در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد

اسرائیل ‌به شرایط حماس تن می‌دهد

در دو هفته آینده ممکن است اتفاقاتی رخ بدهد که منجر به برقراری آتش بس موقت تا پایان مبارک رمضان و تبادل اسرا خواهد شد. لازم به یادآوری است که اقدامات انصارالله در باب المندب و فشار‌های حزب الله بر تاسیسات نظامی رژیم صهیونیستی شرایطی فراهم کرده تا اسرائیل تن به شرایط حماس بدهد.
در دو هفته آینده ممکن است اتفاقاتی رخ بدهد که منجر به برقراری آتش بس موقت تا پایان مبارک رمضان و تبادل اسرا خواهد شد. لازم به یادآوری است که اقدامات انصارالله در باب المندب و فشار‌های حزب الله بر تاسیسات نظامی رژیم صهیونیستی شرایطی فراهم کرده تا اسرائیل تن به شرایط حماس بدهد.
کد خبر: ۱۴۴۶۹۲۳
نویسنده حسن هانی زاده | کارشناس جهان عرب

 ۱۴۴ روز از انجام عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد و همچنان مردم غزه در شرایط دشواری روزگار می‌گذرانند و این در حالی است که بمباران‌های رژیم صهیونیستی نیز ادامه دارد و آمار شهدا ازاسرائیل تن به شرایط حماس می‌دهد ۳۰ هزار نفر نیز فراتر رفته است. این رویکرد رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که بنیامین نتانیاهو اصرار دارد که تا قبل از ماه مبارک رمضان دستاوردی نظامی برای خود ایجاد کند. به عبارت دیگر به نظر می‌رسد با توجه به فشار‌های بین‌المللی و تلاش برخی بازیگران منطقه مانند مصر و قطر برای برقراری آتش‌بس، یک نوع مسابقه در ارتش رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به درگیری و تحقق یک پیروزی زودهنگام و سریع در غزه و رفح شکل گرفته است.

بنابراین می‌توان گفت در دو هفته آینده ممکن است اتفاقاتی رخ بدهد که منجر به برقراری آتش بس تا پایان مبارک رمضان و تبادل اسرا خواهد شد. چنین مسائلی در حقیقت نشان می‌دهد که ارتش رژیم صهیونیستی در حدود پنج ماه گذشته نتوانسته به اهداف خود دست پیدا کند. در واقع رژیم صهیونیستی برخلاف نسل کشی در غزه نتوانسته به اهداف از پیش تعیین شده خود برسد. به همین دلیل به نظر می‌رسد در آخرین نشستی که اخیرا در قطر انجام شد طرفین به این نتیجه رسیده‌اند که هرچه زودتر یک آتش بس موقت برقرار و تبادل اسرا هم انجام شود، زیرا حماس نیز برای اینکه بتواند کاروان‌های کمک رسانی را به غزه برساند، نیازمند این آتش بس موقت است. به همین دلیل طی دو هفته آینده سلسله اتفاقاتی در خصوص پایان درگیری‌ها و آتش بس موقت رقم خواهد خورد.

به این ترتیب چنین اتفاقی نشان می‌دهد که فشار‌ها در داخل اراضی اشغالی و هم در خارج تاثیر خود را روی تصمیم‌های بنیامین نتانیاهو گذاشته است. این در حالی است که این روز‌ها شرایط به لحاظ میدانی نیز به نفع اسرائیل نیست، برای نمونه حملات مکرر انصارالله به کشتی‌های حامل اسلحه‌ای که مقصدشان اسرائیل است، شرایط را برای آن‌ها دشوار کرده علاوه بر این فشار‌های حزب الله بر تاسیسات نظامی و پادگان‌های اسرائیلی در شمال فلسطین اشغالی نیز روی عقب نشینی اسرائیل از غزه تاثیر گذار است و در نتیجه چنین اقداماتی شرایطی فراهم شده تا اسرائیل تن به شرایط حماس بدهد.

 در این بین هرچند حماس هزینه‌های سنگینی به لحاظ انسانی و تخریب زیر ساخت‌ها داده است. اما مقاومت پنج ماهه این جنبش و همچنین جهاد اسلامی موجب شده است که در حقیقت ناظران نظامی به این جمع بندی برسند که حماس پیروز این جنگ خواهد بود، زیرا هیچ یک از شرایط اسرائیل محقق نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها