انسان شناسی فرهنگی توجه خود را به فرهنگ معطوف می­سازد؛ چرا که فرهنگ در حقیقت مطالعه رفتار اجتماعی انسان و نتایج آن است. این رشته علمی به مطالعه شیوه­ های زندگی مردم، نظام­های اعتقادی، باورها، علوم و دانش­ها و هنرها، مقررات، ارزش­ها و آداب و رسوم، رفتارها و ضوابط و انگاره­ های فرهنگی آن­ها می­پردازد. به ­عبارت دیگر، انسان­­شناسی فرهنگی نوعی فرهنگ­شناسی است.
انسان شناسی فرهنگی توجه خود را به فرهنگ معطوف می­سازد؛ چرا که فرهنگ در حقیقت مطالعه رفتار اجتماعی انسان و نتایج آن است. این رشته علمی به مطالعه شیوه­ های زندگی مردم، نظام­های اعتقادی، باورها، علوم و دانش­ها و هنرها، مقررات، ارزش­ها و آداب و رسوم، رفتارها و ضوابط و انگاره­ های فرهنگی آن­ها می­پردازد. به ­عبارت دیگر، انسان­­شناسی فرهنگی نوعی فرهنگ­شناسی است.
کد خبر: ۱۴۴۵۵۶۱
نویسنده شبیر دائمی

سمانه شهری ­نژاد، نویسنده کتاب درآمدی بر انسان  ­شناسی فرهنگی پوشاک سنتی، به عنوان تحلیلگر و محقق حوزه فرهنگ و هنر درباره این کتاب چنین می­گوید:

انسان­ شناسی فرهنگی، فرهنگ را در زمان و مکان مطالعه می­کند و می­کوشد تا چگونگی انطباق ­پذیری و سازش انسان را با محیط فیزیکی و اجتماعی ­اش مطالعه کند. انسان ­شناسی فرهنگی و همچنین به بررسی جوامع خاص بشری می­پردازد و الگوهای مسلط بر فرهنگ آنان را مطالعه کرده و همانندی­ها و ناهمانندی­های آن­ها را توصیف و تحلیل می­کند. کتاب تلاشی است برای ارائه روایتی تحلیلی- توصیفی در مورد یکی از مهمترین بخش­های فرهنگ یعنی پوشاک، که با در نظر گرفتن فرهنگ و انسان­شناسی به آن پرداخته شده است. مطالعه این علم ما را به شناخت دانشِ فرهنگي، ارزش­ها، هويت، باورها، فرهنگ، زبان، پديده ­­هاي طبيعي، دگرگوني ­هاي محيطي انسان در زندگي و غيره آشنا می­سازد. انسان­شناسي براي شناخت فرهنگ، به شناخت فرايند درون فرهنگي، توده مردم، دانش عامه مردم همان فولكلورها، آداب و رسوم، باورهاي يك قوم يا ملت از طريق آن شناخت، براي يافتن به آنچه در سراسر زندگي خود به افسانه ­ها، اسطوره  ­ها روي آورده، تا به پاسخ پرسش­ها درباره انسان بپردازد. با گستردگی موضوعات انسان­ شناسی می­توان گفت که در حوزه انسان­ شناسی ایران و جهان به علت حضور اقوام، دین، زبان، فرهنگ­های متفاوت، جای فعالیت­های پژوهشی­های زیادی خالی می­باشد که می­توان به آنها پرداخت. کتاب تخصصی حاضر برای مطالعه مخاطبان به مقوله فرهنگ و انسان­شناسی فرهنگی پوشاک نگاشته شده است. موضوع ارائه شده قابلیت تحلیل پوشاک در بین ملل را نیز دارد.

 کتاب از چهار فصل تشکیل شده است:

فصل اول شناختی بر فرهنگ نام دارد که به مفهوم فرهنگ، جامعه ­پذیری و فرهنگ­ پذیری، چالش­های عمده در شناسایی فرهنگی و اهمیت فرهنگی، گفتمان فرهنگی و غیره می­پردازد.

فصل دوم انسان­شناسی فرهنگی است. در این فصل به تاریخچه این علم، مباحث اصلی و روش مطالعه در انسان­شناسی، نظریات و مشکلات و غیره پرداخته شده است.

فصل سوم با نام آمیختگی فرهنگی بر پوشاک اقوام ایرانی سعی کرده است به مباحثی مانند پوشاک و فرهنگ، تحلیل انسان­شناسی به پوشاک بومی، ارزش­ها و پایداری فرهنگی و غیره بپردازد.

ماحصل این تالیف را می­توان چنین نوشت: انسان­شناسی فرهنگی پوشاک اقوام، کارکردی نمادین،  فرهنگی، اجتماعی و هویتی دارد. آنچنان که قوم را به ساختاری یکپارچه و پایدار تبدیل کرده است. دارای فرم و کارکرد اجتماعی است که همواره از اصالتی خاص اقوام برخوردار است؛ بر این اساس یکی از مولفه­های اساسی در فرهنگ مردم، اعتقادات و باورهای فرهنگی است که پوشاک سنتی اقوام ایرانی را به نمادهای فرهنگی تبدیل کرده است.

این کتاب در سال چاپ 1402 توسط انتشارات امرتات و به قیمت  130 هزار تومان روانه بازار کتاب شده است 

شهری ­نژاد سال­ها وقت خود را علاوه بر آموزش علمی در دانشگاه، به تحقیق و پژوهش گذارنده است. علاوه بر مقالات و سخنرانی­های گسترده­ای که انجام داده است، کتاب­هایی از این نویسنده چاپ شده است: تاریخ پوشاک استان گلستان: اقوام و فرهنگ عامه، طراحی مد و لباس سفارشی(کتابی با محتوای پوشاک اقوام ایرانی به سفارش دفتر تالیف و برنامه­ریزی کتب درسی برای پایه دوازدهم رشته طراحی و دوخت)، مختصری در باب هنر ایرانی، پوشاک اقوام گلستانی در عروسی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها