چند دقیقه در اتاق فرمان برنامه رادیویی «خرد و کلان»

ریز و درشت اقتصادی در رادیو گفت‌وگو

اقتصاد با تمام اما و اگرهایش همواره موضوعی بوده که ذهن دولتمردان و فعالان بخش خصوصی را به خود جلب کرده است. رادیو گفت‌وگو با برنامه «خرد و کلان» سعی در موشکافی اقتصاد کشور داشته است.
کد خبر: ۷۱۱۵۰۸
ریز و درشت اقتصادی در رادیو گفت‌وگو
«خرد و کلان» که به تهیه‌کنندگی مریم هدیه‌لو تولید می‌شود هر هفته دوشنبه‌ها از ساعت 17 به مدت 75 دقیقه روی موج 5‌/‌103 مگاهرتز پخش می‌شود.

این برنامه با مهمانانی که از مجلس، بخش خصوصی و دولت دعوت می‌شوند سعی در مطرح کردن مسائل اقتصادی ایران و به چالش کشیدن آنها دارد بخصوص زمانی که موضوعی سوژه رسانه‌ها شده باشد و بسیاری برای یافتن پاسخی مناسب در آن زمینه بخصوص، حساس شده باشند.مریم هدیه‌لو، سردبیر و تهیه‌کننده این برنامه درباره نحوه انتخاب سوژه‌ها می‌گوید: روال این است که ما سوژه‌های اقتصادی روز را انتخاب می‌کنیم و به شورای مدیران رادیو گفت‌وگو ارائه می‌دهیم. این گروه هم آنها را اولویت‌بندی کرده و اجازه تولید می‌دهد.

وی سوژه‌های هدفمندی یارانه‌ها و قیمت‌گذاری بنزین را به عنوان پرحاشیه‌ترین سوژه‌های برنامه خود می‌داند و می‌گوید: چون هردوی آنها مخالفان و موافقان بسیاری داشتند؛ اما با توجه به شرایط جامعه، در زمان تولید این برنامه‌ها سعی کردیم با همکاری تمام عوامل به بهترین شکل ممکن به نیازها و پرسش‌های مخاطبان پاسخ دهیم.

این تهیه‌کننده درباره همکاری خود با امیرحسین راسخ به عنوان مجری برنامه می‌گوید: یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها در برنامه‌های رادیویی تسلط و آمادگی ذهنی گوینده و مجری برنامه است و اگر مجری آمادگی کامل ذهنی درباره سوژه برنامه نداشته باشد کار تهیه‌کننده و سردبیرش بسیار دشوار خواهد بود.

هدیه‌لو می‌افزاید: هرچند سوالات با هماهنگی مدیران و انتخاب سردبیر برنامه برای مجری مشخص می‌شود اما سرانجام یک برنامه مناظره‌ای به اطلاعات گوینده بستگی دارد و باید برای رساندن برنامه به سرمنزل مقصود روی تجربه و اطلاعات ذهنی وی حساب ویژه‌ای باز کنیم تا شاهد رشد و رونق برنامه در میان مخاطبانش باشیم.

به عقیده وی سابقه و تسلط امیرحسین راسخ این مهم را پاسخ داده و جای هیچ‌گونه نگرانی برای او باقی نگذاشته است چون گوینده این برنامه با زیر و بم اقتصاد و البته امور رسانه‌ای کاملا آشناست.

امیر حسین راسخ، مجری برنامه، هم می‌گوید: گرچه این برنامه به صورت تولیدی پخش می‌شود اما حساسیت کار و البته سوژه آن، ‌کم از برنامه‌های زنده ندارد چون در برنامه‌های مناظره‌ای به دلیل این‌که حداقل دو یا چهار نفر مهمان حضور دارند و تقریبا هیچ‌کدام با نظر یکدیگر موافق نیستند کنترل برنامه و سمت و سو دادن به گفت‌وگوی مدعوین، کار دشواری است.

این گوینده رادیو می‌افزاید: تهیه‌کننده و گوینده در برنامه‌های چالشی مثل خرد و کلان، باید آمادگی کامل برای مقابله با هرگونه پیش آمدی را داشته باشند، بتوانند سوالات مورد نظرشان را از مهمانان برنامه بپرسند چون اگر این موضوع رعایت نشود برنامه از حالت چالشی خود خارج و به برنامه‌ای ساده و خسته‌کننده برای مخاطبان خود تبدیل می‌شود.

راسخ به ریتم تند و البته پرحاشیه برنامه‌هایی از این دست اشاره می‌کند و می‌گوید: برنامه‌هایی از این قبیل معمولا به سه بخش اصلی تبدیل می‌شود که بخش اول درباره توضیح کامل و جامع سوژه است، قسمت دوم ایجاد چالش میان مهمانان؛ البته چالشی کاملا هدفمند و تعیین شده که باید زمینه‌ساز ورود به بخش سوم یعنی نتیجه‌گیری برای مخاطبان باشد و در پایان مخاطبان را راضی کند.

هدیه‌لو که از دی‌ سال گذشته سکاندار این برنامه است به وجود ارتباط تنگاتنگ گوینده و تهیه‌کننده اشاره می‌کند و می‌افزاید: از آنجا که خود من در رسانه ملی جزو گویندگان و مجری برنامه‌های تلویزیونی بودم با‌مشکلات گوینده هنگام اجرای چنین برنامه‌هایی آشنا هستم و دقیقا به همین دلیل است که تاکنون با گوینده برنامه «خرد و کلان» یعنی امیرحسن راسخ هرگز مشکلی نداشتم چون دقیقا می‌توانیم عکس‌العمل‌های یکدیگر را هنگام ضبط برنامه درک کنیم.

به‌عنوان مثال حتی اگر گوینده هنگام ضبط بدون هماهنگی قبلی سوالی را از مهمانان برنامه بپرسد، اگر در جهت اهداف برنامه و بالا بردن کیفیت برنامه باشد، نه‌تنها مشکلی ایجاد نمی‌کند که یکی از امتیازات برنامه هم محسوب می‌شود.

این تهیه‌کننده از سوژه‌هایی که در ذهن خود می‌پروراند می‌گوید: که برخی از آنها دست‌نیافتنی هستند به عنوان مثال علاقه‌مند است درباره مفاسد اقتصادی آقازاده‌ها برنامه تولید کند و از سیاست‌های بالادستی اقتصاد در کشورمان سخن بگوید که هرکدام به دلایلی شاید هرگز به مرحله اجرا نرسد.

وی درباره تولید برنامه از سیاست‌های بالادستی اقتصاد کشور بیشتر از سوژه اول مصمم است اما با توجه به این‌که دسترسی به مسئولان دولت‌های قبل تقریبا غیرممکن می‌شود و دولت جدید هم درباره آنها تمایلی به اظهار نظر ندارد کار برایش بسیار دشوار شده و تاکنون نتوانسته به این رویای خود جامه‌عمل بپوشاند.

هدیه‌لو در پایان به راه‌های دسترسی مخاطبان به برنامه اشاره می‌کند و می‌گوید: هرچند این برنامه به‌صورت ضبط شده برای مخاطبان پخش می‌شود ممکن است تصور کنیم راه ارتباط برنامه وجود ندارد اما واقعیت امر این است که پیامک‌های زیادی همواره از شنوندگان به دست ما می‌رسد یا این‌که وقتی شنونده‌ای با اتاق فرمان تماس تلفنی می‌گیرد ما این نظرات و البته سوالات مختلفی را که دریافت کنیم در برنامه‌های آینده لحاظ می‌کنیم و سعی می‌کنیم به تمام پرسش‌ها در حد توان پاسخی مناسب و کارآمد بدهیم. (عماد عزتی/ ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها