نماینده روسیه یک روز قبل از طرح احتمالی قطعنامه ضد سوری غربی ها در شورای امنیت، تائید کرد: مسکو این قطعنامه را وتو خواهد کرد.
کد خبر: ۶۷۶۴۲۸
روسیه: قطعنامه غربی ها علیه سوریه را وتو می کنیم

ویتالی چورکین بعد از نشست غیرعلنی صبح چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اوکراین و در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نشست خاورمیانه ای صبح پنجشنبه شورای امنیت افزود: دلائل خود را درباره وتوی قطعنامه احتمالی، بعد از نشست شورا مطرح خواهیم کرد.

آمریکا و فرانسه در تلاشند در قطنامه ای با رویکرد امور انسانی، تحقیق دادگاه جنایی بین المللی را درباره کشتار جمعی در سوریه به تصویب شورای امنیت برسانند.

نماینده روسیه درباره قطعنامه غربی ها با موضوع سوریه بیشتر توضیح نداد.

وی با اشاره به گزارش جدید معاون امور حقوق بشر دبیرکل سازمان ملل درباره اوضاع در اوکراین نیز گفت: متأسفم که گزارش سیمونوویچ نمی‌تواند حقایق موجود درباره وضع مردم تحت فشار اودسای اوکراین را منعکس کند.

وی به نمونه‌ای از خشونت نظامیان اوکراین برضد مردم این شهر اشاره کرد و گفت: انبوهی از جمعیت مردم این شهر در ساختمانی محاصره و کشته شدند و آن مصداقی از قتل عام است.

نماینده روسیه افزود: این گزارش بسیاری از حقایق درباره شرایط مردم در شرق اوکراین را که فرایند طبیعی در مسائل سیاسی و زندگی عادی را خواستارند، منعکس نمی‌کند.

بازداشت روزنامه نگاران توسط مقامات اوکراین

وی با اشاره به بازداشت روزنامه نگاران توسط مقامات اوکراین، آن را اقدامی وحشیانه خواند و از اینکه در گزارش معاون حقوق بشری دبیرکل سازمان ملل به آن اشاره ای نشده است، ابراز تأسف کرد.

نقد دیگر چورکین به موضوع توسل مقامات اوکراین به زور و از جمله حملات توپخانه‌ای به برخی مناطق اوکراین بود.

چورکین پاسخ سیمونوویچ در این زمینه را که گفته است این موضوع را بررسی خواهیم کرد، تعجب برانگیز خواند و گفت: این موضوعی کاملا روشن است و حتی تلویزیون روسیه صحنه‌های متعددی نشان داده که در روزهای اخیر از سوی نظامیان اوکراین شلیک‌های توپخانه‌ای صورت گرفته است.

وی به دیدگاه متنوع اعضای شورای امنیت درباره اوکراین نیز اشاره کرد و گفت: برخی اعضاء بر اهمیت تنش‌زدایی تأکید و برخی موضوع بازرسی را مطرح و برخی نیز به موضوع مناطق خواستار خودمختاری اشاره کرده‌اند.

اعضای شورای امنیت شجاعت ندارند

نماینده روسیه در این زمینه افزود: متأسفانه اعضای شورای امنیت شجاعت سیاسی لازم را ندارند تا برخی حقایق مطرح شده در شورا را به صورت علنی با دیگران درمیان گذارند.

چورکین به آخرین نشست شورای امنیت درباره اوکراین در دوازدهم اردیبهشت اشاره و موضع اعضای این شورا را نقد کرد و گفت: در آن نشست برخی اعضا حتی توقف خشونت‌ها را در اوکراین خواستار نشدند.

نماینده روسیه درباره مواضع مسکو در بحران اوکراین نیز گفت: ما همواره از مذاکرات جامع طرفداری و نقش مهمی در تدوین بیانیه ژنو در 17 آوریل (28 فروردین) ایفاء کرده‌ایم، همان نقشه‌ راهی که مقامات کی یف هنوز به نحو رسمی و علنی آن را نپذیرفته‌اند.

یکی از خبرنگاران از چورکین پرسید: ولادیمیر پوتین مکرر از نیروی‌های نظامی روسیه خواسته است از مواضع خود عقب‌نشینی کنند اما هنوز شاهد این امر نیستیم، علت چیست؟ چورکین با کنایه پاسخ داد: کسانی که بخواهند این حادثه را ببینند، می توانند ‌بینند.

نماینده روسیه به موضوع گروه‌های متخلف بازرسان در شرق اوکراین نیز اشاره کرد و گفت: به رغم احتمال تدوین نتایج مختلف توسط این گروه‌ها، در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل، بررسی دقیق حوادث اخیر را خواستار شده ایم.

چورکین به یکی از ابعاد اهمیت این بازرسی‌ها اشاره کرد و گفت: احتمال استفاده از مواد یا سلاح‌های شیمیایی در این درگیری‌ها مطرح است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: ما همکاری‌های خوبی با سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در این زمینه داریم.

پیش از سخنان نماینده روسیه، ایوان سیمونوویچ، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور حقوق بشر بعد از گزارش خود در جلسه مشورتی با اعضای شورای امنیت درباره وضع حقوق بشر در اوکراین، در جمع خبرنگاران از وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی و اجتماعی در شرق اوکراین خبر داد.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور حقوق بشر با اشاره به هزاران نفر آواره اوکراینی، گفت: گروه‌های بسیار بیشتری از مردم نیز به علت شرایط امنیتی و کمبود خدمات اجتماعی، آماده نقل مکان به خارج از کشور و یا دیگر مناطق اوکراین هستند.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها