبت‌‌های لازم صورت نگرفت به پوشش 85 درصدی برگشتیم و تلاش می‌کنیم پوشش خودمان را به وضع قبلی برسانیم.

زرافشان یادآور شد: کارگروه ویژه‌ای را تشکیل دادیم تا استان‌هایی که زیر میانگین کشوری هستند به طور ویژه کارشناس از وزارت آموزش و پرورش برود و با مسئولان استانی مربوط بررسی کنند که چرا و به چه دلیل پوشش در این استان خاص پایین است.

وی یادآور شد: برای نمونه اگر در استانی مانع، ازدواج زودهنگام دختران است، این را با یک توصیه عمومی نمی‌توان حل کرد یا در استانی اگر اشتغال کاذب دانش‌آموزان پسر مانع تحصیل است نیز با یک توصیه کلی حل نمی‌شود و برای هر کدام باید راه حل مستقلی داشته باشیم.

زرافشان تاکید کرد: در دوره اول و دوم متوسطه شرایطمان با دوره ابتدایی فرق می‌کند؛ برای نمونه در دوره ابتدایی با کلاس‌های چند پایه در دورترین نقاط کشور، مدرسه و معلم داریم؛ اما در دوره اول متوسطه این را نداریم.

وی خاطرنشان کرد: روی طرحی کار می‌کنیم که بتوانیم دسترسی به آموزش را فراهم کنیم و به اولیا بگوییم فرزند خود را به مدرسه بفرستند و امیدواریم تا در این فرصت باقیمانده از برنامه توسعه پنجم و سال‌های اولیه برنامه ششم به جایگاه قبلی خود یعنی پوشش 90 درصدی برسیم.

استاندارد مطلوب؛ یک معلم برای 25 دانش‌آموز

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص میزان استاندارد تعداد دانش‌آموزان در کلاس درس یادآور شد: استاندارد مطلوبی که شورای عالی آموزش و پرورش در نظر گرفته است میانگین 25 دانش‌آموز است؛ البته این یک استاندارد جهانی ندارد و بستگی به نظام آموزش و شیوه آن دارد.

زرافشان اضافه کرد: در برخی از کشورها میانگین 40 دانش‌آموز در کلاس داریم؛ اما در این کلاس‌ها دو معلم فعالیت می‌کنند؛ یکی معلم و دیگری کمک معلم. اما شرایط ما به این شکل نیست و این موضوع در دوره ابتدایی خیلی جدی است و علت آن افزایش پایه ششم است.

وی یادآور شد: تا زمانی که نتوانیم معلم کافی برای دوره ابتدایی فراهم کنیم، تراکم دانش آموز وجود خواهد داشت و ضرر این را کیفیت آموزش و دانش‌آموزان تحمل می‌کنند.

به گفته این مقام مسئول، قبلاً پنج پایه با نزدیک به 250 هزار معلم داشتیم و اگر تقسیم کنیم هر پایه با 50 هزار معلم می‌شود؛ حالا یک پایه اضافه می‌کنیم و 50 هزار معلم نیاز داریم که این تعداد را از کجا می‌آوریم و با محاسبه خیلی ساده نشان می‌دهد که با اضافه کردن پایه ششم باید از کیفیت مقداری بکاهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها