به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی انجام می شود:

تدوین اصطلاح نامه مکتب اهل بیت(ع)

بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، اصطلاح نامه مکتب اهل بیت(ع) را تدوین می کند.
کد خبر: ۵۹۶۴۶۵
تدوین اصطلاح نامه مکتب اهل بیت(ع)

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ستاد خبری جشن های میلاد رضوی، مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: تا به حال پنج هزار مفهوم رایج در بیان امام رضا(ع) به لحاظ فقهی، عرفانی، کلامی و تاریخی استخراج شده است.

حجت الاسلام علی اکبر الهی خراسانی، با بیان این‌که  بخش قابل توجهی از این کار توسط یک گروه 14 نفره انجام گرفته است، افزود: تنظیم این اصطلاح نامه در تولید محتوا درباره سیره و سنت معصومین(ع) بسیار موثر بوده و تدوین مطالب علمی گوناگون براساس انسان شناسی و هستی شناسی اهل بیت(ع) از مراحل بعدی تدوین  اصطلاح نامه است.

وی اظهار کرد: برنامه استخراج مفاهیم مورد نظر از مکتب اهل بیت(ع) و مسند ائمه اطهار(ع) تا پایان سال 93 انجام خواهد شد و این اصطلاح نامه اساس مقالات علمی پژوهشی بسیاری قرار خواهد گرفت.

انتشار 193عنوان کتاب با موضوع سیره رضوی

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: طی فعالیت های انجام شده در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از ابتدای تاسیس تاکنون، 193 عنوان کتاب شامل 432 جلد درباره زندگانی و سیره امام رضا (ع) منتشر شده است.

وی با اشاره به این که از این تعداد 124 عنوان شامل 135 جلد چاپ اول و 69 عنوان شامل 297 تجدید چاپ بوده است، افزود: جمع کل صفحات کتاب‌های چاپ شده توسط بنیاد 55 هزارو 785 صفحه بوده است.

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی همچنین شمارگان مجموع کتاب‌های منتشر شده توسط بنیاد پژوهش های اسلامی با موضوع امام رضا (ع) را دو میلیون و 157 هزارو 800 جلد اعلام کرد.

الهی خراسانی، درصد آمار انتشار محتوا با موضوع امام رضا(ع) و سیره رضوی را نسبت به کل محتوای انتشار یافته توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی 12.88 در عنوان و 14.36 در جلد بیان کرد.

وی در مورد مجموع انتشارات سال 92 بنیاد پژوهش‌های اسلامی هم گفت: 58 عنوان کتاب در این سال تالیف شده که 55 عنوان در چاپ اول با 59 جلد و سه عنوان در چاپ‌های بعدی در 12 جلد بوده و به این ترتیب مجموع تولیدات امسال 71 جلد کتاب بوده است.

ترویج مکتب اهل بیت(ع)

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، هدف فعالیت‌های مستمر 21 گروه بنیاد را احیاء منابع شیعه و نشر آن عنوان کرد و افزود:جذب نیروی انسانی متخصص و مناسب زیرساختی با هدف تولید علم و نشر سیره و سنت رضوی و ائمه معصومین (ع) انجام می‌شود.

الهی خراسانی، جذب 10 پژوهشگر با مدرک دکتری تخصصی را در این راستا عنوان کرد و افزود: شناسایی افراد متخصص برای همکاری ادامه دارد و از این طریق تلاش می کنیم نیروی انسانی لازم در راستای تولید علم را افزایش دهیم.

وی اظهار کرد:در راستای اهداف بنیاد برای گسترش و نشر سیره  و مکتب اهل بیت(ع) و پاسخگویی به نیازهای روز، در سال جاری 30 پروژه مهم به تصویب رسیده که رویکردهای جدیدی را دنبال می کند.

الهی خراسانی، پروژه‌های دفاع از ولایت فقیه، معرفی دانشوران شیعی دوره صفوی در حوزه‌های گوناگون، معرفی جغرافیا و فعالیت‌های اقتصادی جهان اسلام در حوزه صنعت، تجارت، تولید و جمعیت جذب شده در کار را از اقدامات جدید در حوزه تحقیق بنیاد عنوان کرد.

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: در راستای تبادل اطلاعات و استفاده از تجربیات مراکز علمی و پژوهشی سایر کشورها، با امضای تفاهم نامه با ارگان‌های علمی بین‌المللی، نسبت به اعزام نیرو به مراکز علمی داخل و خارج از کشور و پذیرش افزاد برای استفاده از تجربیات و آشنا شدن با دستاوردهای بنیاد پژوهش‌ها، اقدام شده است.

وی چاپ و نشر کتاب‌های دینی به زبان‌های مختلف را از دیگر اقدامات برای ترویج مکتب تشیع عنوان کرد و افزود:با ترجمه ‌آثار به زبان‌های دیگر، قابلیت انتقال مفاهیم دینی به دیگر کشورها فراهم می‌شود.

الهی خراسانی، انتقال بسته‌های فرهنگی به زبان‌های اردو، ترکی، عربی، فارسی و انگلیسی را به عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های بنیاد مورد اشاره قرار داد که در راستای انتقال مفاهیم دینی، مورد توجه جدی بنیاد قرار دارد.

تاسیس کتابخانه دیجیتال

حجت الاسلام و المسلمین الهی خراسانی، از رونمایی کتابخانه دیجیتال در سال 92 خبر داد.

وی با بیان این‌که این کتابخانه از طریق ارتباط با سایت های مشابه تبادل آمار و اطلاعات می کند، افزود: 30هزار کتاب شناسایی شده را در سایت این کتابخانه وارد کرده‌ایم.

وی طراحی سایت درخت طوبی را که سادات و شجره نامه آنان را معرفی می‌کند، از دیگر دستاوردهای بنیاد عنوان کرد و گفت: تلاش داریم با سایت های سادات در تمام کشورهای اسلامی که در بحث تبارشناسی فعالیت دارند، ارتباط برقرار کنیم.**کتاب«هشتمین خورشید تابان انتشار یافت

بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب«هشتمین خورشید تابان؛ زندگانی و سیره امام رضا(ع)» را درقطع وزیری و دو هزار شمارگان، منتشر کرد.

بنیاد پژوهش‌های اسلامی تا کنون بیش از 13میلیون نسخه کتاب، در موضوعات گوناگون اسلامی و معارف اهل بیت(ع) تولید و منتشر کرده و از آن میان بیش از یک صد عنوان درباره زندگانی امام رضا(ع) و سیره و آموزه‌های ایشان است.

در این تالیف، ‌زندگانی و سیره امام رضا(ع) به شیوه تحلیلی بر پایه معتبرترین منابع فارسی و عربی، با نثری روان و شیوا نگارش یافته است.

سبک و سیاق این اثر به شیوه‌ای تدوین شده که علاوه بر دانش پژوهان، عامه مردم به ویژه زائران آن حضرت نیز می توانند از مطالب آن بهره مند شوند.

زندگانی امام رضا(ع)، شخصیت اخلاقی و اجتماعی امام رضا(ع)، شخصیت علمی امام رضا(ع)، زندگانی سیاسی امام رضا(ع)، سفر تاریخی امام رضا(ع) از مدینه به مرو، تحمیل ولایتعهدی بر امام رضا، عهدنامه ولایتعهدی، شهادت امام رضا(ع)، عناوین فصل‌های تشکیل دهنده این کتاب هستند.

سوغات معنوی زیارت نزدیک شدن به ولی خداست

یک کارشناس مذهبی گفت: نزدیک شدن به ولی خدا بزرگ‌ترین سوغات معنوی زیارت ائمه‌ اطهار (ع) است.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی سرلک، پوشیدن لباس پاکیزه، آرام قدم برداشتن، گفتن ذکر قبل و حین ورود به حرم مطهر، خواندن اذن دخول و زیارت نامه امین‌الله و جامعه کبیره را مقدماتی برای یک زیارت مطلوب عنوان کرد.

وی افزود: اسرار زیارت، باور این حقیقت است که انسان به محضر یک انسان کامل، ولی خدا و آیینه تمام قد خداوند، مشرف شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه، مهم‌ترین فایده زیارت را ایجاد شباهت و همانندی و سنخیت میان زائران و ولی خدا برشمرد و گفت: هدف از زیارت حضرت رضا(ع)، این است که از خود تا ولی خدا، چند قدم به جلو بردایم و اخلاق، رفتار و افکار خود را  شبیه آن حضرت کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های آستان قدس رضوی در دهه‌ کرامت با بیان این‌که اصل زیارت، بنده پروری و هدف اصلی ائمه‌اطهار(ع)، پرورش انسان‌ها برای بندگی خدا است، گفت: زیارت نهاد توحیدی و نهاد موحد پروری است و برخلاف آن چیزی که وهابیت کج فهم به آن معتقد‌اند و زیارت را با شرک، مساوی می‌دانند، زیارت برای کنار زدن شرک های درونی انسان است تا طی آن زائر با خدای متعال ، خالص‌تر شود.

وی اظهار کرد: برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی، تبلیغی و مذهبی ویژه دهه کرامت رضوی، به عنوان ره‌آوردی از ظرفیت جدید تبلیغات دینی است که دارای ابتکار و نوآوری زیادی است. چنانچه این برنامه‌ها برای گروه‌های هدف طراحی شوند، قطعا اثر بیشتری خواهد داشت.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: برگزاری جشن‌های زیر سایه خورشید، فعالیتی بسیار ارزشمند است اما فکر می‌کنم با توجه به وجود تفاوت‌های فرهنگی استان‌های مختلف، شایسته است این برنامه‌ها در هر استانی با توجه به فرهنگ آن مرکز برگزار شود.

سرلک اظهار کرد: به شخصه از برنامه‌های برگزار شده در حرم مطهر، برکات و خیرات زیادی دیده‌ام؛ ان‌شالله مخاطبین این برنامه‌ها نیز از آن بهره لازم را ببرند.

جشن های زیر سایه خورشید مردم را با معارف رضوی آشنا می‌کند

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی گفت: برگزاری جشن‌های زیر سایه خورشید مردم را با معارف رضوی آشنا می‌کند و زمینه‌ساز هدایت آن‌ها به سمت و سوی زندگی در قالب سیره ائمه به ویژه سیره رضوی است.

لاله افتخاری با بیان این‌که جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید می‌تواند منتقل کننده سبک زندگی رضوی به مردم باشد، گفت: قطعا برگزاری جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید نقش به سزایی را در ترویج و تبیین فرهنگ رضوی در میان عامه مردم ایفا می‌کند.

منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود:در حقیقت این جشن‌ها برای کسانی که تاکنون به زیارت حرم مطهر رضوی مشرف نشده‌اند، این امکان را می‌دهد تا بودن در کنار جوار  امام رضا(ع) را احساس کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به تاثیرگذاری جشن‌های زیرسایه خورشید، امیدواریم این برنامه‌های معنوی و مردمی همواره معارف ناب رضوی را برای مردم تبیین کند.

افتخاری با بیان این‌که برگزاری جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید می‌تواند سبک زندگی رضوی را برای آحاد مردم تبیین کند، گفت: اگر برگزاری آن با فرهنگ رضوی همراه باشد، می‌تواند منتقل‌ کننده سبک زندگی امام رضا(ع) به جهانیان باشد.

شایان ذکر است، ششمین دوره جشن های ملی و معنوی زیر سایه خورشید در سالجاری همزمان با ایام ولادت امام رضا (ع) و دهه کرامت در 120شهر از 22 استان کشور و همچنین در17 شهر از شش کشور جهان شامل آلمان، هندوستان، افغانستان، عراق، لبنان و امارات با هدف گسترش و ترویج سیره رضوی برگزار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها