«فراشان» از قدیمی‌ترین خدمه بارگاه منور رضوی هستند که محل خدمت‌شان در رواق‌های متبرکه حوالی روضه منوره رضوی است و این روزها و همزمان با دهه کرامت کار خدمتگزاری به زائران امام رضا را برعهده دارند.
کد خبر: ۵۹۵۶۱۵
فراشان حرم مطهر رضوی در خدمت زائران

انجام امور نظافت، جمع‌آوری و پهن کردن فرش‌ها و راهنمایی زائران در همان محدوده‌، از جمله خدمات فراشان است.

به گزارش جام‌جم و به نقل از ستاد خبری جشن‌های میلاد رضوی رئیس اداره امور فراشان حرم مطهر رضوی گفت: به طور کلی در حرم مطهر رضوی حدود 520 فراش داریم که در هشت کشیک به زائران خدمت می‌کنند و البته برای ایام دهه‌ کرامت نیز از کشیک‌های معین استفاده می‌شود.

سید محمود گلابگیر نیک با اشاره به گزیده‌ای از خدمات و ویژه برنامه‌های فراشان در دهه‌ کرامت افزود:عیادت از بیماران در بیمارستان‌های استان‌های خراسان و توزیع بسته‌بندی متبرک، شرکت در برنامه‌ اعزام گروه‌های زیر سایه‌ خورشید به شهرستان‌ها، مراسم گل والای ولا، مراسم همه روزه شکرانه در آسایشگاه و رواق دارالکرامه و عیادت از فراشان بیمار و خانواده مرحومین از جمله برنامه‌های این گروه است.

وی با بیان اینکه توزیع گل‌های متبرک بالای ضریح مطهر نیز توسط فراشان انجام می‌شود، یادآور شد: علاوه بر مسئولیت‌های ذکر شده، هماهنگی و حضور در اجرای برنامه‌های یا معین‌الضعفا ( تشرف سالمندان و ناتوانان)، ویژه برنامه‌های بهار رضوان برای ختم 8 هزار و 888 مرتبه ختم قرآن و 888 میلیون و 888 هزار و 888 صلوات هدیه به پیشگاه حضرت ولی عصر(عج) نیز جزو خدمات فراشان است.

10 هزار نفر در خدمت رفاه زائران دهه کرامت

در همین حال مدیر امور رفاه زائرین آستان قدس رضوی نیز با اشاره به اینکه در خجسته ایام دهه کرامت، روزانه بالغ بر هزار خدمت‌گزار در این قسمت به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند،‌ خاطرنشان کرد: اداره امداد و تسهیلات زائرین، اداره خدمات عمومی، اداره امور امانات، اداره امور روشنائی، بخش صندلی چرخدار، بخش پیداشدگان و رسیدگی به امور گمشدگان و بخش خدمات از زیرمجموعه‌های مدیریت رفاه زائرین است.

محمد ظریف‌راد گزیده‌ای از خدمات این مجموعه را یادآور شد و گفت: انجام امور امدادی زائران، دریافت امانات، راهنمایی افراد پیدا شده و رسیدگی به امور گمشده‌ها، روشنائی بیشتر نقاط حرم مطهر، تنظیف و پاکیزگی اماکن متبرکه، امور فرش و خدمات بهداشتی، توزیع دعوت‌نامه‌های مهمان‌سرای حضرت و سایر امور اجرائی که به رفاه زائرین مرتبط باشد، بر عهده این بخش است.

به گفته وی این مجموعه بالغ بر 10 هزار خدمت‌گزار دارد که به صورت شبانه‌روزی در کشیک‌های مختلف خدمات ارائه می‌کنند و عملکرد آن‌ها توسط کمتیه ارزیابی عملکرد ارزیابی می‌شود.

خدمتگزاران بارگاه منور رضوی همچنین در 68 مرکز استثنایی و 14مرکز توان‌یابی سطح استان خراسان رضوی حضور می‌یابند.

این برنامه تحت عنوان «یا امام رئوف(ع)» برگزار می‌شود و خدمه بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در مراکز استثنایی و توان‌یابی حضور می‌یابند و برنامه‌های متنوع فرهنگی و تبلیغی اجرا می‌کنند.

این برنامه تا 26 شهریورماه ادامه خواهد یافت و به دانش‌آموزان و مددجویان این مراکز بسته‌بندی و هدایای متبرک اهداء می‌شود.

تشرف 9 هزار نفر از والدین معظم شهدا و ایثارگران به حرم مطهر رضوی

در طول دهه کرامت رضوی، 9 هزار نفر از والدین معظم شهدا در قالب برنامة زیارتی امام مهربانی‌ها به حرم مطهر رضوی مشرف می شوند.

محمود ممتاز، معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در حاشیه تشرف هزار نفر از والدین معظم شهدا در رواق مبارکه کوثر حرم مطهر، گفت: والدین معظم شهدا از شهر‌های استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی به حرم مطهر رضوی مشرف خواهند شد.

آستان قدس رضوی در دهه کرامت رضوی امکان حضور 9 هزار نفر از والدین معظم شهدا را فراهم کرده است و این عزیزان پس از بهره‌مندی از برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی از خوان پر برکت حضرت رضا(ع) در مهمانسرا حضرت متنعم می‌شوند.

ممتاز همچنین با اشاره به برگزاری اردوهای «رهروان نبوی زائران رضوی» ویژه دانش آموزانی که برای نخستین بار از شهرهای مختلف کشور به زیارت حضرت ثامن الحجج(ع) مشرف می‌شوند، از اهداء دو هزار جلد قرآن نفیس از سوی معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی به این دانش آموزان خبر داد و هدف این عمل را گسترش فرهنگ قرآنی در میان نوجوانان و سوق دادن نسل جوان به سمت عمل به دستورات قرآنی را موجب پیشبرد فرهنگ «انس با قرآن» در بین نسل جوان عنوان کرد.

مددجویان بهزیستی به پابوس امام رضا(ع) آمدند

حرم ثامن الحجج(ع) همچنین میزبان گروهی از خانواده‌های موفق تحت پوشش بهزیستی و بیماران دیابتی بود.

در ویژه‌ برنامه‌ای که به همین مناسبت در رواق مبارکه دارالحکمه برگزار شد، 400 مددجو ضمن بهره‌مندی از برنامه‌هایی نظیر مدیحه‌سرایی، قرائت دعا و زیارت از این نعمت بهره‌مند شدند.

به گفته مدیر مجتمع خدمات فرهنگی مونس وابسته به بهزیستی این مددجویان شامل زنان سرپرست خانوار، بد سرپرست و بی‌سرپرست مجتمع مونس خراسان وابسته به سازمان بهزیستی هستند،.

مددجویان پس از حضور در حرم مطهر رضوی، با بهره‌گیری از مراسم فرهنگی ویژه این ایام، مهمان‌خوان پر برکت امام رئوف در مهمان‌سرای حضرت‌رضا(ع) شدند.

آغاز به‌کار «فستیوال سینمای رضوی» در مجتمع امام خمینی(ره)

مدیر مجتمع فرهنگی هنری امام خمینی(ره) از آغاز به‌کار «فستیوال سینمای رضوی» همزمان با دهه کرامت رضوی در این مجموعه وابسته به موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی خبر داد.

روح‌الله مهدی‌پناه با بیان این مطلب گفت: اکران آثار سینمایی و تلویزیونی برگزیده با موضوع امام رضا(ع) به همراه آثار برگزیده 7 دوره جشنواره فیلم رضوی از محورهای اصلی این فستیوال است.

وی افزود: این فستیوال تا 21 شهریور همه روزه در ساعات 15 و 17 با اکران آثار منتخب سینمایی و تلویزیونی میزبان دوست‌داران و علاقه‌مندان خواهد بود.

مجتمع فرهنگ هنری امام خمینی(ره) در سال 1379 با هدف خدمت‌رسانی به مناطق محروم‌ در خیابان خواجه ربیع 23 مشهد به بهره‌برداری رسید. این مجموعه در طول سال‌های فعالیت خود در عرصه فرهنگ و هنر توانسته است با برخورداری از جایگاه مناسب در جامعه فرهنگی و هنری شهر مشهد، هنرجویان و هنرمندان متعددی را در دامان خود پرورش دهد.

برگزاری 8 کارگاه تخصصی هنر در مجتمع امام خمینی(ره)

مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز از برگزاری 8 کارگاه تخصصی هنر با عنوان «هنر هشتم» در مجتمع امام خمینی(ره) خبر داد و گفت: این کارگاه‌ها با حضور استادان برجسته کشور، در رشته‌های خوشنویسی، نقاشی، نقاشی خط، نگارگری، طراحی، تئاتر، سفال و چرم‌دوزی برگزار خواهد شد.

علی ثابت‌نیا با بیان این‌که کارگاه‌های هنر هشتم  تا 24شهریورماه دائر است، افزود: علاقه‌مندان و دوست‌داران هنرهای سنتی و ایرانی-اسلامی می‌توانند از این کارگاه‌ها بازدید کنند و با تکینیک‌های هنرهای مختلف آشنا شوند.

وی با بیان این‌که بیشتر فعالیت‌های مجتمع امام خمینی(ره) به دو بخش آموزشی و فرهنگی هنری تقسیم می‌شود، یادآور شد: در بخش آموزش، این مجتمع با برگزاری بیش از 20 عنوان کلاس در رشته‌های مختلف اعم از خوشنویسی،‌ نقاشی، نگارگری،‌ معرق، نویسندگی، ‌تئاتر، ‌عروسک سازی، ‌زبان، ‌کامپیوتر و ... هر ساله پذیرای بیش از 2 هزار هنرجو است. در بخش فرهنگی و هنری نیز برگزاری برنامه‌هایی چون همایش‌ها و جلسات هنری‌، نشست‌های ادبی و شب‌ شعر، همایش‌های مذهبی و ‌کارگاه‌های هنری با حضور استادان برجسته و برپایی نمایشگاه‌های مختلف را در دستور کار خود دارد.

کودکان «رنگین کمان نور» را نقاشی کردند

مسابقه و نمایشگاه بزرگ نقاشی «رنگین کمان نور» ویژه کودکان به مناسبت دهه کرامت رضوی در مجتمع فرهنگی هنری امام خمینی(ره) وابسته به موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس گشایش یافت.

فراخوان این مسابقه از ابتدای امسال اعلام شده و تاکنون هزار اثر نقاشی با موضوع امام رضا(ع) به این مسابقه ارسال شده است.

70 اثر برگزیده شده از آثار ارسالی در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.

این نمایشگاه تا 25 شهریور در مجتمع امام خمینی(ره) برپا خواهد بود.

اختتامیه این مسابقه، 25 شهریور با حضور صاحبان آثار برتر همراه با برگزاری جلسات تحلیل روان‌شناختی نقاشی کودکان در این مجتمع برگزار می‌شود.

هم‌زمان با مراسم اختتامیه این مسابقه، جشن میلاد حضرت رضا(ع) ویژه کودکان نیز برگزار خواهد شد و کودکان علاقه‌مند به شرکت در این مراسم می‌توانند به مجتمع فرهنگی هنری امام خمینی(ره) واقع در خواجه ربیع 23 مراجعه کنند.

محفل ادبی «سپیده هشتم» در طبس برگزار شد

موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی محفل ادبی«سپیده هشتم» را به مناسبت دهه کرامت رضوی در آستان مبارک حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس برگزار کرد.

این مراسم با حضور امام جمعه موقت طبس، مدیر آستان مبارک حضرت حسین‌بن موسی الکاظم(ع) و اعضاء انجمن‌های ادبی و هنری شهرستان طبس در مجموعه فرهنگی میقات الرضا برگزار شد.

در این ویژه برنامه 6 نفر از شاعران ولایی کشور از جمله محمدجواد غفورزاده شفق، محمدعلی سالاری، غلامرضا شکوهی، سید عنایت‌الله قریشی و حمیدرضا نظری به شعرخوانی در مدح و منقبت حضرت امام رضا(ع) پرداختند.

در این محفل ادبی که برای سیزدهمین بار در طبس برگزار می‌شود، از کتاب «شعر رضوی در میقات الرضا» رونمایی شد.

این کتاب که شامل اشعار شاعران محفل ادبی سپیده هشتم طی 12 دوره قبلی است، توسط موسسه به نشر به تیراژ 2 هزار نسخه چاپ شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها