مراسم قدردانی از سازندگان بهترین برنامه‌های نوروز ۹۱، بعدازظهر دیروز با حضور غلامعلی حدادعادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، علی دارابی معاونت سیما، مدیران شبکه‌های مختلف تلویزیون و برنامه‌سازان برتر در تالار عطار سالن همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد.
کد خبر: ۴۶۶۶۷۳

در این مراسم حداد عادل در سخنانی گفت: مقام معظم رهبری سال ۹۱ را سال تولید ملی نامیدند اما اذهان عمومی تولید ملی را به تولید کالا و مواد مصرفی وصل می‌کنند ولی ضرورت ندارد که این تولید فقط معطوف در صنعت باشد.

وی ادامه داد: باید بدانیم که تولید ملی به عرصه فرهنگ هم مربوط می‌شود. مشکل ما این است که در حوزه فرهنگ تولید ملی کم داریم که در صنعت هم به تولید غیرملی می‌پردازیم. اهالی فرهنگ باید خود را مسوول و مخاطب اصلی پیام رهبری بدانند. باید آنچه تولید می‌کنند، ملی، بومی و مستقل باشد.

حداد عادل افزود: اهل هنر می‌توانند با کار اصیل، ایرانی و اسلامی خود تولید ملی داشته باشند و برنامه‌های صداوسیما مصداق بارز تولید ملی است. برنامه‌های نوروزی گل برنامه‌های سال است و مثل مسابقات جهانی، سالانه مردم منتظرند تلویزیون با همه توانش در ایام نوروز ظاهر شود.

وی در ادامه خطاب به برنامه‌سازان تلویزیون گفت: شما برنامه‌سازان و تلویزیونی‌ها خودتان مردم را عادت داده‌اید که انتظار بهترین و بیشترین را داشته باشند. برنامه‌های نوروز باید شادی‌آفرین، سرگرم‌کننده و مفید باشد که غالبا نیز چنین بود. وی تصریح کرد: مردم به شادی احتیاج دارند و وظیفه ماست که از شمایی که دل ملت ایران را شاد کردید، تشکر کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: با توجه به این‌که من با تلویزیون آشنایی دارم، می‌دانم که تهیه برنامه با این ویژگی‌ها و خصوصیات آسان نیست. اما تلویزیون به عنوان بزرگ‌ترین دستگاه مولد فرهنگ در کشور و در رقابت با رسانه‌های خارجی و 100 شبکه فارسی‌زبان موفق عمل کرد. البته عده‌ای هم هستند که شما هرچه بسازید باز هم بدگویی می‌کنند.

وی با ذکر این نکته که شما تلاش کنید تا توده مردم را راضی کنید، گفت: تلویزیون در ایام نوروز توده مردم را همراه خود کرد و همین همراهی و رضایت نمره قبولی است که مردم به شما دادند.

حداد عادل در ادامه به سریال «چک برگشتی» اشاره کرد و گفت: این سریال تقریبا شبیه به پایتخت در سال گذشته هوشمندانه ساخته شده بود. با توجه به موضوع تبلیغ انتخابات که هنوز مردم خیلی از آن فاصله نگرفته و فراموش نکرده بودند، سریال ساخته شد و این موضوع را نقد کرد.وی تصریح کرد: به عنوان مثال برای بنده که برای چهارمین بار است مجلس آمده‌ام و در متن کار بوده‌ام، این موضوع کاملا مفهوم داشت. من بیننده سریال بودم و در آن بسیار دقت کردم. سوالم هم این بود که بعد از عید سر و صدای نمایندگان مجلس در می‌آید یا خیر. اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه استقبال هم کردند. به خاطر این‌که سریال در موضوعی حساس هوشمندانه ساخته شد و بی‌خاصیت نبود.

حداد عادل گفت: این سریال از همان ابتدا که در تیتراژ کلمه بر «چک برگشتی» برعکس نوشته شده بود، شوخی باظرافتی داشت تا پایان که از موسیقی بسیار لطیف و دلنشینی بهره‌ می‌برد. ضمن این‌که سریال ترکیبی از طنز و داستان و سیاست و مسائل روز بود که هرکسی به هرکدام از آنها علاقه‌مند بود، به تماشایش می‌نشست. چک برگشتی به نوعی آموزش برای دور دومی‌های مجلس نیز بود و در حقیقت کار آینه را کرد. حسن و عیب را با هم نشان داد.وی در پایان سخنان خود گفت: من دقت کردم که سریال چطور تمام می‌شود، وقتی که نامزد نمایندگی داستان‌، با انصراف خود راه را برای یک خانم باز کرد، بسیار عالی بود و راه را برای حضور زنان در اجتماع باز گذاشت.

علی دارابی، معاون سیما هم در این مراسم طی سخنانی ضمن تشکر از نویسندگان، کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگانی که تلاش کردند تا مردم نوروز خوبی داشته باشند، گفت: در حال حاضر 3 سریال نوروزی سال ۹۲ را تصویب کرده‌ایم و برنامه‌های ماه رمضان و تابستان امسال نیز در زمستان سال گذشته تصویب و برخی هم به مرحله تولید رسیده که بتوانیم با تدارک بیشتر به استقبال مناسبت‌های مهم برویم.

معاون سیما تصریح کرد: ما در زمینه تولیدات الف ویژه نیز برای ۱۰ سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم و برای سریال‌های دیگر هم ۲ ساله برنامه‌ریزی می‌کنیم. در نوروز ۹۱ نیز 1650 ساعت برنامه از چهارشنبه‌سوری تا ۱۳ فروردین روی آنتن فرستادیم. کارهای تولیدی ما نیز به سمت خلاقیت، نوآوری، برداشتن گام‌های جدید و اثرگذاری بود.

وی اظهار کرد: برنامه‌های نوروزی مولفه‌های شادی، جذابیت و معنویت همراه با آموزش را دارا بودند که این مولفه‌ها مورد اقبال مخاطبان قرار گرفت.

وی افزود: بیش از ۱۲۰ فیلم سینمایی نیز پخش کردیم که ۴۳ درصد از آنها فیلم‌های ایرانی بود که برای جامعه هنرمندان ایجاد اشتغال و تولید درآمد می‌کند.

دارابی در بخشی از سخنانش به برنامه کلاه‌قرمزی اشاره کرد و گفت: بعضی از دستاوردهای پنهانی این برنامه این بود که برخی از واژه‌های قبیح را بهداشتی کرد!

سریال چک برگشتی نیز نقد موثری بود و در اولین جلسه صحن علنی شورای نگهبان در سال ۹۱ اقای جنتی، دبیر شورای نگهبان به واسطه نمایش نقش موثر شورای نگهبان در انتخابات از این سریال تقدیر ویژه کرد. سریال چک برگشتی پیام‌های فراوانی داشت و بازی خوب هنرمندان نیز بر جذابیت آن افزود.

دارابی در پایان سخنان خود به افتتاح شبکه‌های جدید اشاره کرد و گفت: امسال چند شبکه جدید را افتتاح می‌کنیم. شبکه ورزش نیز از بهار امسال وارد کار جدی خود می‌شود. با ورود شبکه‌های جدید رنگین کمانی از شبکه‌های مختلف با رویکرد تخصصی خواهیم داشت.

حرکت به سمت خلاقیت با برنامه‌ریزی درازمدت

در این مراسم مهدی فرجی، مدیر شبکه یک سیما و مدیر هماهنگی ویژه‌برنامه‌های نوروزی سیما گفت: معاون سیما از سال 90 برای همه مناسبت‌های خاص مسوول و مدیری برگزید که در خصوص آن مناسبت هماهنگی‌های لازم را به عمل آورد. مرداد سال گذشته هماهنگی برنامه‌های نوروزی نیز به من محول شد و در ابتدای آبان سال گذشته اولین جلسه را تشکیل شد و در مورد چند و چون برنامه‌های نوروزی برنامه‌ریزی کردیم.

مدیر شبکه یک سیما خاطرنشان کرد: ما با در نظر گرفتن شعار سال قبل یعنی امید، دین، اخلاق و آگاهی، تقویت اخلاق و معنویت در همه برنامه‌ها، ایجاد نشاط و تفریح و تهیه مسابقات زنده، ترویج عفو و بخشش، صرفه‌جویی و قناعت و پیوند ایرانیان داخل و خارج کشور را سرلوحه تهیه و تولید برنامه‌های نوروزی قرار دادیم.

وی ادامه داد: گزارش‌های مردمی و نظرسنجی‌های ما نشان داد تقریبا بخش زیادی از مردم و حتی ایرانی‌های خارج کشور از ویژه‌برنامه‌های نوروزی شبکه‌های سیما استقبال و آنها را تماشا کردند.

فرجی همچنین افزود: برای اولین بار یک ماه قبل از آغاز سال نو ما حتی نام مجریان ویژه‌برنامه‌های نوروز شبکه‌های مختلف را نیز می‌دانستیم، موضوعات سریال‌ها مشخص بود و هر شبکه به طور ویژه 2 یا 3 سریال آماده داشت تا بتوانیم از بین آنها گزینش کنیم. وی افزود: همچنین یک اتفاق خوب در تلویزیون افتاد، آن‌هم این‌که تولید تله‌فیلم نسبت به سال‌های گذشته بسیار افزایش پیدا کرد. تاکنون سقف تهیه تله‌فیلم ایرانی به 30 درصد هم نمی‌رسید، اما در سال جدید این سقف از 40 درصد هم گذشت و عموم این فیلم‌ها به همت مرکز سیمافیلم تهیه و تولید شد.

ساختن برنامه خوب شهامت می‌خواهد

در ادامه این مراسم محمدرضا حسینیان، مجری برنامه از هنرمندانی چون منصور ضابطیان به خاطر برنامه تحویل سال شبکه آموزش و رادیو هفت، محمد مسلمی تهیه‌کننده برنامه فیتیله نوروزی، هادی پورحامدی تهیه‌کننده برنامه اینک بهار، رشید کاکاوند مجری برنامه تحویل سال شبکه آموزش و سیروس مقدم کارگردان سریال «چک برگشتی» دعوت کرد تا درباره تجربه‌های خود در کارهای نوروزی برای حاضران صحبت کنند. سیروس مقدم در این مراسم با اشاره به برنامه «سین مثل سریال» و نظرسنجی‌های آن در مورد سریال‌های کمدی که تنها از میان آنها فقط 2 سریال به مرحله نهایی آمدند و مردم آنها را به عنوان بهترین سریال‌های کمدی انتخاب کردند، گفت: «چاردیواری» و «پایتخت» 2 سریال برگزیده مردمی بودند که جا دارد در کنار سرافرازی از ساخت چنین سریال‌هایی بگویم . این‌که از این همه سریال طنز تنها 2 سریال مورد پسند مردم قرار بگیرد جای تامل دارد.

وی با ذکر این نکته که استقبال مردم از سریال‌های کمدی موفق نشان‌دهنده این است که مردم کار خوب را می‌فهمند، گفت: رفتن به سراغ سوژه‌های نو شهامت و جسارت می‌خواهد.

مقدم در آخر با تشکر از فرجی و دارابی به عنوان مدیرانی که با نظارت خود برنامه‌های سالمی را روی آنتن سیما می‌فرستند، گفت: در 2، 3 سال گذشته به خاطر اعتمادی که مدیران به تیم سازنده برنامه‌ها کرده‌اند کارهای برجسته زیادی تولید و پخش شده است.

بعد از اتمام حرف‌های هنرمندان و کارگردانان برنامه‌های نوروزی بیانیه هیات داوران قرائت شد و پس از آن نیز از برترین‌های برنامه‌های نوروز 91 در 12 بخش تقدیر به عمل آمد.

بخش اول بخش برنامه‌های معارفی بود که در این بخش از هادی پورحامدی، تهیه‌کننده برنامه «اینک بهار» به خاطر نوآوری در ارائه پیام‌های معارفی در کمترین زمان و... تقدیر به عمل آمد. بعد از آن از خورشیدی‌فر، تهیه‌کننده و کارگردان، حمید بناء، نویسنده و حسن مسکیان، تهیه‌کننده برنامه «راهیان نور» از شبکه دوم و قرآن به خاطر برخورداری از ضرباهنگ مناسب و زاویه دید جدید و مناسب تقدیر به عمل آمد.

در بخش برنامه‌های ترکیبی با تقدیر ویژه از برنامه «خانمی که شما باشی»، از محبوبه قاضی میرسعید تهیه‌کننده برنامه «سین مثل سریال» به خاطر برخورداری از خلاقیت، دعوت از مهمانان جذاب و موضوعات جالب و از منصور ضابطیان، تهیه‌کننده و کارگردان و مارال دوستی، سرپرست نویسندگان برنامه «رادیو هفت» از شبکه آموزش تقدیر به عمل آمد.در بخش مسابقه نیز با تقدیر ویژه از مسابقه «از کی بپرسم»، از مسابقه «زوج برتر» در شبکه آموزش و مسابقه «برای هم» از شبکه سوم به خاطر دکورهای زیبا، طراحی سوال‌های خوب، اجرای مسلط تقدیر شد.

در بخش دیگر این مراسم از مدیران تلاشگر سازمان به خاطر ایجاد فضای جذاب نوروزی در سیما تقدیر به عمل آمد. در این بخش از علیرضا نیک‌اندیش، مدیر تامین برنامه شبکه تهران، محمدکامبیز اخوان صفا، مدیر تامین برنامه شبکه اول، غلامرضا رمضانی و مدیرکل تامین و رسانه بین‌الملل اداره کل به خاطر تلاش برای افزایش حجم فیلم‌های سینمایی ایرانی تقدیر شد.

در بخش دیگر از تلاش شبانه‌روزی پخش شبکه‌ها بویژه شبکه تهران به خاطر توجه به دستورالعمل‌ها و سیاست‌های سازمان و پخش بموقع نامگذاری شعار سال 91 از رضا مصداقی، مدیر پخش شبکه یک، یدالله سلطانیان، مدیر پخش شبکه 2 و احسان شیعه، مدیر پخش شبکه سوم تقدیر به عمل آمد. در بخش دیگر از امیر محمدی، مدیر روابط عمومی معاونت سیما، فریبا جعفری، تهیه‌کننده شما و سیما، بیژن مقدم، ‌مدیرمسوول روزنامه جام‌جم و مهدی فضائلی، مدیرعامل انتشارات سروش به خاطر اطلاع‌رسانی بموقع و تنظیم جدول پخش برنامه‌های نوروزی، تیزرهای جامع و... تقدیر شد.

در بخش طنز آیتمی از عوامل سازنده برنامه «خنده‌بازار» تقدیر شد.همچنین از سازندگان برنامه «لبخند بدون لهجه» تقدیربه عمل آمد. سازندگان انیمیشن «حاتم و حاکم» هم مورد تقدیر قرار گرفتند.در بخش کودک و نوجوان به برنامه «کلاه قرمزی و پسرخاله» از ایرج طهماسب، مجری و کارگردان، حمید جبلی و محمدرضا هدایتی و صداپیشه عروسک‌ها به خاطر بدعت و نوآوری، توجه به آموزش و ارتباط تاثیرگذار با جامعه تقدیر شد.

همچنین از مسلم گلی، علی فروتن و محمد مسلمی برای ویژه‌برنامه فیتیله نوروزی تقدیر شد. در بخش مستند نیز ضمن تقدیر از مستند «مثبت 70» و «بهار جاودان» از مجلسی، تهیه‌کننده برنامه «عروسی اقوام» تقدیر شد.

در بخش مجریان برگزیده از احسان علیخانی، فرزاد حسنی، بهروز رضوی، رشید کاکاوند و اقبال واحدی مجریان برنامه تحویل سال شبکه‌های 2، 3، 4، 5 ، 1و آموزش تقدیر شد.

در بخش سریال نیز از سریال «چک برگشتی» به عنوان سریال برگزیده و از سیروس مقدم، کارگردان سریال، سروش صحت و ایمان صفایی، نویسندگان، محسن تنابنده، مجری طرح، الهام غفوری، تهیه‌کننده، ریما رامین‌فر، هدایت هاشمی، امیر جعفری و بهاره رهنما تقدیر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها