شهر پدیده ای بشری در محیط زیست برای اسکان، تامین معیشت ، داشتن روابط اجتماعی و اقتصادی است.
کد خبر: ۷۲۶۴۱۸
بازسازی بافت‌های فرسوده فرصتی برای مشارکت مردم و مسئولین

احساس لزوم تثبیت در یک نقطه و احتیاج به زندگی در کنار یکدیگر ، انسان ها را برآن می دارد تا هماهنگ با محیط طبیعی به زندگی خود در شهر ادامه دهد.

لزوم برقراری و حفظ حقوق شهروندی ، فرهنگی است که پیش از آنکه در قواعد و متون مدنی قرار گیرد ، می بایست در اندیشه و خرد انسانها جایی داشته باشد که با حس مشارکت جویی و مشارکت طلبی پایبند به احقاق و استمرار و تقویت آن باشند.

فرصت خدمت گزاری برای شهروندانی که اوج وجود حس مشارکت خود را با ثبت انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و دلاورمردی های هشت سال دفاع مقدس به اثبات رسانده اند ، امکانی است ارزشمند و بی بدیل برای ساختن شهری آرام ، آباد و شکوهمند.

شهروندان گرامی منطقه 16 ، انسانهایی متدین ، ارزشی ، وفادار و آگاه هستند که شهر تهران و تمامیت ارزی جمهوری اسلامی ایران به آنان افتخار می کند.

توسعه فرآیند عدالت اجتماعی و ارتقای سطح امید به زندگی و ارتقای سطح اطمینان به برنامه های شهرداری و جلب اعتماد مردم به برنامه های آنان سرمایه ارزشمندی است که در نتیجه آن آرامش و امنیت شهری است که شاهد آن هستیم.

امروز با حضور شهروندان آگاه و مشارکت آنان با مدیریت شهری شاهد تحول و رشد چشمگیری در تمام زمینه‌های عمرانی، امورشهری، ترافیکی، اجتماعی و شهرسازی هستیم.

یکی از مهمترین شاخص های مهم شهری ، وجود بافت مسکونی و شهرنشینی در خور و شایسته آن است و منطقه 16 به جهت قدمت تاریخی و گذشت سالیان طولانی اینک دارای سطح وسیعی از بافت های فرسوده و ناپایدار است .

اتفاقی که اگرچه هرگز در خور و شایسته این شهروندان نیست ، اما می تواند انگیزه و بستری باشد برای اینکه بار دیگر ثابت کنند با مشارکت و همدلی می توان از نشدنی ها شدن ساخت و بازسازی بافت های فرسوده فرصتی برای مشارکت مردم و مسئولین است.

توسعه کار مشترک و جلب مشارکت همه جانبه آحاد ساکنان ، مالکان و افراد علاقمند و ذینفع در امر بهسازی و نوسازی هر محله ، صرفاً در یک بستر شفاف ، مطمئن و مملو از اعتماد قابل تحقق است.

فارغ از مباحث حقوقی ، قانونی و قراردادی ، آحاد مزبور باید به متولیان ، مجریان و مدیران طرح های بهسازی و نوسازی اعم از دولت ، شهرداری ها و یا مجریان بخش غیردولتی اعتماد نمایند و به بیان ساده تر رابطه عاطفی و صمیمی برقرار نمایند .

طی سالیان گذشته ، شهرداری راهکارهای مختلفی رادرجهت احیا ، و بازسازی بافتهای فرسوده شهری تجربه کرده است و درواقع مشکل اصلی پیش روی پروژه ها تامین منابع مالی هنگفتی است که برای احیای این گونه بافتها مورد نیاز است .

احیا ، نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده اتفاق نمی افتد مگر اینکه این مسئله توسط مشارکت و حضور و همدلی مردم صورت پذیرد.

امروزه مشارکت از ارکان مهم تجدید حیات شهری به حساب می آید. یکی از زمینه های مشارکت مردم در عرصه شهر ، مشارکت در بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده می باشد. نقش مردم در بهسازی و اصلاح بافت های فرسوده شهری تعیین کننده و تاثیرگذار است. به نظر می رسد در بافت های فرسوده با توجه به وسعت دامنه و شدت مسایل گریبان گیر این بافت ها، کارآمدترین رویکردی که بتوان برای مواجهه با کاستی ها و نارسایی ها اتخاذ نمود رویکرد مشارکتی باشد.

تجمیع پلاک های ریزدانه در بافت فرسوده خواست مدیریت شهری است.آرزویی دیر نیست تا با تاسی بر آیه شریفه " تعاونوا علی البر و التقوی" شاهد آن باشیم با همدلی و همیاری یکدیگر ، منطقه ای آرام ، آباد و شاد داشته باشیم.

سید حسن اسدی- شهردار منطقه 16 تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها