درمانگاه مشاغل

سلامت باشی، آشپزباشی

درمانگاه مشاغل

سلامت خوش‌‌ رکاب

شاید باور نکنید، اما رانندگی آن هم با کامیون از شغل‌های خطرناک دنیا محسوب می‌شود و آسیب‌های زیادی را برای راننده به همراه دارد.
کد خبر: ۵۹۱۱۸۴
سلامت خوش‌‌ رکاب

در واقع راننده‌ها مجبورند ساعت‌های طولانی پشت فرمان بنشینند و کار نشسته از عواملی است که فرد‌ را آماده مشکلات اسکلتی، عضلانی، دردهای مفصلی در نواحی ستون مهره‌ها، گردن، شانه، مچ‌دست و پا، آرنج و زانو و همچنین تورم رگ‌های پا یا واریس می‌کند.

خطر آسیب‌های اسکلتی و عضلانی

انجام کارهایی مانند تعویض تایر، بلند‌‌کردن و حمل اسباب و وسایل سنگین خودروی سنگین ممکن است موجب ایجاد آسیب بویژه در ستون فقرات راننده شود، بنابراین رانندگان باید اصول صحیح حمل بار را یاد بگیرند و با رعایت آن از این آسیب‌ها پیشگیری کنند.

از طرفی بد نشستن از بین رفتن آب دیسک بین‌مهره‌ای در ستون فقرات را به همراه دارد و به محض وارد شدن یک ضربه یا فشار، بیرون‌زدگی دیسک اتفاق می‌افتد؛ مگر این‌که صندلی راننده قابلیت تغییر داشته باشد و راننده بتواند شیب صندلی، نحوه نشستن و فاصله‌اش را از کف اتومبیل و فرمان تنظیم کند، اما بسیاری از ماشین‌های سنگین از این قابلیت برخوردار نیستند و متاسفانه در چنین شرایطی عصب سیاتیک فرد آسیب می‌بیند.

امان از این استرس

بسیاری از راننده‌ها بنا به دلایلی مجبورند بیشتر از هشت ساعت در روز یا در ساعات غیرمعمول به عنوان مثال از شب تا صبح رانندگی کنند.

این موضوع می‌تواند موجب ایجاد اختلال خواب ‌شود و میزان استرس و تنش را در فرد افزایش دهد.

در عین حال در کنار ساعت‌های کار طولانی، خستگی و فشار کاری و دوری از خانواده را نیز نباید نادیده گرفت.

مشکلات پوستی را جدی بگیرید

علاوه بر بروز مشکلات گفته شده، مواجهه طولانی مدت با نور خورشید، راننده‌های کامیون را در معرض مشکلات پوستی بویژه سرطان پوست قرار می‌دهد بنابراین برای کاهش آثار زیان‌بخش نور خورشید استفاده از کرم‌های ضدآفتاب، عینک آفتابی و آفتاب‌گیر توصیه می‌شود.

مسمومیت در کمین راننده‌های کامیون

بیشتر راننده‌ها در طول سفرهای جاده‌ای مجبورند در رستوران‌های بین راهی غذا بخورند و این در حالی است که بسیاری از این رستوران‌ها دارای مشکلات بهداشتی هستند. همچنین نوشیدن آب و استفاده از یخ‌های غیربهداشتی، سهل‌انگاری در شستن دست‌ها و به‌طورکلی رعایت نکردن بهداشت عمومی‌ هم زمینه بروز بیماری‌های میکروبی، باکتریایی، ویروسی و قارچی را فراهم می‌کند بنابراین به همه راننده‌ها توصیه می‌شود حتما رستوران‌هایی را انتخاب کنند که از سلامت غذاهای آنها اطمینان دارند و هنگام صرف غذا پیاز و لیموترش مصرف کنند، چرا که این مواد غذایی تا حد زیادی خاصیت میکروب‌کشی و عفونی‌کنندگی دارد البته نباید فراموش کرد که شستن پیوسته دست‌ها مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری‌هاست.

لطفا تحرک داشته باشید

رانندگی طولانی‌مدت و نشستن در یک وضع موجب ایجاد اختلال در سیستم گردش خون می‌شود. به همین دلیل راننده‌های کامیون هر دو ساعت یک‌بار باید به مدت 10 تا 15 دقیقه از ماشین پیاده شوند تا به کمک پیاده‌روی و انجام نرمش‌های کششی گردش خون به حالت طبیعی بازگردد البته رانندگی‌های طولانی‌مدت باعث کاهش تمرکز راننده نیز می‌شود و احتمال بروز تصادفات رانندگی را افزایش می‌دهد.

فرزاد ابوطالبی - کارشناس بهداشت حرفه‌ای

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
۰
۰
آقا ما كه 3 سال رانندگی كردیم متوسط روزانه 14 تا 16 ساعت متاسفانه الان دچار دردهای مفصلی شدیم

نیازمندی ها