از میان معدود برنامه‌هایی که برای سالمندان در تلویزیون ساخته شده می‌توان به چاپ شصتم اشاره کرد
کد خبر: ۶۷۱۲۴۴
سهم محدود سالمندان از برنامه‌های تلویزیون

کسی منکر اهمیت جوانان به عنوان سرمایه فعال هر جامعه نیست؛ کسی نمی‌تواند نقش و تاثیر خانواده در سلامت جامعه را نادیده بگیرد و کودکان هم به عنوان آینده‌سازان هر جامعه‌ جایگاه حساس و ویژه‌ای دارند. بنابراین طبیعی است تلویزیون برای تمامی این اقشار برنامه داشته باشد و حتی برای آنها یک شبکه ویژه در نظر بگیرد، اما متاسفانه سهم سالمندان در رسانه ملی بسیار محدود است و اگر هم به این قشر توجه می‌شود بیشتر، برنامه‌هایی درباره سالمندان ساخته می‌شود نه برای آنها.

برنامه‌های خانواده‌محور و برخی برنامه‌های ترکیبی گاهی و عمدتا در روز سالمند، به مسائل سالمندان می‌پردازند، مشکلات و مسائل آنها را مطرح می‌کنند و گاه آموزش‌هایی به مخاطبان ارائه می‌شود که البته بیشتر روی سخن این آموزش‌ها افراد و خانواده‌هایی است که با سالمندان زندگی می‌کنند. جذاب‌ترین برنامه‌هایی که تاکنون برای سالمندان ساخته شده، میان برنامه‌های کوتاهی است که مسائل سالمندی را در یک قالب نمایشی بسیار کوتاه ارائه می‌کند و حکم تلنگر را دارد.

از میان معدود برنامه‌هایی که برای سالمندان در تلویزیون ساخته شده می‌توان به چاپ شصتم اشاره کرد که اخیرا از شبکه آموزش به نمایش درآمد و مثبت 70 در شبکه مستند که گرچه دیگر اقشار جامعه هم می‌توانند مخاطب آن باشند، اما روی سخن آن با سالمندان است.

همه اینها در حالی است که سالمندی حساس‌ترین دوره زندگی هر فرد است و میزان امید به زندگی در این قشر به پایین‌ترین حد می‌رسد. سالمندان عمدتا با مسائل متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند و بسیاری از آنها به واسطه رشد فزاینده فناوری و تغییرات بسیار سریع سبک زندگی، خود را در جامعه امروز غریبه‌هایی تصور می‌کنند که نه از آینده حرفی برای گفتن دارند و نه شنونده‌های زیادی برای حرف‌های آنها درباره گذشته وجود دارد.

سالمندان به اندازه نوزادان و کودکان در معرض ابتلا به بیماری قرار می‌گیرند و بسیاری از آنها به واسطه سپری شدن سال‌‌های عمرشان به کار و تلاش و زحمت، با انواع بیماری‌های مزمن دست به گریبان هستند.‌سلامت سالمندان، تفریحات آنان، علاقه‌مندی‌ها، نیازهای جسمی و روحی و حتی اخبار این گروه سنی می‌تواند بهانه‌ای باشد برای تولید برنامه‌هایی که سالمندان مخاطبش باشند و به تماشای آن بنشینند.

برای این بخش از مخاطبان می‌توان مسابقات و سرگرمی تلویزیونی تدارک دید، برنامه‌های ترکیبی و آموزشی ساخت که به ارتقای کیفیت زندگی‌شان کمک کند و حتی سریال‌هایی ویژه و مناسب احوالشان تولید کرد.

تعداد سالمندان در کشورمان کم نیست و در آینده این جمعیت با رشد فزاینده‌ای نیز روبه‌رو خواهد شد، ضمن این‌که سالمندان به واسطه فارغ شدن از فعالیت‌های حرفه‌ای و داشتن فراغت بیشتر، بخش قابل توجهی از مخاطبان تلویزیون محسوب می‌شوند. بنابراین بد نیست برنامه‌سازی برای آنها هم مد نظر قرار گیرد و تلویزیون به علایق و نیازهای آنها هم توجه داشته باشد.

آذر مهاجر / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها