مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: دولت ژاپن یک میلیون دلار برای کمک به احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده است.
کد خبر: ۶۶۸۹۶۷
کمک یک میلیون دلار ی ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه

به گزارش واحد مرکزی خبر، محسن سلیمانی با اشاره به مشارکت ژاپن در احیای دریاچه ارومیه افزود: این اعتبار در اجرای برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز دریاچه ارومیه و در محورهای استقرار کشاورزی پایدار، مدیریت و حفاظت از تنوع زیستی در معرض خطر و برنامه های آموزش و اطلاع رسانی هزینه خواهد شد.

دریاچه ارومیه با مساحت آبخیز 51 هزار و 876 کیلومتر مربع از 15 سال گذشته به علت تغییرات اقلیمی و بروز پدیده خشکسالی با کم آبی شده و هم اکنون حدود 85 درصد آن خشک شده است.

وی با اشاره به آغاز طرح کشاورزی پایدار در 6 شهرستان از استان های آذربایجان غربی و شرقی گفت: با برنامه ریزی های به عمل آمده و با همکاری و پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان های جهاد کشاورزی 2 استان، عملیات کشاورزی پایدار در 40 سایت جدید آغاز شده و مطابق پیش بینی ها، سهم قابل توجهی از مصرف آب در مزارع صرفه جویی خواهد شد.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران به همکاری برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) و نقش کلیدی کشاورزان محلی در اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: منابع جدیدی نیز از سوی دولت ایران از طریق سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان های جهاد کشاورزی استان های آذربایجان غربی و شرقی برای اجرای هرچه بهتر و وسیعتر این طرح فراهم خواهد شد تا اولین گام مهم و اجرایی از اصلاح روند توسعه در حوضه آبریز و احیای دریاچه ارومیه عملیاتی شود.

وی گفت: کارشناسان سازمان های جهاد کشاورزی عملیات اجرایی این طرح را بر عهده خواهند داشت و سازمان حفاظت محیط زیست نیز در مبحث حفاظت از تنوع زیستی در معرض خطر و آگاهی رسانی و مشارکت مردم نقش فعالی خواهد داشت.

طرح کشاورزی پایدار بر اساس نتایج الگوی مشترک طرح حفاظت از تالاب های ایران و سازمان های جهاد کشاورزی استان های آذربایجان غربی و شرقی و در شهرستان های سلماس، ارومیه، نقده، مهاباد و میاندوآب از استان آذربایجان غربی و شهرستان شبستر از استان آذربایجان شرقی اجرا می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها