همیشه این دغدغه وجود دارد که تولد و ظهور یک رسانه جدید برای رسانه‌های پیشین یک تهدید است و موجب ریزش مخاطبان رسانه‌های قدیمی می‌شود. این مساله در نظریه‌پردازی‌های علوم ارتباطات هم مطرح شده که رسانه‌های جدید ممکن است جانشین رسانه‌های قبلی شده یا حیات آنها را به خطر بیندازد.
کد خبر: ۵۴۰۴۰۲
اینترنت در خدمت تلویزیون

با این حال تجربه ثابت کرده است رسانه‌های قدیمی‌تر با ورود رسانه جدید از دو طریق به تعامل می‌رسند.

یکی این‌که تمهیدات تکنیکی و رسانه‌ای تازه‌ای برای حفظ مخاطبان خود پیدا می‌کنند و دوم این‌که به تعامل و همکاری با رسانه جدید می‌پردازند که در راهکار دوم در واقع رسانه مکمل یکدیگر می‌شوند.

در یک دهه گذشته رسانه چند منظوره اینترنت به مثابه یک رسانه مجازی چنان گسترش یافت و همه‌گیر شد که خیلی‌ها آن را خطر جدی برای ابزارهای رسانه‌ای دیگر دانستند، اما واقعیت این است که این اختراع تازه، واجد قابلیت‌های متعددی است که اگر به شکل درستی تعریف و با آن مواجه شویم، می‌تواند به رشد و تجلی بیشتر رسانه‌های قدیمی‌تر از جمله تلویزیون منجر شود.

مثلا در چند سال گذشته بیشتر شبکه‌های تلویزیونی برای خود پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی راه‌اندازی کرده‌اند که در آن، هم به معرفی و تبلیغ برنامه‌های خود می‌پردازند و هم از این طریق می‌توانند ارتباط بیشتر و مستقیم‌تری با مخاطبان برقرار کرده و با بهره‌گیری از نظرات آنها به ارتقای کیفی برنامه‌های خود و افزایش رضایت مخاطبان کمک کنند.

از جمله تمهیدات این سایت‌های اینترنتی می‌توان به نظرسنجی‌ها درباره برنامه‌های یک شبکه اشاره کرد که اطلاعات دقیقی از میزان رضایتمندی مردم از تولیدات شبکه مورد نظر را در اختیار برنامه‌سازان و سیاستگذاران آن شبکه قرار می‌دهد و به نوعی دست به یک نیازسنجی اینترنتی می‌زند. امروزه حتی برنامه‌های مختلف یک شبکه نیز با تاسیس سایت یا وبلاگ اختصاصی تلاش می‌کنند از فضا و امکانات اینترنتی در جهت نزدیکی بیشتر با مخاطبان خود بهره ببرند.

از جمله کارکردهای اینترنت - که بتازگی مورد استفاده شبکه‌های تلویزیونی قرار گرفته - فراهم‌کردن امکان دانلود قسمت‌های قبلی یک سریال و مجموعه نمایشی است که این فرصت را به مخاطبانی می‌دهد که نتوانستند قسمتی از یک مجموعه را ببینند یا موفق نشده‌اند تکرار آن مجموعه را تماشا کنند. این کارکرد اینترنتی به مخاطب امکان می‌دهد هر وقت فرصت تماشای یک اثر تلویزیونی را داشت آن را دانلود کند و ببیند.

شبکه سه سیما در بین شبکه‌های تلویزیونی برای نخستین بار پخش کامل قسمت‌های مجموعه «زمانه» را از طریق اینترنت در دستور کار خود قرار داد. پیش از این هم شبکه تهران در باشگاه مخاطبانش خلاصه قسمت‌های پخش شده سریال «تکیه بر باد» را برای مخاطبان قابل دسترس کرده بود.

این اقدام از سوی شبکه‌ها راهکار خوبی است تا از کپی‌های غیرمجاز سریال‌ها جلوگیری شود. این اتفاق می‌تواند درباره برنامه‌های غیرنمایشی و ترکیبی تلویزیون هم انجام شود.

مثلا پخش مسابقات حساس ورزشی از جمله مواردی است که می‌تواند در سایت اینترنتی شبکه‌ها قرار بگیرد که به یقین با استقبال بالایی از سوی کاربران مواجه خواهد شد. با توجه به گسترش کاربران اینترنتی در سطح کشور بویژه قشر تحصیلکرده جامعه، اینترنت می‌تواند به یک تلویزیون مجازی بدل شود و رسانه ملی از این امکان برای بالابردن میزان رضایت مخاطبان خود استفاده کند.

به عبارت دیگر، اینترنت می‌تواند به یک آرشیو تلویزیونی همگانی بدل شود که هر مخاطبی بتواند بنا بر علاقه خود به یک برنامه خاص، هر وقت اراده کرد به اینترنت مراجعه و برنامه مورد علاقه خود را دریافت کند.

سید رضا صائمی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها