شکافتن سقف فلک و درانداختن طرحی نو، همیشه با استقبال عموم مواجه بوده است؛ علی‌الخصوص در پاره‌ای از موارد که هرچه طرح خوب بوده، یکجا همه را درانداختیم، اما خیلی افاقه نکرده و متأسفانه جواب نداده است.
کد خبر: ۵۳۹۶۹۰
ارز را بشدت پایین می‌کشیم!

یکی از این موارد قابل عرض، همین موضوع ارز می‌باشد که لامصب، این ماه‌های اخیر بدجوری همه را به خودش درگیرکرده؛ به نحوی که حتی برخی منابع ناموثق شایع کردند که بانک مرکزی گفته است: «دیگر ارزی نیست، شما امری ندارید؟»

شایعات که شاخ و دم ندارد. همین جوسازی‌ها و شایعه پراکنی هاست که گاه باعث ایجاد بلبشوی بیشتر در بازار می‌شود که ملت نباید جوگیر شود و گوش به شایعات دهد. گوش ما که از این چیزها پر است و گوشی دستمان است.

با هجوم نیاوردن خود به بازار برای خرید سکه و ارز، به سهم یک نفره خود تلاش می‌کنم در بهبود شرایط بازار کمک کنم.

گرچه این کمک ما قابل دولت را ندارد، اما گفته‌اند و گفته‌ایم که:

«برگ سبزی است تحفه درویش

چه کند بی نوا ندارد بیش»

بلکه حتی ندارد او خانه

که نهد روی پشت بامش دیش!

خبر خوش: خدا را شکر باخبر شدیم که گویا علاوه بر ما که یک نفر هستیم، بانک مرکزی هم که چند نفر هستند، به فکر طراحی یک برنامه جدید و کارآمد برای پایین کشیدن نرخ ارز تا مرز 2200 تومان می‌باشند. بدون اطلاع و آگاهی لازم و الکی و شتابزده نگویید که این حکایت همان بنده خدایی است که نشسته بود لب دریا و قاشق قاشق ماست می‌ریخت داخل آب. گفتند چه می‌کنی؟ گفت دارم دوغ درست می‌کنم. گفتند نمی‌شود. گفت: می‌دانم، ولی اگر بشود، چه می‌شود!

نخیر، این تو بمیری دیگر از آن تو بمیری‌ها نیست. این طرح با احدالناسی شوخی ندارد. بر اساس این طرح، علاوه برکسانی که سپرده ارزی دارند، دیگر افرادی هم که به احتکار خانگی دلار دست زده‌اند، شناسایی شده سپس در یک دوره معین، خرید و فروش دلار ممنوع خواهد شد. این راهکار را خود ما چند ماه پیش پیشنهاد کردیم، اما یا گوش شنوایی نبود، یا هم که نمی‌خواستند روی پیشانی طرحش نام ما بخورد. اسنادش هم موجود است.

بسته پیشنهادی: چون ملت همگی خواهان سامان یافتن بازار ارز و کاهش شدیداللحن نرخ آن هستند و صدالبته ما نیز یکی باشیم از زمره این ملت؛ فلذا با بیان نکاتی چند، به اجرای این طرح خوب بانک مرکزی ــ که اکنون نمی‌دانیم مسئول یا سرپرستش کیست که نام ببریم ــ کمک می‌کنیم:

1ـ تحویل اختیاری: به کسانی که ارز و دلار احتکار کردند، یک فرصت مشخص داده شود تا آنها را تحویل بانک‌ها دهند و از جوایز مخصوص خوش حسابی نیز برخوردار شوند. به زبان خوش تحویل دهند، بهتر است. زبان خوش، مار را هم از سوراخش درمی‌آورد.

2ـ جمع‌آوری: اگر زبان خوش جواب نداد، با مراجعه به در منازل نسبت به جمع‌آوری ارزهای اضافی انبار شده در برخی خانه‌ها اقدام کنیم. در مورد دیش و قلیان که خوب جواب داد. الان خیلی‌ها را می‌بینم که دیش‌های بلااستفاده خودشان را انداختند روی پشت بام، گرد و خاک می‌خورد.

3ـ بخشنامه به دولت: همیشه دولت برای سایر وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی بخشنامه می‌نویسد؛ برای یک بار هم که شده، بانک مرکزی برای دولت بخشنامه بنویسد و از دولت بخواهد که ارز خود را بالای نرخ 2200 نفروشد. دولت که به فکر انبارکردن ارز و فروش گران‌تر آن نباشد که نیست؛ خب در نتیجه ملت هم یاد می‌گیرند که البته یاد دارند.

4ـ قطع هرگونه معامله: داغ کردن، یک روش طبی قدیمی بوده که آخرسر و از سرناچاری از آن استفاده می‌کرده‌اند و حتی شخصیت فرهیخته‌ای چون جناب حافظ هم به استفاده از آن اشاره کرده و گفته: «علاج کی کنمت؟ آخرالدواءالکی». فلذاست که اگر تمامی این راهکارهایی که عرض شد، هیچ‌کدام جواب نداد، در یک اعلام رسمی و جدی و قاطع ــ البته نه بیش از حد قاطع(مثلاً به ضرس قاطع) که در آن شک کنند!ــ انجام هرنوع معامله‌ای در بازار ارز شدیدا ممنوع شود. ارز لازم مسافرتی را هم خود بانک مرکزی کار راه‌اندازی کند. صرافی‌ها هم از الان به فکر شغل بهتری باشند که ناخواسته، سود خود را در زیان ملت دنبال نکنند. این شکلی، هرکس ارز و دلاری در خانه یا زیرزمین قایم کرده، همه‌اش روی دستش باد می‌کند. به همین راحتی! حالا مرد می‌خواهیم که اینها را اجرایی کند!

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نوید
-
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
۰
۰
یادم میاد یه روزی توی همین روزنامه جام جم تیتر زده بود بهمنی:دلار را زیر 2000 تومان میاوریم فرداش دقیقا 300 تومان گران شد

نیازمندی ها