رئیس سازمان صداوسیما خبر داد

۶۰سریال در مرحله تولید

رئیس رسانه‌ملی در بازدید از نمایشگاه رسانه‌های ایران در غرفه «جام‌جم» مطرح کرد

روایت ‌اول؛ هدف رسانه‌ملی

نمایشگاه رسانه‌های ایران که حالا بعد از شش سال، دوباره بساط خود را در همان محل همیشگی مصلی پهن کرده، روز گذشته میزبان رئیس رسانه‌ملی بود تا ضمن بازدید از غرفه‌های مختلف، گپ‌و‌گفتی هم با اهالی رسانه داشته باشد.
کد خبر: ۱۴۴۶۳۰۷
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه
 
در این بازدید هم صحبت از انتخابات بود و هم بحث به سریال‌های قهرمان‌محوری همچون سنجرخان کشیده شد. در دو ساعت بازدید رئیس رسانه‌ملی از نمایشگاه فوق، گپ‌و‌گفتی با اهالی رسانه در غرفه‌های مختلف رسانه‌ها صورت گرفت.
 
آغاز پخش ۲۰۰ کانال انتخاباتی
پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما از غرفه روزنامه جام‌جم بازدید کرد و در پاسخ به پرسش خبرنگار گروه رسانه این روزنامه در خصوص برخی شبهه‌افکنی‌ها و نقدهای غیرمنصفانه نسبت به برنامه‌های روی آنتن گفت: خوشبختانه آنچه محل قضاوت مردم عزیز می‌شود، آنتن رسانه‌ملی است. قضاوت‌ها و ارزیابی که می‌شود در جای خود محترم است اما آنچه برای ما ارزش دارد، قضاوت مردم است. الان شاهد این هستیم که رسانه‌ملی، در حوزه مجموعه‌های نمایشی، برنامه‌ها و به‌ویژه در حوزه انتخابات، آثار مختلف و متنوعی را روی آنتن دارد. بازخوردهایی که ما گرفته‌ایم به این صورت است که ارزشمند و کارگشا بوده است. همکاران ما در رسانه‌ملی در این دوره از انتخابات، چندبرابر دوره‌های قبل در حوزه انتخابات و برنامه‌سازی برای آن تلاش کرده‌اند؛ برنامه‌هایی که شاید تاکنون در رسانه‌ملی اجرا نشده بود. به همین خاطر معتقدیم باید به وظیفه‌مان عمل کنیم، به همین منظور همکاران ما با تلاش شبانه‌روزی در مسیر نیاز جامعه و مصلحت حرکت کرده‌اند. ما به آنچه از هدایت فرهنگی در رسانه‌ملی بر عهده‌مان است، عمل می‌کنیم و مردم شاهد عملکرد و رفتار ما هستند. ارزیابی مردم برای ما اهمیت دارد.
وی همچنین با  اشاره به نمایش برنامه‌های خط‌‌‌شکنی مثل «بیا وسط» هم بیان کرد: ما ساختارهای بی‌جهتی را برای خودمان تنیده بودیم؛ ساختارهایی که هیچ‌وقت نمی‌شد وارد آن شد. بسیاری از این برنامه‌ها باید سال‌ها قبل در رسانه‌ملی ساخته می‌شد؛ چه در حوزه برنامه‌های اجتماعی و سیاسی و چه در حوزه تنوع‌بخشی. در این خصوص بهتر است از عبارت سرفصل‌گشایی استفاده کنم که در سند تحول هم از آن صحبت شده است. این برنامه‌ها باید در طول سال‌ها اتفاق می‌افتاد و ما در حال جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته هستیم. حضور رسانه‌ملی در عرصه‌های مختلف به‌ویژه روایت اول و پوشش رویدادها جزو اهداف ماست و تلاش می‌کنیم به سند تحول عمل کنیم. وی ادامه داد: از روز پنجشنبه پخش ۲۰۰ کانال انتخاباتی که در طول این مدت نزدیک به ۲۴۰۰ مناظره را بین نامزدهای مختلف ضبط و بسته‌های تصویری آماده کرده‌اند، شروع می‌شود. او در حاشیه بازدید از غرفه جام‌جم در گپ‌و‌گفتی که با حسین جلالی، تهیه‌کننده سریال سنجرخان داشت، گفت: خوشحالم که سریال وزین، ارزشمند و تاریخی سنجرخان بالاخره به آنتن رسید. من هم سریال را تا جایی که امکان داشته باشد تماشا می‌کنم. بسیار سریال ارزشمندی است. البته من اول سال قول داده بودم و گفتم امسال سه کار مرتبط با کردستان داریم. یکی سوران، یکی نون‌خ و صدیگری سنجرخان بود که به آنتن رسید.

توجه به واقعیت‌های اجتماعی در آگهی‌ها
جبلی در بخشی از بازدید خود از نمایشگاه رسانه‌های ایران و در پاسخ به خبرنگاران در خصوص برخی آگهی‌های بازرگانی و آسیب‌شناسی آن بیان کرد: ما اخیرا جلسه‌ای در جشنواره آگهی بازرگانی داشتیم که بنگاه‌های اقتصادی و تجاری و کانون‌های تبلیغاتی حضور داشتند. در آنجا صحبت کردیم که مردم از ما انتظار دارند آسیب‌ها در مسیر تبلیغات بازرگانی برطرف شود. درست است که برخی می‌خواهند محصولات‌شان به‌درستی دیده شود اما از آن طرف باید به واقعیت‌های اجتماعی هم توجه کرد. امیدوارم با استفاده از ابزارهای مختلفی که در اختیار ماست و نیز همکاری کانون‌ها و بنگاه‌ها و ابزارهایی نظیر ارائه تخفیف به بسیاری از این بنگاه‌ها، ایرادات برطرف شود.
 
اتکای صرف به نظرسنجی‌ها علمی نیست
جبلی  در بخش دیگری از بازدید از نمایشگاه درباره برخی نتایج منتشرشده از نظرسنجی‌ها درباره آمار مخاطبان به ایرنا گفت: نظرسنجی‌ها بر اساس شاخص‌های متنوع و قابل تفسیر انجام می‌شود، اتکای صرف به نتایج نظرسنجی‌ها در هیچ جای دنیا کار علمی نیست. باید به مجموعه شاخص‌ها، زمینه‌ها و عوامل تاثیرگذار توجه کرد. آمار خامی که وجود دارد، باید فرآوری و با شاخص‌های مختلف سنجیده شود. ما از هرگونه کمک منصفانه و دلسوزانه رسانه به جامعه و مردم از جمله رسانه‌ملی استقبال می‌کنیم.رئیس رسانه‌ملی درباره برنامه‌هایی که نوروز و ماه رمضان از تلویزیون پخش می‌شود، یادآور شد: من فردا از پشت صحنه چند سریال و امشب از پشت صحنه برنامه «محفل» بازدید می‌کنم. این برنامه در ماه رمضان پرتوان مثل سال گذشته در خدمت مردم خواهد بود.
جبلی با اشاره به برگزاری نمایشگاه رسانه‌های ایران گفت: این نمایشگاه این فرصت را در اختیار مردم قرار می‌دهد که ارتباط مستقیم و بی‌واسطه‌ای با رسانه‌ها داشته باشند و با پیام‌آفرینان در رسانه‌ها آشنا شوند. خیلی خوشحالم که در جمع همکاران رسانه‌ای خودم هستم.
رئیس صداوسیما شبکه‌های ۲۰۰گانه انتخابات را مهم‌ترین اقدام رسانه‌ملی برای مردمی‌کردن انتخابات دانست و افزود: تا امروز تقریبا ۱۴۰۰ مناظره در حدود ۲۰۰ حوزه انتخابیه بین نامزدهای مختلف برگزار شده است. در کنار این مناظره‌ها حدود ۲۴۰۰ بسته تصویری ۲۰دقیقه‌ای نامزدها در جدول پخش قرار گرفته است. از فردا ساعت هشت صبح مردم شاهد این برنامه‌ها خواهند بود. نامزدهای حوزه انتخابیه به‌صورت دسته‌جمعی با هم گفت‌وگو می‌کنند. در شهر تهران هم عینا همین اتفاق افتاده و مناظره‌ها ضبط شده است. مردم می‌توانند از کانال انتخاباتی تهران برنامه‌ها را تماشا کنند.وی افزود: وظیفه ما رسانه‌ها در قالب‌ها و ماموریت‌های مختلف، رساندن صدای مردم به مسئولان و بیان واقعیت‌ها و امیدآفرینی است. هر چقدر ما رسانه‌ها به هم نزدیک شویم و تعامل بیشتری داشته باشیم، سود و فایده‌اش به نفع جامعه است. ما رسانه‌ها از هم توقع متقابل داریم و در نهایت برابر جامعه مسئول هستیم. هر اقدامی که باعث تضعیف این روحیه شود اشکال دارد.جبلی با اعلام این خبر که در حال حاضر حدود ۱۷ سریال جلوی دوربین داریم، گفت: نزدیک ۲۵ فیلمنامه سریال هم در آستانه قرارداد داریم. تا پایان سال آینده، جدول پخش مجموعه‌های نمایشی‌مان پر شده و سعی کرده‌ایم به شخصیت‌های تاریخی، تاریخ معاصر، سبک زندگی و حوزه‌های مغفول‌مانده بپردازیم.
 
تغییر آمار با تنوع مصرف رسانه‌ای
جبلی همچنین در گفت‌وگو با مهر درباره حضور برخی هنرمندان و مجریان در تلویزیون گفت: اگر به آنتن رسانه‌ملی توجه کنید، ما مجموعه متنوعی از چهره‌ها و هنرمندان توانمند را در قالب‌های مختلف داریم. ضمن این‌که من بارها درباره حضور چهره‌ها در تلویزیون اظهار‌نظر کرده‌ام و نمی‌خواهم تکرار کنم.
وی افزود: درب رسانه‌ملی به روی همه هنرمندانی که در خدمت جامعه و مردم باشند، باز است. اگر هنرمندی یا فردی خودش‌ بنا بر مسائل مادی، دستمزدی و اجتماعی که خودش می‌سنجد، علاقه‌ای ندارد با رسانه‌ملی کار کند و به همکاری با رسانه‌های دیگر تمایل دارد، ما هیچ دخالتی در تصمیم‌گیری شخصی افراد نمی‌کنیم. اما آنچه برای ما مهم است این‌که ما به‌عنوان رسانه‌ملی در راستای وظیفه و رسالت خودمان پاسخگوی مردم عزیزمان هستیم. هنرمندانی هم که به فرهنگ، علائق و ارزش‌های مردم علاقه‌مند باشند و احترام بگذارند و بخواهند نسبت به آن خدمتی داشته باشند، ما در خدمت‌شان هستیم.وی همچنین درباره ارائه آمار نظرسنجی برنامه‌های صداوسیما بیان کرد: روند جامعه‌سنجی، افکار‌سنجی و نظرسنجی جزو ملزومات کار رسانه‌ای است؛ به‌ویژه رسانه‌ملی با وسعت مخاطبانی که دارد، حتی به‌صورت روزانه باید مدام در حال رصد مخاطبان خود باشد؛ آن هم نه‌فقط برای اندازه‌گیری شاخصه‌های کمی، بلکه برای شاخصه‌های کیفی. ما ممکن است در جامعه‌سنجی‌مان به آمار کمی میزان مخاطبان یک برنامه توجه کنیم اما مهم‌تر از توجه به این‌که این برنامه چند بار و چگونه دیده شده، باید به‌دنبال این امر برویم که برنامه چقدر توانسته به اهداف خودش برسد و در کنار نظرسنجی، اثرسنجی را هم باید دنبال کنیم.
وی افزود: نظرسنجی‌ها به‌صورت دائمی دنبال می‌شود و نه‌تنها روند آن متوقف نشده، بلکه در حوزه‌های مختلف گسترش پیدا کرده است. عناصر جدیدی در مصرف رسانه‌ای در دنیا و همچنین در کشور ما ایجاد شده، یعنی مثلا ما ۱۰سال پیش با این تنوع رسانه‌ای روبه‌رو نبودیم؛ بنابراین حتما باید اطلاعات و آماری که بر اساس شیوه‌های قدیمی نظرسنجی انجام می‌شد، فرآوری شود. یعنی هم باید تغییر کند و هم عناصر مختلف با هم دیده شوند. بعضی از برنامه‌های رسانه‌ملی شاید به‌صورت کامل در قالب مثلا یک‌ساعته دیده نشود اما قطعات مختلفش در شبکه‌های اجتماعی صدها هزار بار بازپخش شود. در نتیجه تنوع مصرف رسانه تغییر کرده و ما نمی‌توانیم به نظرسنجی‌هایی که با شیوه‌های قدیمی انجام می‌شود، اتکا کنیم.
وی ادامه داد: از ابتدایی که بنده مسئولیت رسانه‌ملی برعهده‌ام قرار گرفت، به مخاطب و جذب مخاطب بیشتر بسیار توجه کردیم. ما نسبت به این‌که آماری از مخاطبان‌مان منتشر شود، نگرانی نداریم. کمااین‌که شبکه‌های بزرگ دنیا هم در نتیجه همین تنوع مصرف رسانه‌ای آمارشان دستخوش تغییر شده است. آنچه برای ما اهمیت دارد، چه رسانه‌ملی نسبت به رسانه‌های مکتوب و چه رسانه‌های مکتوب نسبت به رسانه‌ملی، این است که همه باید به مسئولیت مشترک‌مان توجه ویژه داشته باشیم و اقدام به تضعیف و تخریب همدیگر نکنیم. ما با واقعیتی به نام تغییر الگوی مصرف رسانه‌ای روبه‌رو هستیم. شاید در گذشته یک روزنامه را با تیراژ ۱۰هزاری یا ۱۵هزاری می‌سنجدیدند اما اگر با همان نگاه قضاوت کنیم، صددرصد قضاوت اشتباهی داشته‌ایم؛ بنابراین توجه‌داشتن به این تغییر الگوی مصرف رسانه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد. استفاده‌ای که از برخی نتایج غیررسمی بعضی از نظرسنجی‌های رسانه‌ای می‌شود، برای کمک‌کردن به همدیگر نیست، بلکه برای نوعی مچ‌گیری و اثبات این‌که رسانه‌ای موفق بوده یا خیر، اتفاق می‌افتد. به نظر من این شیوه به کمک رسانه نمی‌آید و فایده‌ای برای رسانه ندارد.وی در پاسخ به این سوال که صداوسیما در حال حاضر چقدر مخاطب دارد، گفت: ما میزان مخاطبان را در حوزه‌های مختلف و برنامه‌های مختلف و در اقشار سنی مختلف می‌سنجیم که می‌توان گفت صداوسیما با فاصله بسیار زیاد کماکان رسانه اول جامعه ایران است.

ضبط ۱۴۰۰ مناظره انتخاباتی
پیمان جبلی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت، در جمع خبرنگاران بیان کرد: نزدیک‌ به ۱۴۰۰ مناظره در طول این روزها ضبط شده و مناظره‌های ضبط‌شده از فردا در رسانه‌ملی پخش می‌شود. در هر حوزه‌ای نامزد‌ها به هفت پرسش پاسخ داده‌اند و درباره هر سوال به مدت دو ساعت اظهارنظر کرده‌اند که از پنجشنبه سوم اسفندماه به‌تدریج پخش می‌شود. امکان پخش برنامه‌ها از تلوبیون نیز برای همه نامزدهای انتخاباتی فراهم است. تاکنون بیش از هفت هزار نفر وارد صفحات اختصاصی خود شده‌اند اما بارگذاری‌ها به‌تدریج انجام می‌شود.وی ادامه داد: تا روز گذشته حدود سه هزار نفر نسبت به بارگذاری ویدئوهای تبلیغاتی در صفحات شخصی خود در تلوبیون اقدام کرده‌اند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها