مردم افغانستان برای انتخاب رئیس جمهور و نمایندگان شوراهای استانی از ساعت ۷ صبح امروز (شنبه) در ۶۴۲۸ حوزه های رای گیری در مناطق مختلف به پای صندوق های رای رفتند.
کد خبر: ۶۵۹۲۴۶
انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

به گزارش واحد مرکزی خبر در این دور از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هشت نفر نامزد ریاست جمهوری هستند که " عبدالله عبدالله، اشرف غنی احمدزی و زلمی رسول " چهره‌های برجسته این دوره به شمار می رود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ، شش هزار وچهارصد وبیست وسه مرکز رای گیری را ایجاد کرده است که این مراکز، بیست هزار حوزه رای گیری را دربر می گیرد.

براساس اخرین اطلاعات هفتصد وچهل وهشت مرکز به دلیل مشکلات امنیتی در افغانستان تعطیل است.

شمار واجدان شرایط رای دهی در افغانستان بیش از دوازده میلیون نفر اعلام شده است.

در انتخابات شوراهای استانی افغانستان نیز حدود دوهزاروهفتصد نفر نامزد هستند که بیش از سیصد نفر از آنها را زنان تشکیل می دهند.

مطابق قانون افغانستان، چهارصد وپنجاه وهشت نفر وارد شوراهای استانی سی وچهار استان این کشور می شوند که نود وشش نفر آنها باید زنان باشند.

تدابیر شدید امنیتی در پایتخت افغانستان به حالت اجرا درآمده است و تقریبا تمامی خودروهایی که در سطح شهر رفت وآمد می کنند ، بازرسی می شود.

نیروهای پلیس افغان نیز دهها ایست وبازرسی را درسطح شهر ایجاد کرده اند و حضوری گسترده درخیابانهای پایتخت دارند.

امروز شنبه به مناسبت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان تعطیل رسمی است.

حامد کرزای تنها کسی است که از زمان سقوط رژیم طالبان افغانستان در سال دو هزار و یک زمامدار این کشور بوده است اما طبق قانون اساسی افغانستان، وی دیگر اجازه نامزد شدن در انتخابات امسال را ندارد.

گروه طالبان بارها اعلام کرد برای ناامن کردن افغانستان در زمان انتخابات از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند.

کرزای رأی خود را به صندوق انداخت

حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان امروز از مردم کشورش خواست تهدیدهای طالبان را نادیده بگیرند و به طور گسترده در دور نخست انتخاباتی که برای تعیین جانشین او برگزار می شود، شرکت کنند.

کرزای کمی پیش از ساعت هشت به وقت محلی ( سه و سی دقیقه به وقت گرینویچ) در مدرسه‌ای در کابل رأی خود را به صندوق انداخت. بر خلاف انتخابات ریاست جمهوری قبلی افغانستان در سال 2009، یک ساعت پس از آغاز به کار شعب رأی گیری هیچ خشونتی گزارش نشده است.

شورشیان طالبان قول داده اند در روند برگزاری انتخابات اخلال ایجاد کنند.

کرزای پس از انداختن رأی خود به صندوق گفت: « امروز یک روز مهم برای آینده ما و برای آینده کشور ماست. من از همه مردم افغانستان می خواهم با وجود باران، سرما و تهدیدهای دشمنان پای صندوق‌های رأی بیایند تا به کشورشان این امکان را بدهند مرحله‌ای جدیدی را در مسیر موفقیت پشت سر بگذارد».

وی افزود: «من رأی دادم، من از اینکه یک شهروند افغان هستم خوشحالم و به خود افتخار می کنم».

نتایج مقدماتی دور نخست انتخابات قرار است 24 آوریل اعلام شود. دور دوم احتمالی انتخابات نیز برای 28 مه برنامه ریزی شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها