برای همکاری در اجرای طرح پزشک خانواده

وزارت رفاه برای وزارت بهداشت شرط گذاشت

پنجشنبه گذشته باردیگر پزشک خانواده در تهران افتتاح شد. تابستان سال قبل بار اولی بود که پزشک خانواده به تهران می‌رسید و وزارت بهداشت طی برنامه ویژه‌ای شروع به کار این برنامه در پایتخت را اعلام عمومی کرد. آن زمان قرار شد مردم تهران و شهرهای اطراف برای ثبت‌نام در این طرح اقدام کنند و جزئیات نحوه ثبت‌نام و خدمات‌گیری اعلام شد.
کد خبر: ۵۷۴۷۴۹
رکورد افتتاح برای وزارت بهداشت

هوا به پاییز و سرما نکشید که همه این سرو صدا‌ها خوابید و دیگر خبری از برنامه پزشک خانواده در تهران نشد، در حالی که دراین میان حتی خبر افتتاح این طرح در بیش از هفت استان دیگر نیز رسانه‌ای شد.

تغییرات در راس وزارتخانه بهداشت در دی ماه سبب شد پیگیری اجرای طرح پزشک خانواده در تهران و دیگر استان‌ها به حاشیه برود، تا این‌که سرانجام وزیر جدید که از ابتدای زمستان سکان این وزارتخانه را در دست گرفته بود، توقف این طرح را اعلام کرد.

محمدحسن طریقت‌منفرد به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود که به دلیل برخی مشکلات ساختاری، این طرح متوقف شده تا تکلیف آن در استان‌های پایلوت مشخص و بزودی با نواقص کمتری این طرح اجرا شود.

اکنون بعد از چند ماه اخبار ضد و نقیض، وزارت بهداشت اعلام می‌کند با توجه به این‌که الگوی جدید برنامه پزشک خانواده در هفت استان دیگر با موفقیت اجرا و مشکل اعتباری برنامه نیز برطرف شده، پزشک خانواده در تهران دوبـاره آغاز به کار می‌کند.

طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع طرحی است که با سه هدف اصلی صیانت از سلامت خانواده‌ها، ارجاع بیماران به پزشک متخصص درصورت نیاز و کاهش هزینه‌های درمانی مردم از سال 84 تاکنون شروع به کار کرده است.

اگر بخواهیم از روی اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت پیش برویم، این طرح از روستاها و شهرهای کوچک شروع شده و حالا به شهرهای بزرگ و حتی سراسری شدن رسیده است؛ اما در عمل منتقدان نحوه اجرای این طرح بیشتر از موافقان آن است تا جایی که سال گذشته نمایندگان پزشکان عمومی در نشستی با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از این طرح به‌عنوان طرحی ناقص و سرهم‌بندی شده یاد کردند و از کمیسیون بهداشت خواستند با مداخله بموقع از خسارت‌های جبران‌ناپذیر ناشی از اجرای این طرح بکاهد.

با این تفاسیر احتمال می‌رود با تغییرات جدید دولت و روی کار آمدن وزیر جدید بهداشت و مسئولان این مجموعه، افتتاح پزشک خانواده در تهران به بار سوم هم برسد، مگر این‌که این افتتاح جدید یک افتتاح واقعی باشد.

مستوره برادران نصیری - دبیر گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها