کتاب حاضر تلاشی است برای تحکیم بنیان خانواده از طریق فرهنگ بومی اقوام که در استان گلستان زیست دارند. تا با معرفی باورها و رسم و رسوم­های ازدواج در بین اقوام بومی و محلی استان گلستان، به مهم­ترین مفهوم اجتماعی، یعنی خانواده و امر خطیر ازدواج بپردازد.
کتاب حاضر تلاشی است برای تحکیم بنیان خانواده از طریق فرهنگ بومی اقوام که در استان گلستان زیست دارند. تا با معرفی باورها و رسم و رسوم­های ازدواج در بین اقوام بومی و محلی استان گلستان، به مهم­ترین مفهوم اجتماعی، یعنی خانواده و امر خطیر ازدواج بپردازد.
کد خبر: ۱۴۴۶۴۹۷
نویسنده شبیر دائمی

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان سمانه شهری نژاد، نویسنده کتاب پوشاک اقوام گلستانی در عروسی(گنجینه­ ی ناتمامی از میراث فرهنگی ناملموس)، بعنوان تحلیلگر و محقق حوزه فرهنگ و هنر در باره این کتاب چنین می­گوید:

کتاب حاضر تلاشی است برای تحکیم بنیان خانواده از طریق فرهنگ بومی اقوام که در استان گلستان زیست دارند. تا با معرفی باورها و رسم و رسوم­های ازدواج در بین اقوام بومی و محلی استان گلستان، به مهم­ترین مفهوم اجتماعی، یعنی خانواده و امر خطیر ازدواج بپردازد. لذا سعی شده است با معرفی مراحل مختلف عروسی در بین اقوام بومی ساکن، عناصر وابسته به آن را از بُعد فرهنگی بررسی و تحلیل نماید. در این بین، پوشاک بعنوان بخش مهمی از فرهنگ جوامع مورد تحلیل قرار گرفته است. این کتاب می­تواند به نگرش علاقه­مندان به ابعاد اجتماعی و فرهنگی و البته دانشجویان از منظر هنری- فرهنگی ژرفا ببخشد و شناخت آنان از میراث فرهنگی ناملموس(پوشاک محلی و باورهای آن در ازدواج) را ارتقا دهد.

کتاب از سه فصل تشکیل شده است:

فصل اول: به معرفی استان گلستان میپردازد.

فصل دوم: به معرفی پوشاک بومی و محلی اقوام(ترکمن، قزاق، کتولی، رامیانی، شاهکویی، زیارتی، سرکلاته­ای) در مناسبت عروسی و البته آداب و رسوم مربوط به آن می­پردازد.

در فصل سوم به دستاورد این پژوهش میدانی به مبانی اعتقادی، عوامل زیست محیطی و شرایط و روابط اجتماعی در تعریف با پوشاک بعنوان یک عنصر مهم فرهنگی با تمرکز بر اینکه لباس با جلوه­های نمادین و آیینی روبرو است و در فصل­های معنوی همسو با باورهای اعتقادی و اجتماعی مردم سرشتی همگون پیدا می­کند و خود را بعنوان یک نماد و یا جلوه­ی ارزشی سطوحی از معنا را عرضه و معرفی می­کند، پرداخته است. در پایان کتاب، تصاویری از اجزای پوشاک اقوام و عروسی محلی به نمایش گذاشته شده است.

این کتاب حاصل سال­ها تحقیقات میدانی نویسنده در منطقه است. به اعتقاد او، دانش بومی و هر آنچه که متعلق به گذشته می­باشد، امروز اندیشه­ای است که به ارث برده­ایم و باید میراثدارِ میراثِ نیاکان خویش باشیم، تا با اندیشه­ای راستین بتوانیم در دنیای مدرن همگام با سبک زندگی صحیح از آن استفاده نماییم.

شهری ­نژاد سال­ها وقت خود را علاوه بر آموزش علمی در دانشگاه، به تحقیق و پژوهش گذارنده است. علاوه بر مقالات و سخنرانی­های گسترده­ای که انجام داده است، کتاب­هایی از این نویسنده چاپ شده است: تاریخ پوشاک استان گلستان: اقوام و فرهنگ عامه، طراحی مد و لباس سفارشی(کتابی با محتوای پوشاک اقوام ایرانی به سفارش دفتر تالیف و برنامه­ریزی کتب درسی برای پایه دوازدهم رشته طراحی و دوخت)، مختصری در باب هنر ایرانی، درآمدی بر انسان­شناسی فرهنگی پوشاک سنتی.
این کتاب در سال 1402 توسط انتشارات: ورکان به قیمت: 200 هزار تومان روانه بازار کتاب شده است

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها