دنیای حماسه، جهاد و شهادت امسال هم با صدها عنوان کتاب تازه و کهنه مهمان نمایشگاه کتاب تهران است. با کتاب‌هایی که راوی نیم‌قرن دلاوری و حماسه‌سازی مردم ایران هستند؛ یعنی از اوایل دهه ۵۰ شمسی تا همین امروز.
دنیای حماسه، جهاد و شهادت امسال هم با صدها عنوان کتاب تازه و کهنه مهمان نمایشگاه کتاب تهران است. با کتاب‌هایی که راوی نیم‌قرن دلاوری و حماسه‌سازی مردم ایران هستند؛ یعنی از اوایل دهه ۵۰ شمسی تا همین امروز.
کد خبر: ۱۴۰۸۱۹۲
نویسنده حمید بناء |  نویسنده و پژوهشگر

ادبیات پایداری از یک منظر کل‌نگر به دو سرشاخه «تاریخ» و «سیره» قابل تقسیم بوده و تمام تولیدات این حوزه ذیل آنها قرار می‌گیرند. تاریخ به وقایع، عملیات‌ها، مکان‌ها و نظایر آن می‌پردازد. سیره هم خاطرات، زندگی‌نامه حماسه‌سازها، حالات فردی و مقوله‌هایی از این دست را دربرمی‌گیرد.
از همان سال‌های نخست انقلاب که مفهوم ایثار و شهادت در کشورمان جان گرفت، تولید آثار مکتوب در این‌باره هم آغاز شد. ثبت تاریخ و نشان دادن سیمای حقیقی ایثار و جهاد به جامعه ضرورت و اولویت بالایی داشت. کتاب مهم‌ترین کالای فرهنگ‌سازی در دنیاست و نباید به‌سادگی از کنار آن گذشت. بعد از پذیرش قطعنامه و پایان جنگ کار تألیف و تولید محصول در گستره وسیع جهاد و پایداری و شهادت رونق گرفت. حفظ آن‌همه عظمت و اعجاز بدون کتاب ممکن نبود به‌همین سبب عده‌ای با راه‌اندازی انتشارات به‌فکر فعالیت حرفه‌ای و ساماندهی جریان تولید کتاب در کشور و افتادند.
ناشران فعال در این حوزه را هم باید در دو دسته «دولتی» و «خصوصی» طبقه‌بندی کنیم. دولتی‌ها عموما متعلق به نیروهای نظامی هستند و خوشبختانه در سال‌های اخیر آثار قابل‌توجهی را تولید و روانه بازار کتاب کرده‌اند. ۲۷ بعثت، فاتحان، روایت‌فتح، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس، ستاره‌ها، سوره مهر و شاهد ناشران موفق دولتی در سال‌های اخیر به‌شمار می‌روند. خصوصی‌ها نیز سال‌هاست که با دغدغه حفظ یاد و آثار شهدا و ایثارگرها در این عرصه فعالیت می‌کنند. در بین آنها شهید کاظمی، ابراهیم هادی و ملک اعظم به‌واسطه کتاب‌های پرفروش و مشهورشان صاحب‌نام و آوازه بیشتری هستند.
آثار تولیدی در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ مردم را با ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی رزمنده‌ها و مفهوم ارزشمندی به‌نام شهادت آشنا کرد. کتاب‌ها با سلایق و رویکردهای گوناگون چاپ و روانه بازار می‌شدند. برخی کتاب‌های عرضه شده در دهه ۸۰ هنوز هم پیشتاز تعداد چاپ و پرچمدار اقبال عمومی هستند. در دهه ۹۰ ناشران و نویسنده‌ها به بلوغ رسیدند و با علمی‌تر شدن پروسه تولید شاهد ارائه تولیدات بهتری چه از منظر فرم و چه در بخش محتوایی بودیم. از اواسط دهه ۹۰ مقوله جدیدی باعنوان مدافع‌حرم به دنیای ایثار و شهادت ایران اضافه شد. حالا ناشران و نویسنده‌ها با تجربه چند ساله و ایده‌های نو به استقبال شهدای دهه ۹۰ انقلاب رفتند. بازار کتاب کشور در سال‌های پایانی دهه ۹۰ شاهد تولید پرشمار کتب مربوط به شهدای مدافع‌ حریم اسلام و اهل‌بیت(ع) بود. پختگی صنعت نشر و ورود نویسنده‌های جوان و تحصیلکرده نهضت تولید آثار حماسی را وارد دوران شاداب و پویاتری کرد. با شروع قرن جدید شور و ذوق نوشتن از شهدا ادامه پیدا کرد و با توجه به علاقه‌مندی مردم بعید است به این زودی‌ها از پا بیفتد. اگر گذرتان به نمایشگاه کتاب افتاد حتما سری به ناشران حوزه حماسه و جهاد و شهادت بزنید. بی‌تردید گزینه‌های وجدآور و شورآفرینی روی میز آنها پیدا می‌شود که منتظر نگاه شماست.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها