برنامه سینمایی «هفت» در حالی جمعه شب میزبان پژمان بازغی، سازندگان فیلم «تنهای تنهای تنها» و کارگردان «نازنین» بود که بخش مهمی از برنامه به مناظره‌ای چالشی پیرامون آینده شورای صنفی نمایش اختصاص داشت.
کد خبر: ۶۲۱۰۷۷
بررسی وضع اکران و شورای صنفی نمایش در «هفت»

سیدضیاء هاشمی، رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان و امیرحسین علم‌الهدی کارشناس سینما در این برنامه نظرات خود را درباره آینده شورای صنفی نمایش سینما مطرح کردند و آن را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

در ابتدای بحث سیدضیاءهاشمی از تاریخ تاسیس این شورا گفت و ادامه داد: اکران تا سال 71 در دست دولت بود و پس از این سال ما به عنوان تنها اتحادیه تهیه‌کنندگی در کشور موفق شدیم جدول برنامه‌ریزی اکران را از دولت بگیریم. در سال‌های اول با قرعه‌کشی این جدول را حفظ و پس از آن با آزمون و خطا، خیلی موضوعات را تجربه کردیم و پس از سال‌ها به این نتیجه رسیدیم که برای دستاورد بهتر باید اکران را آزاد کنیم. بر همین اساس تنها پیشنهادهایی از جانب ما به‌سینماداران برای جدول‌بندی داده شده است، اما این موضوع هیچ وقت به دخالت ما در امور منجر نشد.

وی تاکید کرد: الان مشکل ما اکران نیست، بلکه مشکل به تولید، رانت‌ها و سرمایه‌های کلانی که در این حوزه وجود‌دارد، باز می‌گردد. اینهاست که مانع آرامش سینما شده است. سینما باید سودآور باشد، اما زمانی که بودجه بر عهده دولت است، دولت نظرهای خود را اعمال می‌کند.

امیرحسین علم‌الهدی در ادامه به مخالفت با صحبت‌های هاشمی پرداخت و اظهار کرد: این‌که گفته می‌شود در بخش اکران هیچ رانت و مشکلی وجود ندارد، فرار از پاسخگویی است؛ زیرا مشکلات در سه سال گذشته به قدری زیاد بوده که باید اکنون به دستاوردهای شورای صنفی بپردازیم.

وی گفت: مشکلات سینمای ایران تولیدات بی‌رویه و فاقد نگاه به حوزه اقتصادی و فرهنگی است، اما بیشترین مشکل متوجه اکران است.

علم‌الهدی خطاب به هاشمی ادامه داد: شما به عنوان کسی که سه سال در شورای صنفی مسئولیت داشتید، دستاورد ناامیدکننده‌ای داشتید. در بحث آیین‌نامه شورای صنفی و اتفاقاتی که به‌دنبال آن روی داد و حذف کانون کارگردانان، تکروی دوستانی چون شما دیده می‌شود.

وی دراین خصوص به ریزش مخاطبان سینما اشاره کرد و گفت: زمانی که آقای هاشمی شورای صنفی را در سال 89 تحویل گرفت تقریبا 11 میلیون نفر سینما می‌رفتند که این تعداد در سال 90 به 14 میلیون نفر و سال 91 حدود هشت و نیم میلیون نفر و درسال 92 به هفت میلیون نفر رسید. البته هاشمی هم در ادامه برنامه آمارهای علم‌الهدی را نادرست و فاقد رویکرد علمی خواند و آنها را تکذیب کرد.

فروش امیدوارکننده «تنهای تنهای تنها»

بخش دیگری از برنامه «هفت» به نقد و بررسی فیلم «تنهای تنهای تنها» اختصاص داشت. احسان عبدی‌پور، نویسنده و کارگردان این فیلم که این روزها در حال اکران است درخصوص فروش آن گفت: این فیلم جزو آثاری قرار می‌گیرد که در طول، فروش خود را می‌کند نه در عرض، اما با این حال امیدوارم این فیلم فروش خوبی داشته باشد تا اگر بعدها فیلم‌هایی از همین دسته و بدون بازیگر شاخص وارد شد به اعتبار فیلم «تنهای تنهای تنها» که فروش خوبی داشته است، به آنها هم اجازه اکران بدهند.

وی ادامه داد: بعد از این فیلم که سر و صدا کرد و مورد توجه قرار گرفت، تصور عادی مبنی بر این بود که مسیر فیلم بعدی من هموارتر خواهد بود، اما این طور نبود. با وجود این معتقدم باید کار خود را انجام دهیم، زیرا کار خوب روی زمین نمی‌ماند.

ادریس عبدی‌پور، تهیه‌کننده فیلم هم به چگونگی تولید این فیلم پرداخت و اذعان کرد: برای پیش تولید چهار ماه وقت گذاشتیم و فیلمبرداری هم در 45 جلسه انجام شد. بیشتر عوامل فیلم هم بوشهری بودند و فقط تعدادی از عوامل از تهران آمدند. پژمان بازغی و مهدی گلستانه بازیگر و کارگردان فیلم «نازنین» هم که این روزها بر پرده سینماهاست، در بخش‌های جداگانه‌ای در برنامه «هفت» حاضر شدند و درباره این اثر با محمود گبرلو مجری و کارشناس برنامه به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها