ضرورت آموزش کشاورزان برای حرکت به سمت «کشاورزی نوین»
نایب رئیس کشاورزی اتاق ایران مطرح کرد؛

ضرورت آموزش کشاورزان برای حرکت به سمت «کشاورزی نوین»

مدیر امور اراضی استان گلستان از صدور سند تک برگی برای ۴۰ درصد از اراضی کشاورزی در این استان خبر داد.
مدیر امور اراضی استان گلستان از صدور سند تک برگی برای ۴۰ درصد از اراضی کشاورزی در این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۴۴۹۰۶۱
نویسنده شبیر دائمی

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان ، کامبیز علی‌پور در تور رسانه‌ای مدیریت امور اراضی استان از یک طرح پرورش ماهیان سردابی در منطقه شیرآباد خان‌ببین از توابع شهرستان رامیان به خبرنگاران گفت: سطح اراضی کشاورزی و باغی تجمیع شده در گلستان حدود ۶۴۲ هزار هکتار است که تاکنون ۴۰ درصد تثبیت مالکیت شده است و سند دار کردن اراضی کشاورزی در گرو همکاری و مشارکت مردم است.

وی با اعلام هشدار برای کشاورزی استان با ابراز نگرانی بیان کرد: در حال حاضر سن کشاورزی ما سن بالا و به سمت فرسودگی می‌رود و در آینده نگران این هستیم که جوانان رغبتی در عرصه کشاورزی نداشته باشند و نیاز است که با ایجاد مشوق‌های جدید و نو انگیزه را برای ورود جوانان به بخش کشاورزی فراهم کنیم.

علی‌پور تصریح کرد: در راستای پایش هوشمند و صدور مجوزها، کل اراضی کشاورزی استان را در یک سال اخیر به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین مجهز کردیم که با راه‌اندازی این سامانه دیگر نیاز به حضور کشاورزان برای انجام خدمات به ادارات نیست.

وی عنوان کرد: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در تمام شهرهای استان برای پایش اراضی و به منظور حفاظت از زمین‌های کشاورزی اجرا شد که نتیجه موفقیت‌آمیزی داشت اما به دلیل نرم‌افزاری دچار مشکلاتی هستیم.

مدیر امور اراضی استان گلستان اذعان کرد: در پایش هوشمند از فناوری‌های جدید همچون ماهواره استفاده می‌شود و از طریق تصاویر دریافتی از ماهواره خیام می‌توان تغییرات کاربری اراضی کشاورزی را مشاهده و رصد کرد و تاکنون ۲۳۷ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی از طریق سامانه‌ پایش هوشمند (ماهواره) امسال دراستان ثبت شده که اقدامات قانونی برای رفع تصرف این اراضی در دستور کار قرار دارد و سامانه پایش هوشمند اراضی کشاورزی استان با هدف پیشگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز اراضی مورد استفاده قرار گرفته است.

علی‌پور از واگذاری دهها پروژه در عرصه‌های کشاورزی خبر داد و گفت: پروژه‌های قابل توجهی برای اجرای طرح‌های کشاورزی گلستان در راستای توسعه اقتصادی انجام شده است.

وی هدف از حفاظت و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی را کمک به حفظ امنیت غذایی و زیستی کشور دانست و اذعان کرد: امسال ۱۰۵ هکتار عرصه از منابع ملی و زراعی برای اجرای طرح‌های بخش کشاورزی مانند پرورش میگو، ماهی، دامداری، مرغداری و صنایع مرتبط این بخش برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی گلستان به متقاضیان واگذار شده است.

مدیر امور اراضی استان گلستان در مورد مشوق‌های مربوط به تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی تصریح کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی این است که اولویت پرداخت یارانه‌های آبیاری تحت فشار با اراضی تجمیع شده باشد و در تخصیص نهاده‌های کشاورزی همچون بذر، کود و سموم در اولویت قرار دارند.

وی بدون اشاره به مساحت از اجرای حکم قلع‌وقمع ۴۷۷ مورد بنا در اراضی ملی و کشاورزی گلستان در اجرای تبصره دو ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی طی سال جاری خبر داد و گفت: حوزه امور اراضی یک حوزه سلبی و قهری است و امور اراضی استان اجازه تخریب به هیچ شخصی را نمی‌دهد و امسال در جهت جلوگیری از تخلفات در ساخت‌وسازهای غیرمجاز افزایش ۷۰ درصدی را از طریق دعاوی در دادگاه استان داشتیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها