با افتتاح باشگاه فیلم شهر که مردم پایتخت را از جنوبی‌ترین تا شمالی‌ترین نقطه در بر می‌گیرد، بسیاری از علاقه‌مندان به سینما می‌توانند علاوه بر تماشای فیلم‌های شاخص، ارزشمند و خاطره‌انگیز سینمای ایران از نزدیک با عوامل تولید فیلم‌ها هم به گفت‌و‌گو بنشینند.
کد خبر: ۶۴۰۰۷۳
افتتاح باشگاه فیلم‌بازهای پایتخت

سید هادی منبتی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون و مدیرعامل موسسه تصویر شهر در گفت‌وگو با جام‌جم از آغاز یک طرح جدید در سینماهای تهران خبر داد و گفت: سعی کرده‌ایم در شش پردیس این مجموعه از جنوبی‌ترین تا شمالی‌ترین منطقه تهران شعبه‌ای از باشگاه فیلم شهر را دایر کنیم تا آثار شاخص سینمای داستانی و مستند ایران و جهان با حضور فیلمسازان و منتقدان برجسته در آن نمایش داده شود و با حضور برخی عوامل، ‌مورد نقد و بررسی کارشناسانه قرار بگیرد.

وی در همین ارتباط افزود: پردیس سینمایی ملت، پردیس سینمایی آزادی، ایوان شمس، پردیس سینمایی رازی، پردیس سینمایی راگا و پردیس سینمایی تماشا مجموعه‌هایی است که برنامه‌های باشگاه فیلم شهر در آنها اجرا و پیگیری خواهد شد.

مدیرعامل موسسه تصویر شهر، فیلم‌های انتخاب شده برای پخش، نقد و تحلیل را محدود به دهه و برهه خاص ندانست و افزود: ما صرفا به دلیل این‌که یک رونمایی از باشگاه فیلم شهر داشته باشیم و مردم و اصحاب رسانه را از برنامه‌هایمان مطلع کنیم طی دو روز دو اثر شاخص دهه‌60 سینمای ایران یعنی «آن‌سوی آتش» ساخته کیانوش عیاری و «دندان مار» به کارگردانی مسعود کیمیایی را در پردیس سینمایی ملت نمایش دادیم و نقد و بررسی کردیم. دلیل رفتن به سراغ دهه 60 هم این بود که به نظرم این دهه اوج فعالیت‌های سینمایی ایران است و فیلم‌های بسیار شاخص و ارزشمندی در این دوره ساخته شد.

منبتی نمایش این دو فیلم و تجلیل از فیلمسازان بزرگی چون مسعود کیمیایی و کیانوش عیاری را یک تجدید خاطره دانست و گفت: این کار باعث می‌شود که فیلم‌های شاخص، محبوب و خاطره‌انگیز از صندوقچه خاطرات تماشاگران بیرون بیاید و پس از مدت‌ها دوباره روی پرده نقش ببندد.

وی اضافه کرد: باز هم با مجوزهایی که از وزارت ارشاد دریافت می‌کنیم از این دست فیلم‌های شناخته شده و خاطره‌انگیز را برای علاقه‌مندان و اعضای باشگاه فیلم شهر پخش خواهیم کرد. قصد ما انتخاب و نمایش فیلم‌هایی است که به طرق مختلف در روند سینمایی کشور تاثیرگذار بوده‌ است. در این مسیر هم به فیلم‌های مولف توجه دوباره‌ای نشان خواهیم داد و هم به فیلم‌های ارزشمندی که ممکن است در زمان ساخت و اکران مهجور و قدرندیده باقی مانده است نیز می‌پردازیم و با نقد و بررسی آن نکات مغفول مانده و ناگفته را بیان خواهیم کرد.

منبتی پخش نقد و بررسی فیلم‌های روز و در حال اکران را هم از دیگر برنامه‌های باشگاه فیلم شهر در نقاط مختلف تهران دانست و افزود: در کنار چینش و نمایش برخی آثار شاخص در حال اکران، از فیلم‌های شاخص سینمای مستند و نقد و بررسی آنها نیز غافل نخواهیم بود. سعی ما هم این است که بیشتر سراغ آثاری در این زمینه برویم که مهجور مانده و امکان نمایش پیدا نکرده است، بخصوص مستندهای اجتماعی که می‌تواند بسیار آموزنده باشد.

وی به امکان نمایش فیلم‌های برگزیده سینمای جهان نیز اشاره کرد و گفت: در صورت کسب مجوز از وزارت ارشاد آثار مناسب و شاخص سینمای جهان را نیز در باشگاه فیلم اکران و تحلیل می‌کنیم.

منبتی ادامه داد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در سال 93، صد جلسه نمایش، نقد و بررسی را در نقاط مختلف شهر تهران اجرا کنیم. در همین رابطه هم مبلغ 300 میلیون تومان را هزینه کرده‌ایم تا برای امور جاری برنامه‌های پیش‌بینی شده استفاده شود.

وی یکی از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی باشگاه فیلم شهر را تربیت منتقدان جوان خواند و گفت: قصد داریم با نمایش و بررسی فیلم‌های شاخص با حضور فیلمسازان و منتقدان پیشکسوت و معتبر پس از یک دوره یک ساله منتقدانی از نسل جوان و مناطق مختلف را تربیت و تحویل جامعه سینمایی کشور دهیم. مدیرعامل موسسه تصویر شهر هدف نهایی این کار را اعتلا و ارتقای سطح کیفی آثار سینمایی کشور دانست و افزود: با این کار سطح آثار ارزشی و فاخر در سبد تولیدات سینما بیش از پیش بالا خواهد رفت و منتقدانی با دادن آگاهی به مخاطبان جلوی تولید فیلم‌های مبتذل و بی کیفیت به لحاظ مضمونی و ساختاری را خواهند گرفت. همین‌جا از اصحاب رسانه درخواست می‌کنم در این راه یاریگر ما باشند. چون سینمای مطلوب از دل نقد درست و کارشناسانه رشد خواهد کرد.

گفتنی است، باشگاه فیلم شهر، عصر یکشنبه با نمایش، نقد و بررسی فیلم خاطره‌انگیز «آن‌سوی آتش» با حضور کیانوش عیاری و منتقدانی چون جواد طوسی، رضا درستکار و عباس فاضلی در پردیس سینمایی افتتاح شد. روز گذشته نیز فیلم «دندان مار» با حضور مسعود کیمیایی و منتقدانی چون جواد طوسی، جمشید ارجمند، پرویز نوری، طهماسب صلح‌جو و نیما حسنی‌نسب پخش شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

علی رستگار -‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها