رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: در صورت ادامه روند رشد جمعیت کشور به صورت حاضر جمعیت کشور در سال 1480 و در 88 سال آینده به 31 میلیون نفر می رسد.
کد خبر: ۶۴۸۲۶۹
جمعیت ایران در 88 سال آینده 31 میلیون نفر می شود

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سیدرضا تقوی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) در خصوص رشد جمعیت و اهمیت آن از دیدگاه اسلام و مقام معظم رهبری افزود: جمعیت ایران در سال 1405 به اوج خود یعنی 79 میلیون نفر می رسد، که این سال یک سال بعد از اتمام سند چشم انداز است و پس از آن با رشد منفی روبرو خواهیم شد.

وی افزود: در سال 1450 به 56 میلیون نفر می رسیم و در سال 1480 جمعیت کشور به 31 میلیون نفر خواهد رسید.

تقوی تاکید کرد: با توجه به روند کاهش جمعیت کشور باید جلوی آن را از امروز گرفت در غیر اینصورت در آینده با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت جمعیت کشور ما 150 میلیون نفر است، خاطر نشان کرد: امروزه بیش از 20 درصد جمعیت جهان اسلام را جمعیت جوان تشکیل می دهند که این امر موجب نگرانی قدرت های استکباری می شود.

تقوی گفت: استکبار از جمعیت رشد یافته، تحصیل کرده ای می ترسند که چرخه هسته ای را به گردش در آورده و جهاد اقتصادی را سرلوحه کار خود را قرار داده است.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عنوان مختلف کاهش سیاست های جمعیتی کشور گفت: پرهزینه بودن فرزند به دلیل تغییر سبک زندگی و روی آوردن به سبک زندگی پرهزینه غربی یکی از علت های اعمال سیاست کاهش جمعیت است.

وی همچنین آینده نامشخص اقتصادی و بی ثباتی اقتصادی را از جمله عوامل اقتصادی موثر بر کاهش جمعیت دانست و گفت: عوامل اجتماعی مهاجرت به شهرها و حاشیه نشینی در شهرها از دیگر عوامل کاهش جمعیت محسوب می شود.

تقوی دیگر عوامل کاهش جمعیت را سیاست های دولتمردان در ارتباط با منافع خود عنوان کرد و گفت: شعار فرزند کمتر زندگی بهتر از زمان طاغوت در کشور ارایه شد و سال های اولیه انقلاب و از دهه شصت به بعد این سیاست دنبال شد اما این سیاست باید از دهه 70 به بعد قطع می شد.

وی همچنین آموزه ها و باورهای دینی را یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در جمعیت دانست و گفت: عنوان «مادری» یک عنوان مقدس است، اگر دختران به این عنوان معتقد باشد و به ثواب زن حامله و زایمان و سرپرستی فرزند معتقد باشد این اعتقاد بر فرزندآوری وی نقش آفرین است.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور یکی دیگر از عوامل موثر در مساله جمعیت را فردگرایی عنوان کرد و گفت: در گذشته مصلحت های اجتماعی پررنگ دیده و منفعت فردی در پناه جمع دیده می شد اما امروز نگاه فردگرایانه بر زندگی ما حاکم است یعنی زندگی برای خود نه برای جامعه و دیگران و نه برای خداوند و این یعنی زندگی و رفتار می کنم آن طور که خودم می خواهم .

وی گفت: همین نگاه است که موجب گسترش آموزش عالی به ویژه در بین زنان و افزایش سن ازدواج آنان شده است و باید در نظر داشت که بنده مخالف تحصیلات عالیه زنان نیستم و تنها می خواهم اثرات این نگاه را عرض کنم.

تقوی با اشاره به پیامدهای منفی کاهش جمعیت در کشور گفت: این کاهش جمعیت پیامدهای منفی فراوانی دارد که نخستین پیامد منفی آن پیری و سالخوردگی است.

وی کاهش فرزندان را از دیگر پیامدهای منفی کاهش جمعیت دانست و گفت: مثل تک فرزندی که آسیب های روحی و روانی فراوانی را به دنبال خواهد داشت و از بین رفتن برخی از مفاهیم در خصوص کاهش جمعیت، مقوله های ارزشی مثل صله رحم و ارتباطات نسبی مثل عمه، خاله، دایی و عمو رفته رفته از بین می رود و وقتی یک فرزند داشته باشند دیگر فرزند نه عمو دارد نه خاله دارد و نه عمه و نه دایی و همه اینها بساطشان جمع می شود.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: در برخی مواقع ممکن است حوادث یک فرزند خانواده را تهدید کند و برای مثال در یک حادثه فرزند خانواده گرفته شود و در آن صورت خانواده با مشکلات روحی و روانی زیادی گرفتار خواهد شد.

وی اظهار داشت: پیامدهای منفی افزایش جمعیت بی برنامه و افسار گسیخته نیز یکی دیگر از مشکلات جدی است به طوری که اگر جمعیت را به شکل مطلق بدون هیچ طرح و برنامه ای اضافه کنیم، پیامدهای منفی فراوانی دارد.

تقوی به مشکلات جدی در این زمینه اشاره کرد و گفت: افزایش جمعیت نظام خدماتی جامعه را مختل می کند چون رشد جمعیت با میزان اشتغال تناسب ندارد، انباشت نیروی کار را شاهد خواهیم بود و تعداد بیکاران اضافه می شود.

وی گفت: افزایش جمعیت همچنین موچب افزایش شهرنشینی و مهاجرت شده و شهرها رشد بی رویه خواهد داشت و در این میان برخی به چادرنشینی و حاشیه نشینی روی می آورند که آثار منفی برای جامعه در پی دارد.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تخریب محیط زیست را از دیگر مشکلات ناشی از افزایش افسارگسیخته جمعیت دانست و گفت: این مهم موجب تخریب محیط زیست و غارت منابع طبیعی می شود.

وی حاکمیت فرهنگ راحت طلبی به جای کمال طلبی را از دیگر مشکلات در این زمینه عنوان کرد و گفت: آسایش محوری به جای مسئولیت پذیری موجب می شود تا خانواده های بیشتر به دنبال آسایش خود نه مسئولیت پذیر باشند.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور معضل دیگر در ارتباط با کاهش جمعیت در جامعه را تغییر نگرش زن و مرد به زندگی خواند و تصریح کرد : زن باید کار کند آن هم کار خارج از منزل لذا فرصت فرزند آوری او کم است و این گونه خانم ها علاقه ای به فرزندآوری بیشتری ندارند.

تقوی اضافه کرد: در تفکر سرمایه داران و سرمایه داری زنان نیروی کار ارزانی هستند و آنها باید منافع سرمایه داران و کارفرمایان را فراهم کنند و از این نگاه پس باید تبلیغ شود تا زنان وارد بازار کار شده حتی اگر به خانواده لطمه وارد شود.

وی اضافه کرد: اگر مقام مادری تنزل کرد و کار خانواده بی ارزش شد، مساله نسل و تکثیر نسل هم با مشکل روبه رو می شود.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اضافه کرد: در این تفکر زن جایگاه مردانه را برای خود در صحنه های اشتغال و حتی در خانواده قایل است و این تفکر تاثیر مستقیم در تکثیر نسل دارد و می خواهد همپای مردم باشد و جایگاه خودش را فراموش کرده و برای جایگاه خودش ارزش خاصی قائل نیست.

تقوی مدرک تحصیلی برای ارتزاق و تفاخر را از دیگر عوامل عدم رقبت در تکثیر نسل دانست و گفت: امروز مدرک تحصیلی به یک امر فانتزی و نه برای به دست آوردن حکمت و علم تبدیل شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
ر-ر
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
۰
۰
(ظرفیت جمعیت كشور ما 150 میلیون نفر است) دلایل كارشناسی این سخن چیست مثلا آیا كشور ما با توجه به اینكه یكی از كشورهای كم آب است آیا تضمینی برای فراهم آوردن آب سالم برای 150 میلیون نفر است بقیه بماند بعد از اینكه یك یاز مدافعین این حرفها جوابی برای این سوال بنده بدهند
ایران دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
۰
۰
این تعداد جمعیت خیلی خوب است دیگر نیاز به یارانه و سبد كالا ندارند و شاید با صداقت در كنار هم زندگی كنند و تن به ریا برای لقمه ای نان ندهند و كمتر از وجودشان استفاده ناحق میشود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
۰
۰
بهتر.شغل ایجاد كردن واسه اینهمه خیلی راحتره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
۰
۰
با سلام
كم شدن رشد جمعیت شاید یكی از دلایلش تحصیلات و كار زنان در خارج از خانه باشد ولی علت اصلی آن گرانی و تورم در جامعه و فشار و هزینة سرسام آوری است كه یك خانواده باید بپردازد و زن مجبور است بیرون از خانه كار كند. پس اگر واقعا دلتان برای جمعیت در سالهای آینده سوخته بیایید این فشار مالی را از خانواده ها كم كنید و برای خانم های شاغلی كه باید مثل مردان كار كنند تحصیلاتی قرار بدهید و ساعات كاری آنها را كم كنید تا بتوانند به خانه و بچه هایشان برسند...

نیازمندی ها