با وجود این که حدود 28 سال از آزادسازی مهران در جنگ تحمیلی می‌گذرد، اما همچنان مردم این شهر از وجود برخی محرومیت‌ها و تنگناها نظیر بیکاری گلایه‌مند هستند. این در حالی است که مرز بازرگانی و مسافری مهران می‌تواند ظرفیت خوبی برای رشد و شکوفایی این شهرستان و استان ایلام باشد.
کد خبر: ۶۹۰۴۱۹
مهران همچنان محروم است

فرماندار مهران پایانه مرزی این شهر را فرصت بزرگی برای ایجاد اشتغالزایی و رفع بیکاری در این شهرستان می‌داند و معتقد است : اگرچه هنوز شاهد معضل بیکاری در استان هستیم، اما با توجه به این که اکنون صادرات هر گونه کالا اعم از محصولات کشاورزی، لبنی، قطعات خودرو و... به عراق از طریق این پایانه آزاد است و محدودیتی برای واردات و صادرات وجود ندارد، مردم می‌توانند از این ظرفیت در راستای کارآفرینی استفاده کنند، همچنان که اکنون نیز حدود 2000 کارگر در این پایانه مشغول فعالیت هستند.

مراد ناصری در گفت و گو با جام جم با اشاره به این که از مرز 430 کیلومتری ایلام، 230 کیلومتر آن را مرز مهران با عراق تشکیل می‌دهد، تصریح می‌کند: این مرز در گذشته تهدیدی برای کشور بود، اما پس از حماسه آزادسازی آن از سوی فرزندان این انقلاب در جنگ تحمیلی، به امن‌ترین مرز برای سفر زائران اباعبدالله و کوتاه‌ترین مرز برای تجارت کالا به عراق و فرصتی برای توسعه و پیشرفت منطقه تبدیل شده است که شهروندان ایلامی و دیگر سرمایه‌گذاران و هموطنان می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

اما شهروندان این شهر مرزی همچنان از وجود مشکلاتی نظیر بیکاری گلایه‌مند و خواستار بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت‌های متعدد این منطقه هستند. به گفته علی تیموری یکی از شهروندان مهرانی، با گذشت سال‌ها از آزادسازی مهران هنوز مشکلات پابرجاست و جوانان این شهرستان در کنار امن‌ترین مرز زمینی کشور از بیکاری رنج می‌برند و با وجود فعالیت‌های مرز مهران در زمینه تردد زائر و صادرات کالا، رونقی به زندگی مردم نرسیده است.

وی با تاکید بر این که بیشتر طرح‌های اشتغالزایی شهرستان، اجرا نشده است، در گفت‌وگو با مهر می‌افزاید: مهران ظرفیت‌های مهم نفتی دارد که ایجاد پالایشگاه خصوصی نفت مهران یکی از این ظرفیت‌ها و مصوباتی است که اجرا نمی‌شود.

یکی دیگر از شهروندان مهرانی نیز با اشاره به این که مرز مهران یکی از مرزهای رسمی و بین‌المللی ایران است که روزانه بیش از 5000 زائر عتبات عالیات و هزاران مسافر از آن تردد می‌کنند و حجم بالایی از کالاها از این مسیر وارد عراق می‌شود، یادآور می‌شود: با این حال امکانات این شهر مرزی به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای موجود نیست.

به گفته عباس منوچهری، کمبود امکانات بهداشتی و رفاهی و نبود جاده‌های استاندارد و محورهای نامناسب ارتباطی ورودی به منطقه مرزی مهران، از دیگر مشکلات این شهرستان است و امکانات مهران در حد امکانات یک شهر معمولی و محلی است و این منطقه مرزی پرتردد اکنون از هتل و زائرسراهای مناسب و استاندارد محروم است.

فرماندار مهران اما در پاسخ به این شکایات مردمی می‌گوید: منکر بیکاری و دیگر مشکلات در مهران نیستیم و می‌دانیم با امکانات و خدمات ایده‌آل هنوز فاصله داریم، اما مسئولان تمام سعی خود را در زمینه رفع مشکلات به کار گرفته‌اند. ناصری با تاکید بر این که شهروندان و جوانان می‌توانند با هوشیاری از ظرفیت بزرگ ایجاد شده در مرز مهران در جهت اشتغالزایی و کارآفرینی استفاده کنند، یادآور می‌شود: اکنون از حدود 19 دکلی که برای میادین نفتی آذر تعریف شده است، حدود 4 تا 5 دکل فعال است و بقیه بتدریج در حال فعال شدن است که این مناطق نیروهای بومی و غیربومی زیادی را تاکنون جذب کرده است.وی تاکید می‌کند: با جلسات و پیگیری‌هایی که تاکنون با مدیران این شرکت و دیگر مسئولان استانی داشته‌ایم، خواستار به‌کارگیری بیشتر نیروهای بومی شهرستان مهران در این میادین شده‌ایم که با تحقق این امر بخشی از مشکل بیکاری شهرستان رفع خواهد شد.

در همین حال نماینده مردم ایلام در مجلس خاطرنشان می‌کند: منطقه آزاد تجاری، میادین نفت و گاز و مرز بین‌المللی، از ظرفیت‌های قابل توجه استان ایلام است که با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح و اصولی می‌توان با کمک آنها شاهد تحولات چمشگیری در منطقه بود.

احمد شوهانی می‌افزاید: طبق گفته کارشناسان، تصویب منطقه آزاد تجاری با داشتن مقررات ویژه، زمینه جذب سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند و امیدواریم سرمایه‌گذاران در منطقه محرومی مثل ایلام و مهران ورود پیدا کنند تا زمینه توسعه استان فراهم شود.به گفته وی یکی از مطالبات دیگر مردم این شهرستان، حل مشکل تردد زائرین انفرادی است که باید هرچه سریع‌تر از طریق حج و زیارت و دستگاه‌های مسئول پیگیری شود.

شوهانی، یادآور می‌شود: منطقه ویژه اقتصادی مهران، میادین نفتی آذر و چنگوله، کارخانه سیمان مهران، ساخت فولاد مهران، سد چنگوله، طرح سامانه گرمسیری و طرح راه ارتباطی حمیل ـ صالح‌آباد ـ مهران ـ دهلران تا اندیمشک از طرح‌های مهم و شاخص مهران و استان است که با اجرایی شدن این طرح‌ها، تحولات شگرفی در منطقه مهران و کل استان ایلام ایجاد می‌شود.

ساخت جاده جدید مهران

یکی از مشکلات مهم این شهر مرزی، نداشتن جاده ارتباطی مناسب و باکیفیت است. اکنون مسیر ارتباطی ایلام به مرز بین‌المللی مهران، یکی از مهم‌ترین محورهای ارتباطی استان ایلام و شهرستان مهران به شمار می‌رود که روزانه حدود هزار دستگاه کامیون با تردد از این مسیر کم‌پهنا، کار صادرات کالا و بیش از 75 دستگاه اتوبوس کار نقل و انتقال حدود6000 زائر به عراق را انجام می‌دهند.

تردد این حجم گردشگر و خودروهای سنگین حمل کالا به عراق در جاده بدون اصول استاندارد و مهندسی منتهی به شهر مرزی مهران ـ که در گذشته برای تردد روزانه حدود 150 دستگاه کامیون احداث شده بود ـ باعث شلوغی این مسیر که نقاط حادثه‌خیز فراوانی هم دارد، شده و به همین دلیل روزانه شاهد حوادث ناگواری در این مسیر هستیم، به طوری که افراد زیادی جان خود را در این مسیر و بویژه در برخورد خودروهای شخصی با کامیون‌ها از دست می‌دهند.

چهاربانده کردن این مسیر می‌تواند تا حد زیادی به رفع این مشکل کمک کند.

ناصری، فرماندار ایلام در این باره با اشاره به ترافیک سنگین ناشی از تردد روزانه هزار کامیون در این مسیر، می‌گوید: امروز و همزمان با سالروز آزادی مهران، جاده ایلام ـ صالح‌آباد ـ مهران کلنگ‌زنی خواهد شد که با ساخت و افتتاح آن، به میزان زیادی از حجم ترافیک این مسیر کاسته خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها