چهاردهمین اجلاس سران سازمان همکاریهای شانگهای با شعار همکاری ، رشد ، شکوفایی و توسعه مشترک با حضور رییس جمهور کشورمان در کاخ نوروز شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شد.حسن روحانی قرار است در این اجلاس سخنرانی کند.
کد خبر: ۷۱۶۱۰۵
اجلاس سران سازمان شانگهای با حضور روحانی آغاز شد

به گزارش واحد مرکزی خبر،همچنین صبح امروز آقای روحانی با قربانعلی بردی محمداف رییس جمهور ترکمنستان دیدار و گفتگو کرد.

آقای روحانی قرار است در دیدار با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه هم در باره مسائل منطقه ای ، بین المللی و توسعه ای روابط دوجانبه گفتگو کند.

این دومین حضور آقای روحانی در اجلاس سران سازمان همکاریهای شانگهای است. این با حضور رؤسای جمهور و نمایندگان 15 کشور و 4 سازمان بین المللی برگزار می شود.

سازمان همکاریهای شانگهای در سال 2001 با عضویت چین ، روسیه ، قزاقستان ، قرقیزستان ،‌ ازبکستان و تاجیکستان تأسیس شد و جمهوری اسلامی ایران ، هند، افغانستان ، مغولستان و پاکستان در مقام ناظر این سازمان هستند.

بیش از 350 خبرنگار برای پوشش خبری این اجلاس به تاجیکستان آمده اند و تدابیر امنیتی شدیدی در خیابانهای منتهی به محل برگزاری اجلاس اتخاذ شده است.

تاجیکستان اکنون ریاست دوره ای سازمان شانگهای را برعهده دارد و بعد از سال 2008 این دومین بار است که تاجیکستان میزبان اجلاس سران این نهاد منطقه ای شده است.

کشورهای عضو و ناظر سازمان شانگهای یک سوم جمعیت جهان و یک چهارم سطح خشکی زمین را در اختیار دارند و با داشتن بزرگترین توان اقتصادی و نظامی یکی از قطب های تأثیرگذار جهان در مقابل یک جانبه گرایی غرب بخصوص ایالات متحده امریکا محسوب می شوند.

در اجلاس چهاردهم مقاماتی از کشورهای ترکیه ، سریلانکا ، ترکمنستان و بلاروس با عنوان میهمان و به صورت افتخاری حضور دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها