انگلیسی‌ها ارتباط تنگاتنگی با داوران بدنام دارند، این داوران بدنام یا خود انگلیسی هستند یا این‌که فوتبال انگلیس قربانی داوران بدنام شده است
کد خبر: ۵۹۵۷۱۰
دمیدن در سوت بدنامی

تعداد داورانی که در فوتبال مرتکب اشتباه و خطا می‌شوند بسیار زیاد است، اما همه آنها با وجود اشتباهات تاثیر‌گذاری که داشته‌اند، مورد نفرت واقع نشدند و کسی به آنها تهمت تبانی و گرفتن رشوه نزد. ولی دسته دیگری از داوران هستند که اشتباه می‌کنند و منفور هستند. آنها بدنام‌های دنیای داوری لقب گرفته‌اند، زیرا شک و تردیدهای زیادی نسبت به سلامت کاری آنها وجود دارد. در حالی که هنوز چیزی ثابت نشده است درباره این داوران بدنام می‌گویند که با گرفتن رشوه یا تبانی دست به جانبداری یکطرفه از یک تیم زده‌اند. جالب است برخی از این بدنام‌ها با وجود این‌که سوءشهرتی ناخوشایند کسب کرده‌اند هنوز سوت به دست در میادین فوتبال حاضر می‌شوند و قضاوت می‌کنند. تعداد قابل توجهی از داوران بدنام دنیا انگلیسی هستند. شاید قضاوت نادرستی درباره این داوران بدنام وجود داشته باشد و آنها بی‌گناه هستند، اما به هر حال هر چه هست این افراد به عنوان بدنام‌ترین داوران جهان فوتبال شناخته می‌شوند.

گراهام پل

داوری بسیار بدنام از انگلستان. گراهام پل در دو جام جهانی و لیگ قهرمانان اروپا قضاوت کرد، اما این موقعیت‌های عالی باعث نشد شهرتی خوب و مثبت برای خود دست و پا کند. وی در جام جهانی سال 2006 برای آخرین بار قضاوت در این رقابت‌های بزرگ را تجربه کرد. او در این رقابت‌ها به طور اشتباه به جوزپ سیمونیچ بازیکن کرواسی کارت قرمز داد، البته بسیاری بر این باورند کارت قرمزی که او به بازیکن تیم ملی کرواسی نشان داد چیزی فراتر از یک اشتباه بود. وی سابقه‌ای طولانی در این دست اشتباه‌ها دارد تا خیلی‌ها به او شک و تردیدهای زیادی پیدا کنند.

هاوارد وب

خیلی عجیب است که او به عنوان یکی از بهترین داوران فوتبال جهان در لیست داوران بدنام قرار گرفته است. این پلیس انگلیسی سابقه قضاوت کردن در جام جهانی و لیگ قهرمانان اروپا را هم دارد. وب در انگلستان سوءشهرتی بسیار بد دارد. او بخصوص در میان هواداران لیورپول و تاتنهام منفور است، چون آنها وی را به جانبداری از تیم منچستریونایتد و سوت زدن به نفع این تیم محکوم می‌کنند. بدنامی این داور به فینال جام جهانی 2010 هم می‌رسد؛ جایی که او با نشان دادن کارت‌های متعدد به بازیکنان هلند، به جانبداری از اسپانیا متهم شد.

تام هنینگ اوربو

این داور نروژی در فوتبال انگلیس بخصوص در لندن بسیار منفور است. موج نفرت علیه هنینگ زمانی آغاز شد که این داور دیدار نیمه‌نهایی فصل 2009 لیگ قهرمانان اروپا بین چلسی و بارسلونا را سوت زد. او تا آنجا که می‌توانست در این دیدار برای تیم چلسی پنالتی نگرفت تا بحث‌های زیادی درباره شرافت کاری هنینگ اوربو به وجود بیاید. البته به نظر می‌آید هواداران چلسی بیش از اندازه اغراق کرده‌اند، زیرا هنینگ در این دیدار اریک آبیدال مدافع بارسلونا را هم بدون هیچ دلیلی اخراج کرد. هنینگ که یک روان‌شناس است بارها در این دیدار به ضرر بازیکنان چلسی در سوت خود دمید تا سرانجام بارسلونا به عنوان تیم پیروز راهی مرحله نهایی لیگ قهرمانان اروپا شود.

استوارت اتول

اتول، جوان‌ترین داوری است که تاکنون در لیگ برتر انگلستان قضاوت کرده است. این داور انگلیسی که اکنون 31 سال دارد، دیگر داور حاضر در لیست داوران بدنام فوتبال دنیاست. قضاوت‌های مشکوک او در برخی دیدارهای لیگ برتر از جمله دیدار بلکبرن و هال سیتی در فصل 2013-2012 قابل توجیه نیست. البته این داور جوان به برخی اشتباهات سهوی خود اعتراف کرده و عذرخواهی خود را ابراز داشته، اما این عذرخواهی‌ها باعث نشده است ذره‌ای از سوءشهرت و بدنامی او کاسته شود.

موریسیو اسپینوسا

بدنامی اسپینوسای اروگوئه‌ای از جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی آغاز شد. در مرحله یک شانزدهم نهایی این رقابت‌ها آلمان و انگلیس به مصاف یکدیگر رفتند که در این دیدار گل صددرصد سالم فرانک لمپارد مهاجم تیم ملی انگلیس را همه دیدند به غیر از اسپینوسا. او به عنوان کمک داور به داور وسط این دیدار گزارش داد که گلی به ثمر نرسیده تا صدای همه انگلیسی‌ها بلند شود. این کمک داور خطای آفساید رونی را هم گرفت، در صورتی که او اصلا در آفساید نبود. اشتباه بارز او که به گفته هواداران انگلیسی جانبداری تمام عیار از آلمانی‌ها بوده، باعث شد داور این مسابقه یعنی جورج لاریوندا هم دچار دردسر شود. بعد از این مسابقه نه او و نه اسپینوسا دیگر اجازه قضاوت در ادامه رقابت‌های جام جهانی آفریقای جنوبی را پیدا نکردند. آلمان در این دیدار 4 بر 1 انگلیس را مغلوب کرد.

اورس مه‌یر

مه‌یر، این داور سوئیسی بازنشسته در سال‌های آخر حضورش در مسابقه‌ها به عنوان داور دچار بدنامی بزرگی شد. این بدنامی از جام ملت‌های 2004 اروپا آغاز شد. در مرحله یک‌چهارم نهایی این رقابت‌ها انگلیس و پرتغال مقابل یکدیگر قرار گرفتند. نتیجه این دیدار تا پایان وقت‌های عادی یک بر یک به پایان رسید در صورتی که انگلیس می‌توانست برنده این دیدار باشد. در این دیدار سول کمپبل گلی به پرتغال زد که این گل از سوی مه‌یر مردود اعلام شد، چون این داور اعتقاد داشت در حین به ثمر رساندن گل، جان تری خطایی روی ریکاردو دروازه‌بان پرتغال انجام داده بود. نتیجه نهایی این دیدار در ضربات پنالتی مشخص شد. پرتغال فاتح ضیافت پنالتی‌ها بود. پس از این دیدار هواداران انگلیسی او را یک رشوه‌خوار بزرگ معرفی و حتی تهدید به قتل کردند تا این داور مدت‌ها تحت مراقبت محافظان شخصی خود قرار داشته باشد.

علی بن‌ناصر

همین داور تونسی بود که بزرگ‌ترین اشتباه تاریخ فوتبال دنیا را رقم زد که در مطلبی دیگر به آن اشاره شد. او در جام جهانی 1986 گل مارادونا را که با دست به ثمر رسیده بود صحیح اعلام کرد. بن‌ناصر خیلی وقت است بازنشسته شده اما انگلیسی‌ها هنوز دست از سر او برنمی‌دارند و او را یک مافیای بزرگ می‌نامند. او حتی پس از عذرخواهی رسمی برای پذیرفتن گلی که مارادونا با دست زد، نتوانست بدنامی خود را کاهش بدهد.

کلایو توماس

در پرونده کاری این داور هفتاد و هفت ساله و بازنشسته ولزی می‌توانید تعداد زیادی موارد مشکوک مشاهده کنید. او که در دهه‌های 60 و 70 میلادی قضاوت می‌کرد جزو بدنامان بزرگ تاریخ داوری فوتبال قرار گرفته است. از قضاوت‌های مشکوک او در لیگ انگلیس و لیگ اروپا که بگذریم به عملکرد مشکوک او در جام جهانی 1978 می‌رسیم. او در دیدار سوئیس و برزیل که در مرحله گروهی برگزار شد تصمیمات بسیار عجیبی اتخاذ کرد. او چند بار بی‌جهت به زیکو تذکر داد و بارها بدون هیچ دلیلی در سوت خود دمید تا شرایط دشواری را برای برزیلی‌ها به وجود بیاورد. او متهم به این شد که از سوئیسی‌ها رشوه گرفته است.

خوزه مانوئل بارو اسکاندون

بارو، داور چندان مطرحی به شمار نمی‌رود اما اگر امکان قضاوت در مسابقه‌های معتبرتری را پیدا می‌کرد قطعا در صدر داوران بدنام دنیا قرار می‌گرفت. او در لالیگا قضاوت نکرد اما آنقدر به دلیل داوری‌های بودارش مورد توجه قرار گرفت که دچار سوءشهرت شد. او علاوه بر این‌که به قضاوت‌های مشکوک متهم است به عنوان داوری شناخته می‌شود که اعصاب درست و حسابی ندارد. بارو در یکی از قضاوت‌هایش در لیگ‌های دسته پایین اسپانیا، 19 بازیکن از مجموع 22 بازیکن حاضر در زمین را با کارت‌های زرد و قرمز مواجه کرد تا رکوردی منحصر به فرد به نام خودش ثبت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها