وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: استفاده از طرح اقماری بهترین راهکار برای رفع کمبود نیروی متخصص در مناطق غیربرخوردار است.
کد خبر: ۵۶۶۵۳۶
رفع کمبود نیروی متخصص در مناطق محروم

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، محمدحسن طریقت منفرد در هفتاد و هفتمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: اگر قرار است آموزش عالی در حد تمایلات مردم گسترش یابد دانشگاههای دولتی نیز نباید امکانات خود را محدود نگه دارند و بطور موازی در این زمینه برای رفع نیاز مردم سرمایه گذاری شود.

وی با اشاره به قانون پنجم برنامه توسعه اظهار داشت: در این قانون آمده که از ظرفیت مازاد دانشگاههای دولتی برای رفع نیاز مردم استفاده شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در گذشته خاطرنشان کرد: پیش از این در راستای ایجاد عدالت اجتماعی و دسترسی بیشتر مردم به خدمات بهداشتی و درمانی به خصوص در مناطق غیر برخوردار مراکز بهداشتی و درمانی متعددی ساخته شد اما امروز این مراکز بعلت کمبود نیروی متخصص نمی توانند به مردم به طور مناسب خدمت رسانی کنند.

طریقت منفرد استفاده از طرح اقماری را بهترین راهکار برای رفع مشکل کمبود نیروی متخصص در مناطق غیربرخوردار برشمرد و گفت: در این طرح، متخصص نیمی از ماه را در منطقه محروم و نیمی دیگر را در محل سکونت خود می گذراند.

وزیر بهداشت موضوع بیمار محوری را نیز از دیگر موارد مهمی برشمرد که مستلزم حضور فیزیکی بیشتر اساتید توانمند است و  رعایت کرامت انسانی را وظیفه پزشکان برشمرد.

وی همچنین ایجاد و گسترش رشته طب سالمندی را نیز مانند تمام کشورهای پیشرفته دنیا ضروری عنوان کرد و گفت: باید به تدریج به این مبحث ورود پیدا کنیم.

طریقت با اشاره به نگرشهای اشتباه مردم گفت: متاسفانه مردم فکر می کنند برای کوچکترین مشکل درمانی باید به متخصصان مراجعه کنند اما پزشک خانواده باید اولین محل مراجعه باشد و پس از آن درصورت لزوم به سطوح بالاتر ارجاع داده شود. در همه جای دنیا بسیاری از خواسته های سلامتی مردم در مناطقی که متخصص وجود ندارد توسط پزشکان عمومی پاسخ داده می شود که این امر هم باعث توانمند شدن پزشک خانواده و هم باور مردم به آنها می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها