محمدباقر قالیباف عضو ائتلاف پیشرفت با بیان اینکه امروز کسانی باید مدعی برنامه داشتن باشند که پشت آن کارنامه داشته باشند گفت:برنامه بدون کارنامه وعده تو خالی است.
کد خبر: ۵۶۳۳۰۶
برنامه بدون کارنامه وعده تو خالی است

وی که به منظور شرکت در همایش «کارآمدی دین در اداره جامعه» به استان کرمانشاه سفر کرده بود، شب گذشته در اجتماع نخبگان  و فرهیختگان استان کرمانشاه حاضر شد و با آنها گفت‌وگو کرد.
 
قالیباف در خصوص وضعیت اقتصادی کشور افزود: ما امروز چگونه به یک جوان پاسخ دهیم که در طول یک دوره کمتر از 10 سال، نفت از بشکه ای 10 و 11 دلار به نفت 110 دلار در هر بشکه رسید اما وضع اقتصادی ما بدتر شده است؟ این موضوع را با چه معادله ای جز ضعف مدیریتی و بی تدبیری می توان تحلیل کرد؟ درآمد ما به جای 22 میلیارد دلار به حدود 100 میلیارد دلار رسیده ،اما این امر نشان می دهد که اگر در آمد کشور  به 500 میلیارد دلار هم برسد باز هم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و مشکلات باقی است؛ پس مشکلات ما مشکلات مدیریتی است. البته منظور من این نیست که علم مدیریت بلد نیستیم ، بلکه مدیریت ها سیاست زده شده است.

وی با اشاره به نام گذاری سال جاری به عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، عنوان کرد: برای حماسه سیاسی پیش رو، نخبگان باید تلاش کنند که مردم ما با احساسات و بر اساس شعار هایی که خلاف واقع است تصمیم نگیرند. بنده به عنوان یک نامزد انتخاباتی به سهم خودم عرض می کنم نامزدی که حرفی را بزند که جزو وظایف و در توان او نیست، یک انحراف بزرگ را اغاز کرده است و نخبگان باید به طور دقیق به این موضوع بپردازند. بعضا می شنوید که برخی می گویند ما در سیاست خارجی فلان کار را می کنیم. آیا سیاست خارجی فقط در اختیار رئیس دولت است و رئیس قوه مجریه می تواند برای سیاست خارجی تعیین تکلیف کند؟ اگر رئیس دولت هم بتواند سیاست خارجی تعیین کند، آیا سیاست یک کشور می تواند هر چهار سال دستاویز یک رئیس دولت شود و دائما آن را تغییر دهد؟ واقعا اگر منظور این افراد از سیاست خارجی، دیپلماسی است آیا در حوزه دیپلماسی به تنهایی می توانیم مشکلات اقتصادی و ضعف مدیریت داخل را حل کنیم ؟ همه چیز را سوق می دهیم به سمت تحریم و می گوییم به دلیل وجود نابسمانی های اقتصادی باید تحریم ها را حل کنیم و برای حل تحریم ها باید به سمت سیاست خارجی برویم. اگر به صورت روشن این معادله را حل کنیم، شاهد خواهیم بود که معادله بسیار غلط و غیر منطقی است.

قالیباف در ادامه ابراز داشت: ضعف دیگری که در کشور وجود دارد سیاست زدگی است. مردم به دنبال تغییر جدی در روند اداره کشور هستند و مردم به این روند اعتراض دارند . مردم انقلاب، دین و کشور خود را دوست دارند و آینده روشن، عزت و اقتدار کشور را می خواهند. مردم نشان دادند که تحت هر شرایطی پای کشور و نظام ایستاده ند اما مردم و مخصوصا جوانان به روند اداره کشور معترض هستند. از جامعه می فهمیم که مردم از سال 76 به دنبال تغییر جدی هستند و هر زمانی آمدند تا این تغییر را ایجاد کنند، در پایان کار مشاهده کردند که این تغییر اتفاق نیفتاد. در روز 24 خرداد نیز مردم به دنبال تغییر هستند. تا زمانی که ساختار اداری و اجرایی کشور با مدیریت سیاست زده و مدیریت بدون منطق دنبال شود این تغییر رخ نخواهد داد اما مردم می خواهند که این روند غلط مدیریتی را به مدار اصلی خودش برگردانند و اجازه دهند تا گردش نخبگان انجام شود تا کشور بر اساس شایسته سالاری پیش رود.
 
وی افزود: ممکن است با هر حرفی رای بگیرند اما باید بفهمند که دیگر نمی توانند با حرف زدن و شعار دادن در قدرت باقی بمانند. برای اداره قدرت نیازمند به نخبگان، مدیران، افراد دلسوز، افراد برجسته حوزه و دانشگاه هستیم. نمی توانند برای همیشه استقلال دانشگاه را بگیرند و نخبگان را از متن اداره کشور خارج کنند یا ورود آن ها به مسایل کشور را یک ورود تشریفاتی بدانند. مردم این تغییر را می خواهند که این روند و سیکل بسته شکسته شود. گاهی این و گاهی آن می آیند اما در عمل هیچ اتفاقی در جامعه رخ نمی دهد. البته مامنکر زحمات نیستیم اما معتقدیم کشور توان و عرضه بیشتر از این می خواهد.
 
قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: ظرفیت های زیادی در کشور وجود دارد و ما در کشور مشکل پول و اعتبار نداریم. امروز که در شهرداری تهران توفیق خدمت داریم به طور روشن یک حرف را در تهران می زنیم و می گوییم تهران در مسیر پیشرفت و عدالت قرار گرفته است. آیا  کسی هست که مدعی شود این حرف بی ربطی است؟ دوست، موافق، مخالف و رقیب نمی تواند بر این حرف خدشه وارد کند و چشم خود را ببندد. آیا همه مشکلات تهران حل شده؟ خیر! اما تهران در ریلی قرار گرفته است که برنامه آن کاملا روشن است و دو دوره بعدی شورا هم بیایند مسیر پیشرفت تهران روشن است. یکی از افتخارات ما این است که اقتصاد بدون نفت را در شهرداری تهران هم تجربه کردیم. همیشه در طول 50 سال گذشته بین 30 تا 35 درصد بودجه شهرداری تهران مثل خیلی از شهرداری های کشور از سوی دولت تامین می شد اما امروز سهم این بودجه به زیر 5 درصد رسیده است.

قالیباف ادامه داد: بعضا اشکالی که وجود دارد آن است که دوستان می گویند برنامه نیست. نخبگان باید توجه کنند که نامزد های انتخابات حتما باید برنامه داشته باشند. برنامه لازم است اما کافی نیست. ما خیلی برنامه می نویسیم. برنامه اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم توسعه نوشته شده و سند چشم انداز توسعه نیز به تایید و ابلاغ مقام معظم رهبری رسیده است. از فرصت زمانی 20 ساله سند چشم انداز توسعه 8 سال گذشته است اما در این مدت سند چشم انداز توسعه چند درصد پیشرفت داشته است؟ بنابر این برنامه لازم است اما کافی نیست.

قالیباف همچنین با تاکید بر ضرورت توجه به جایگاه مردم و حفظ کرامت و حرمت شهروندان، گفت:  این وظیفه نخبگان جامعه ما است که این مسئله را به درستی به بدنه جامعه و توده های مردم منتقل کنند تا کرامت مردم را زیر پا نگداریم. نباید بگوییم ده هزار تومان به مبلغ مردم اضافه می کنیم و شش هزار تومان کم می کنیم؛ این حرف ها در شان جامعه ما نیست. حتما باید درآمد سرانه را بالا ببریم و مشکل کاهش ارزش پول ملی را حل و فصل کنیم تا کرامت انسان ها را حفظ کنیم. البته بنده حتما هدفمندی یارانه ها را حفظ می کنم و معتقدم حتما باید به مناطق روستایی و دور دست و مخصوصا در حوزه کشاوری در روستاها یارانه تولید پرداخت شود. متاسفانه این دولت به این مسئله توجه نکرد اما باید یارانه تولید پرداخت شود تا مردم بتوانند در این زمینه فعالیت کرده و کاری را انجام دهند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها