درمانگاه مشاغل

سلامت فوتبالیست‌ها

احتمالا شما هم شهرآورد اخیر سرخابی‌های پایتخت را از خسته‌کننده‌ترین بازی‌های این دو تیم می‌دانید، اما در همین بازی کسالت بار هم تعدادی از بازیکنان دچار مصدومیت شدند و ممکن است تا مدت‌ها به دلیل آسیب‌دیدگی قادر به همراهی تیم‌شان نباشند بنابراین آسیب‌های جسمی مهم‌ترین خطری است که سلامت و البته آینده شغلی بازیکنان فوتبال را درون مستطیل سبز تهدید می‌کند. شاید تعجب کنید.
کد خبر: ۵۹۵۰۰۴
سلامت فوتبالیست‌ها

اما بر اساس بررسی‌های متخصصان، هد زدن زیاد باعث اختلالات مغزی و کم‌شدن حافظه در فوتبالیست‌ها می‌شود، چرا که هر ضربه توپ به سر، پارگی بخشی از بافت‌های عصبی مغز را به همراه دارد؛ بنابراین بازیکنان سرزن بیشتر از دیگر بازیکن‌ها در معرض مشکلات مغزی قرار می‌گیرند.

آسیب‌دیدگی شایع در فوتبال

گرفتگی عضله، انقباض نسبتا طولانی و دردناکی است که مانع از حرکت بازیکن می‌شود؛ هر چند ممکن است با ماساژ و بالا آوردن نوک پا به سمت زانو برطرف شود.

در مقابل کشیدگی عضله، تحریک ناگهانی و شدید عضله است که هنگام بازی در برخی بازیکنان بروز می‌کند و با خونریزی (خون مردگی) خود را نشان می‌دهد و موجب انعقاد خون می‌شود البته در همان لحظه کمپرس سرد، درد را تسکین می‌دهد و فوتبالیستی که دچار کشیدگی عضله شده است می‌تواند به بازی ادامه دهد، اما قدرت بدنی‌اش کم خواهد شد، اما گاهی اوقات این کشیدگی به پارگی بافت‌های عضلانی منجر می‌شود که بسیار دردناک است و درمان آن داخل زمین میسر نیست به همین دلیل عوامل اورژانس بازیکن را به بیمارستان منتقل می‌کنند.

علاوه بر آسیب مچ و بویژه ساق پا (که از مهم‌ترین مشکلات بازیکنان فوتبال به حساب می‌آید) پارگی رباط صلیبی خطر بزرگی است که سلامت فوتبالیست‌ها را به خطر می‌اندازد. رباط متقاطع جلویی (صلیبی) یکی از رباط‌های مهم مفصل زانوست و پارگی آن هنگام فعالیت‌های شدید بویژه در بازیکنان حرفه‌ای از آسیب‌های خطرناک محسوب می‌شود.

متاسفانه درمان این مشکل با جراحی امکان‌پذیر است و بازیکن بین شش ماه تا یک سال از میادین ورزشی دور می‌ماند. در عین حال، پارگی مینیسک (غضروف نیمه هلالی مفصل زانو) هم در بازیکنان فوتبال شایع است.

در این حالت زانو متورم و بسیار دردناک می‌شود و نکته مهم این است که عمل جراحی مینیسک به پنج هفته استراحت نیاز دارد.

آسیب شانه در کمین فوتبالیست‌ها

شکل و عملکرد مفصل شانه باعث توانایی چرخش بازیکن در جهات مختلف می‌شود، اما گاهی اوقات چرخش‌های سریع، بازیکن را در معرض آسیب‌دیدگی شدید قرار می‌دهد و شکستگی استخوان ترقوه از مهم‌ترین این آسیب‌هاست البته به کمک تمرینات آماده‌سازی قدرتی عضله در تمام جهات همراه کشش و گرم‌کردن پیش از فعالیت تا حدی می‌توان از بروز این مشکل پیشگیری کرد، اما در صورت بروز، هفته‌ها طول می‌کشد تا بازیکن دوران نقاهت را طی کند.

دکتر محسن منتظری - متخصص پزشکی ورزشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها