یازدهمین جشن انجمن بازیگران خانه تئاتر موسوم به جشن بازیگر به سیاق هر سال و به مناسبت گرامیداشت روز جهانی تئاتر شنبه‌شب با حضور جمعی از هنرمندان در سالن اصلی تئاترشهر برگزار شد و برترین‌ بازیگران تئاتر در سال 92 جوایز خود را دریافت کردند.
کد خبر: ۶۷۲۷۴۸
صحنه نمایش بهترین‌های خود را معرفی کرد

به گزارش جام‌جم، حضور چهره‌های سرشناسی چون جعفر والی، اسماعیل خلج، داریوش اسدزاده، شمسی فضل اللهی، رضا کیانیان، سعید پورصمیمی، علی رفیعی، بهاره رهنما، کاظم هژیرآزاد، خسرو احمدی، بهرام شاه‌محمدلو، مهرانه مهین‌ترابی، فردوس کاویانی، مریم سعادت، میترا حجار، رضا بابک، جمشید گرگین، پانته‌آ بهرام، هوشنگ توکلی، آتیلا پسیانی، بیوک میرزایی، شهرام کرمی، ناهید مسلمی و قطب‌الدین صادقی گرمای خاصی به این مراسم داده بود. علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد، حسین طاهری مدیر اداره کل هنرهای نمایشی و پریسا مقتدی رئیس جدید مجموعه تئاترشهر هم از جمله مسئولان هنری حاضر در جشن بازیگر بودند.

همای «پایتخت» بهترین بازیگر زن

در بخش برگزیدگان زن، جایزه بهترین بازیگر به ریما رامین‌فر برای بازی در نمایش «اینجا کجاست؟» به کارگردانی شیوا مسعودی رسید. بازیگر نقش هما در سریال «پایتخت» در «اینجا کجاست؟» که خرداد سال گذشته در تالار سایه تئاترشهر روی صحنه رفت، نقش زن میانسالی را به عهده داشت که داستان زندگی و سرگردانی‌هایش را با تک‌گویی روایت می‌کرد. گلاب آدینه، بازیگر محبوب و شناخته شده تئاتر، تلویزیون و سینما هم به خاطر بازی خوبش در نمایش «سه‌گانه اورنگ» نوشته علیرضا نادری و به کارگردانی محمد حاتمی جایزه دوم بازیگری زن این دوره را به خود اختصاص داد. او در یکی از اپیزودهای این اثر نقش زنی سرگردان و معرکه‌گیر به نام مرشد بلقیس را بازی می‌کرد. بازیگران دیگر نمایش پیام دهکردی و مریم سعادت بودند.

جایزه سوم بازیگری زن جشن بازیگر هم به بهناز جعفری برای بازی در نمایش «مرده ریگ» به کارگردانی غزل اسکندرنژاد رسید. جعفری که این روزها فیلم «پنج ستاره» را روی پرده سینماها دارد، در «مرده ریگ» نقش دختری دردمند و رنجور به نام آذر را بازی می‌کرد که همراه دو خواهر دیگرش گوهر و حوری زندگی مشقت باری را می‌گذرانند.

پیام دهکردی، بهترین بازیگر مرد

در بخش برگزیدگان مرد پیام دهکردی به خاطر بازی در نمایش «مرد بالشی» به کارگردانی محمد یعقوبی جایزه بهترین بازیگر مرد جشن بازیگر را به دست آورد. او در این نمایش نقش فردی به نام توپولوسکی را بازی می‌کرد.

فرهاد آییش هم به خاطر بازی طناز در نقش و نمایش «سقراط» برنده جایزه دوم بازیگری شد.

هوتن شکیبا، بازیگر جوان و مستعد تئاتر هم که این روزها فیلم «طبقه حساس» را بر پرده سینماها و نمایش «دن کامیلو» را در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه دارد، جایزه سوم بازیگری مرد این جشن را برای بازی در نمایش «زمان لرزه» به کارگردانی مهدی صباغی از آنِ خود کرد. او در این نمایش، نقش پیرمردی به نام عبدالله را به‌عهده داشت. شکیبا نوروز امسال به جای نقش «دیب» در مجموعه کلاه قرمزی صداپیشگی می‌کرد. همچنین بازیگران نمایش «یرما» به کارگردانی دکتر علی رفیعی هم جایزه گروهی این دوره را به دست آوردند. رفیعی، کارگردان باسابقه تئاتر سال گذشته اثر شاخص فدریکو گارسیا لورکا را با عده‌ای بازیگر جوان و بی‌نام و نشان روی صحنه برده بود. اما جایزه برگزیده ویژه یازدهمین جشن انجمن بازیگران خانه تئاتر نیز به هما روستا رسید که سال گذشته پس از مدت‌ها دوری از صحنه در نمایش «باغ آلبالو» به کارگردانی محمدحسن معجونی بازی کرده بود.

شب انتقاد به وضع تئاتر

اما جدا از بحث تجلیل‌ها و نکوداشت‌های بازیگران، جدی‌ترین و مهم‌ترین موضوع شب جشن بازیگر انتقادات گاه صریح و گاه کنایه‌آمیز و غیرمستقیمی بود که در قالب‌های مختلف همچون اجرای قطعات نمایشی و قرائت بیانیه‌ها خطاب به مسئولان فرهنگی و تئاتری کشور مطرح شد.

حسین محب‌اهری، بازیگر قدیمی تئاتر، تلویزیون و سینما با اجرای قطعه‌ای نمایشی که سرگذشت تئاتر ایران از 150 سال پیش تا 150 سال آینده را در قالبی خلاقانه و طنازانه روایت می‌کرد، به انتقاد از وضع نابسامان بودجه، مدیریت تئاتر و برخی اشتباهات اهالی تئاتر پرداخت.

همچنین در یکی دیگر از قطعات نمایشی که در قالب سیاه‌بازی اجرا می‌شد، ضمن انتقاد از عملکرد دولت تدبیر و امید که هنوز نتوانسته قفل تئاتر را باز کند، عنوان شد برخی مسئولان تئاتری در پاسخ به وضع بلاتکلیف تئاتر می‌گویند مشکل از کلید ما نیست، شما باید در را عوض کنید!

بهروز غریب‌پور، کارگردان تئاتر هم که دبیری جشن یازدهم بازیگر را به‌عهده داشت، در بخشی از مراسم خطاب به مرادخانی گفت: ما دلمان نمی‌خواهد تئاتر شهر این حقارت را داشته باشد، بنابراین از شما که از خانواده هنرمندان هستید، توقع داریم از هرجا و هر طریق که می‌توانید بودجه بازسازی تئاتر شهر را فراهم کنید. قدردانی از هنرمندان پیشکسوت سعید پورصمیمی، شمسی فضل‌اللهی، رحیم هودی و پری کربلایی، تجلیل از هنرمندان در گذشته تئاتری در سال 92، قرائت بیانیه روز جهانی تئاتر از سوی داریوش مودبیان، قرائت بیانیه انجمن بازیگران خانه تئاتر توسط عزت‌الله مهرآوران و اجرای چند قطعه نمایشی، از دیگر برنامه‌های یازدهمین جشن انجمن بازیگران خانه تئاتر بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها