مخالفت آمریکا با قطعنامه پیشنهادی الجزایر درخصوص جنگ غزه چه معنایی دارد‌؟

غربت بشریت در نهاد حقوق‌بشر

وتوی قطعنامه پیشنهادی الجزایر درخصوص پایان دادن به جنگ غزه، گرچه قابل‌ پیش‌بینی بود اما بیانگر پیوستگی و اتصال مطلق واشنگتن - تل‌آویو در روند کشتار و نسل‌کشی در غزه محسوب می‌شود. به عبارت بهتر، دیگر حتی نمی‌توان از اختلافات تاکتیکی و جزئی بایدن و نتانیاهو درجنگ غزه و مسائل جاری در منطقه غرب آسیا سخن گفت. در این میان، مخالفت‌های ظاهری مقامات آمریکایی با تشدید جنگ و تعمیم دامنه آن به رفح، چیزی جز یک آدرس غلط خطاب به افکارعمومی جهان به‌شمار نمی‌رود.
کد خبر: ۱۴۴۶۱۹۷
غربت بشریت در نهاد حقوق‌بشر
 
میان بررسی نسخه پیشنهادی آمریکا در قبال جنگ غزه به‌وضوح نشان می‌دهد که بایدن نیز مانند نتانیاهو از عدم تحقق اهداف تعیین شده در این آوردگاه نگران و وحشتزده است. آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده که خواستار آتش‌بس موقت در جنگ غزه شده و نسبت به عملیات نظامی اسرائیل در رفح هشدار می‌دهد. به عبارت بهتر در این قطعنامه قویا از حماس خواسته می‌شود تا در ازای آتش‌بس موقت و نه دائمی، همه اسرای صهیونیست را آزاد کند و در مقابل به صهیونیست‌ها هشدار داده می‌شود که پس از آتش‌بس موقت به رفح حمله نکنند! طراحی این قطعنامه ضدفلسطینی از سوی آمریکا در‌حالی صورت گرفته که در میدان نبرد، شرایط به ضرر صهونیست‌هاست و هیچ‌یک از اهداف سه‌گانه این رژیم از‌جمله آزادی اسرای صهیونیست اشغال غزه و نابودی حماس محقق نشده است. 
لاپوشانی شکست با قطعنامه آمریکایی 
به نظر می‌رسد واشنگتن و تل‌آویو قصد دارند شکست در عرصه نظامی و میدانی را با استناد به تاکتیک‌های سیاسی جبران کنند.  با این حال حماس در طول ماه‌های اخیر نشان داده که رصد دقیق و هوشمندانه‌ای در قبال بازی سیاسی آمریکا و متحدانش دارد و تسلیم فضاسازی‌ها و مطالبات آنها نمی‌شود. واشنگتن طی ماه‌های گذشته چند بار تلاش کرد تا از طریق بازیگران واسطه‌گر، حماس را درخصوص آزادی یکطرفه اسرا فریب دهد اما موفق به انجام این کار نشد. قطعا گارد بسته حماس در برابر آمریکا همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. اقدام اخیر دولت بایدن در شورای امنیت سازمان ملل در تدوین پیش‌نویس قطعنامه‌ای پوشالی، از همین جنس است. در متن این پیش‌نویس تصریح شده که «شورای امنیت به محض این‌که عملی باشد، از آتش‌بس موقتی که در مقابل آزادی تمامی گروگان‌ها انجام می‌شود، حمایت کند. در شرایط فعلی عملیات زمینی گسترده در رفح به آسیب بیشتر به غیرنظامیان و بی‌جا و مکان شدن بیشتر آنها از‌جمله در کشورهای مجاور منجر خواهد شد.»
   
صلح موقت یا جنگ پایدار؟!
شورای امنیت سازمان ملل بر سر پیش‌نویس پیشنهادی قطعنامه الجزایر رای‌گیری کرد اما آمریکا پیشاپیش گفته بود آن راوتو خواهد کرد وچنین اقدامی را صورت داد.این پنجمین‌باراست که واشنگتن ازحق وتوی خود درطول جنگ‌غزه به‌سود منافع رژیم‌صهیونیستی استفاده می‌کند. آمریکا تا پیش از این با تمام پیش‌نویس‌های پیشنهادی برای آتش‌بس درغزه مخالفت کرده و تحلیلگران می‌گویند پیش‌نویس تازه نشانه میزان نگرانی آمریکا ازشکست رژیم‌صهیونیستی درجنگ غزه است.درچنین شرایطی واشنگتن قصد دارد به هر نحو ممکن، مانع از استمرار حضور اسرای صهیونیست در نوار غزه شود. به‌عبارت بهتر، آمریکا قصد دارد استراتژی جنگ و منازعه پایدار را در قبال بحران غزه در پیش گیرد تا تل‌آویو بدون آن‌که بابت حضور اسرا در غزه دغدغه‌ای داشته باشد به اهداف شوم خوددست پیدا کند.همچنین این استراتژی راباید درذیل راهبرد کلان آمریکا مبنی بر بحران‌سازی و بحران زیستی دائمی در نظام بین‌الملل(‌خصوصا منطقه غرب آسیا‌) مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. دراین معادله اساسا تفاوتی میان بایدن و ترامپ (‌دموکرات‌ها و جمهوریخواهان‌) وجود ندارد و دستورالعمل کلان آنها در طول دهه‌ها و سال‌های متمادی یکسان بوده‌است. 

رایزنی‌های کاخ‌سفید در منطقه 
همزمان نشریه اینترنتی اکسیوس گزارش داده است که برت مک‌گرک، مشاور ارشد جو بایدن در امورغرب آسیا وشمال آفریقا قرار است با سفر به منطقه با مقام‌های مصری وصهیونیستی دیدارکند‌.مک‌گرک قرار است با عباس کامل،‌ رئیس سازمان اطلاعات مصر وپس ازآن درروز پنجشنبه با نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کند. قطعنامه پیشنهادی اخیر، محصول لابی و رایزنی مشترک نتانیاهو - بایدن است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته درگفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو درباره لزوم برقراری آتش‌بس موقت برای آزادی گروگان‌ها ونیزنگرانی واشنگتن ازحمله احتمالی به رفح صحبت کرده است. رژیم‌صهیونیستی پیشتر در طول جنگ، زمانی که درشمال غزه مشغول عملیات بود، ازفلسطینی‌ها خواسته بود در رفح پناه بگیرند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها