مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر 2.3میلیارد مترمکعب آب در دریاچه ارومیه باقی مانده و در واقع 90 درصد از آب این سرمایه ملی خشک و تبدیل به نمک‌زار شده است.
کد خبر: ۶۶۷۲۱۴
90 درصد دریاچه ارومیه نمک‌زار شده است

به گزارش روابط عمومی سازمان محیط زیست، حسن عباس نژاد اظهار داشت: با توجه به مشکلات پیش آمده و تشدید خشکسالی، هر روز از آب دریاچه ارومیه کم می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: تغییرات اکوسیستمی در منطقه و کاهش نزولات آسمانی موجب بروز چنین بحرانی ملی شده و نیازمند عزم ملی و همکاری تنگاتنگ مردم و مسئولان برای احیای مجدد دریاچه ارومیه این سرمایه طبیعی و ملی کشور هستیم.

وی ادامه داد: داشتن این ذهنیت که آذربایجان غربی رتبه دومین استان پر آب کشور را به خود اختصاص داده، موجب شده طی دهه‌های گذشته مصرف بی‌رویه آب و افزایش فعالیت‌های بخش کشاورزی را در منطقه شاهد باشیم و با دست خود تیشه به ریشه طبیعت زیبای استان بزنیم.

وی افزود: استان ما دارای تنوع زیستی متعددی است و با دارا بودن جنگل‌های بلوط سردشت در جنوب، مناطق کویری در شمال، سه منطقه حفاظت شده، دو منطقه حیات وحش و 30 تالاب که تعداد شش تالاب به ثبت جهانی رسیده است از زیباترین استان‌های کشور است ولی متاسفانه مورد هجوم و فشار یک طرفه از سوی ساکنانش قرار گرفته و شاهد از بین رفتن برخی منابع طبیعی از جمله دریاچه زیبای ارومیه که روزگاری میزبان مسافران بی شماری بود، هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: نجات دریاچه ارومیه نیازمند عزم ملی است و توجه ویژه دولت و تشکیل ستاد بحران می تواند در احیای این طبیعت ملی چاره ساز باشد.

وی با ابراز تاسف از بحران‌های ایجاد شده در طبیعت کشور نیز افزود: بر اساس آمار به دست آمده، ایرانیان سه و نیم برابر ظرفیت از طبیعت استفاده می کنند.

عباس نژاد گفت: متاسفانه همه ساله در کشور ما بالغ بر 34 هزار هکتار اراضی قابل کشت از بین می‌رود و این در حالی است که در شمال استان میزان فرسایش خاک 34 تن در هر هکتار است که بسیار تأسف بار و نگران‌کننده است.

وی گفت: قبل از انقلاب فقط سه کانون ریزگرد داشتیم که متاسفانه هم اکنون 187 کانون ریزگرد در کشور پدید آمده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: متاسفانه هم اکنون در مرحله تنش آبی هستیم و اگر با این رویه مصرف پیش برویم 13 سال دیگر وارد مرحله بحران آبی شده و برای تأمین آب شرب نیز دچار مشکل خواهیم شد.

وی یادآور شد: هم اکنون در دنیا فقط 30 درصد منابع آبی خود را برداشت می‌کنند در حالی که در کشور ما این میزان به 80 درصد می‌رسد که این امر در واقع نوعی جنگ با طبیعت است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون 90 درصد از 30 میلیارد مترمکعب آب دریاچه ارومیه خشک و تبدیل به نمکزار شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها