امتداد از تولیدات مرکز سیمرغ رسانه‌ملی قرار است در فصل نخست خود به تبیین امتداد اندیشه‌ها و جهان‌بینی‌ها در برخی آثار فرهنگی و محصولات رسانه‌ای و هنری بپردازد.
کد خبر: ۱۴۴۷۹۴۵

مهدی انصاری، تهیه‌کننده امتداد  به جام‌جم گفت: هدف کلی از ساخت این برنامه، نمایش امتداد جهان‌بینی‌ها و اندیشه‌ها در شکل‌گیری ساحت‌های مختلف زندگی، سبک زندگی و تمدن بوده است. ما در این برنامه می‌خواهیم بگوییم مولفه‌های زندگی و سبک زندگی به شکل باری‌به‌هر‌جهت و خود‌به‌خودی به وجود نمی‌آیند و منشأ آنها، وادی فکر و اندیشه است.وی درباره علت نام‌گذاری این برنامه تصریح کرد: مفهوم «امتداد» الهام‌گرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ است که فرمودند: «غربی‌ها با امتداد فلسفه‌های خودشان، مسائل سیاسی، مسائل حکومتی و مسائل اجتماعی را حل کرده‌اند. من کتاب‌هایی را دیدم که غربی‌ها نوشته‌اند، [در] تأثیر فلسفه در فوتبال؛ یعنی امتداد فلسفه حتی به فوتبال! ببینید این امتداد دادنِ مسائل فکری خودشان به تمام عرصه‌های زندگی و میدان‌های زندگی [است]؛ ما این کار را بایستی انجام بدهیم. ما از لحاظ فلسفه قوی هستیم؛ فلسفه‌ اسلامی از فلسفه‌ غربی، قوی‌تر و ریشه‌دارتر و دارای استحکام بیشتر است، ولی بایستی امتداد آن در زندگی، محسوس باشد.» 
انصاری افزود: امتداد یک برنامه گفت‌وگومحور است که موضوع آن فلسفه و فرهنگ عامه است. بخشی از این فرهنگ در حوزه فیلم، سریال و انیمیشن وبخشی هم درحوزه موسیقی، فشن(مد) و...است.از آنجا که مقوله هنر در بخش‌های مختلفی همچون فیلمسازی با فرهنگ عامه مردم عجین شده، ما به‌دنبال آن هستیم بگوییم این فرهنگ عامه امتدادیافته چه نگاه فلسفی‌ای بوده است. مثلا در حوزه فیلم کریستوفر نولان، کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده بریتانیایی را معرفی می‌کنیم؛ این‌که چه ویژگی شخصیتی دارد و فیلمسازی‌اش متاثر از چه دیدگاه فلسفه‌ای بوده است. در واقع ما با عینک فلسفی به هنر و فرهنگ عامه نگاه می‌کنیم.تهیه‌کننده امتداد تصریح کرد: مباحث امتداد هم شامل فلسفه غرب و هم فلسفه شرق می‌شود. انصاری خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای از کتاب‌ها وجود دارد که توسط فلاسفه غربی نوشته شده و مبنای هر قسمت بررسی یکی از این کتاب‌هاست. بر مبنای این کتاب کارشناس میزبان علاوه بر ارائه محتوای کتاب مباحثی را مطرح می‌کند و مهمانی که دعوت می‌شود، به‌نوعی به این حوزه علاقه‌مند است و در این خصوص مطالعات و پژوهش‌هایی کرده است. از کارشناسان این برنامه، سهیل سلیمی، شروین فضل‌علی‌زاده و امیرحسین بهامیر را می‌توان نام برد که در حوزه‌های تخصصی خودشان، مسائل را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهند.
انصاری گفت: امتداد سه بخش دارد؛ یک بخش گفت‌وگو که رامین پورمند به‌عنوان کارشناس میزبان، فضای گفت‌و‌گو را مدیریت کرده و به‌عنوان کسی که به موضوع علاقه دارد، با کارشناس مهمان تبادل‌نظر می‌کند. یک بخش هم راوی دانای کل که ابتدا و انتهای اثر است و بخش پلی‌بک که اطلاعات تکمیلی را به مخاطبان ارائه می‌دهد. در پایان هر قسمت هم ما یک نگاه ایرانی ــ اسلامی به محتوا داریم و جنبه‌های انتقادی و حکمی مقابل هر فلسفه را مطرح می‌کنیم. به‌طور کل در هر مبنای فلسفی نگاه انتقادی می‌تواند وجود داشته باشد. گاهی این نگاه انتقادی کل مسأله را نفی و برخی اوقات، گوشه‌ای از دیدگاه فلسفی نسبت به موضوعی را اصلاح می‌کند.
به گفته انصاری، امتداد اندیشه‌ها در حوزه‌های نظام‌سازی، دولت‌سازی و عرصه‌های متنوع سبک‌زندگی از جمله محورهایی است که در فصل‌های بعد امتداد به آن پرداخته خواهد شد.سیدعرفان حسینی سردبیر،محمدعلی پوراسد،مدیرتصویربرداری و نورپردازی، امیرحسین اُکاتی جانشین تهیه‌کننده و احسان حجتی نویسنده گفتار متن برنامه امتداد هستند.امتداد تولید مرکز سیمرغ است که در ۲۶قسمت تهیه شده و قرار است در سال ۱۴۰۳ روی آنتن یکی از شبکه‌های سیما برود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها