یک رسانه انگلیسی از تلاش دیپلمات های این کشور برای نابود کردن اسناد مربوط به دخالت MI6 در کودتای 28 مرداد خبر داد.
کد خبر: ۵۹۰۰۳۴
تلاش انگلیس برای محو رد پای خود در کودتای 28 مرداد

روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف در مطلبی از تلاش دیپلمات های انگلیسی برای نابود کردن اسناد مربوط به دخالت سرویس اطلاعاتی این کشور (ام آی 6 ) در کودتای 28 مرداد علیه دولت قانونی محمد مصدق در ایران خبر داد.

این روزنامه نوشت: اسناد جدید به دست آمده نشان می دهند که در سال 1953 و در جریان کودتا برضد دولت دکتر محمد مصدق دیپلمات های انگلستان تلاش زیادی کردند تا واشنگتن را متقاعد کنند که تمامی اسناد مربوط به دست داشتن ام آی 6 در این کودتا را از بین ببرند.

«مالکوم بیرنه» یک استاد آمریکایی و معاون آرشیو امنیت ملی که در افشای این اسناد دست داشته است در این خصوص به روزنامه دیلی تلگراف گفت: بعد از گذشت 60 سال از کودتا علیه دولت مصدق حتی ممکن است سرویس اطلاعاتی انگلیس هم اکنون هم بطور سری تلاش کند تا رد پای این کشور در عملیات سری مذکور را از بین ببرد.

وی در این خصوص گفت : با گذشت 60 سال هنوز نقش انگلیس و آمریکا در کودتای سال 1953شفاف نیست و شاید این به خاطر این است که هنوز دولت انگلستان نمی خواهد نقش خود را در این کودتا بپذیرد.

شایان ذکر است سالهای متمادی روابط ایران با آمریکا، روابط یک غارت شده با یک غارتگر بوده است به نظر می رسد در ماجرای کودتای 28 مرداد نیز خط مشی نفاق گرایانه آمریکا به وضوح قابل مشاهده است، منافع مشترک آمریکا و کشورهای غربی که نشات گرفته از جهان بینی اومانیستی، اصول سکولاریستی و سرمایه داری امبریالیستی است، به نوعی در هم سویی با منافع انگلیس مفهوم  پیدا می کند.

حرکت آمریکا درقبال نهضت ملی ایران مبتنی بر توازن با انگلیس بوده است. آمریکا خواهان به دست آوردن سهمی از منابع نفتی ایران بود و به همین جهت تمام نظرات انگلیس را در مقابله با نهضت مردم ایران بذیرفته و عملا برای اجرای طرح انگلیس یعنی کودتای ننگین 28 مرداد 1332 دست به کار می شود. نقش آمریکا در این ماجرا از جهت اجرایی نقشی مهم و به نوعی نقش اول این بازی سیاسی به حساب می آید.

به هر روی با اجرای کودتای 28مرداد بار دیگر حکومتی دست نشانده ایجاد شد، حکومتی که بنیاد و اساسش را سیاستهای آمریکا تشکیل می داد و سایه استبداد در آن به وضوح احساس می گردید. به یقین مصدق نیز قربانی بازی سیاسی دولت های  غربی چون انگلیس وآمریکا شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها