آمادگی مقاومت در برابر سناریو‌های احتمالی
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد

آمادگی مقاومت در برابر سناریو‌های احتمالی

صهیونیست‌ها با وجود هشدارهای فراوان، حملات به رفح را در روزهای اخیر شدت داده‌اند؛ حملاتی که در راستای اقدامات عصبی و غیرعقلانی این رژیم در چهار ماه گذشته است اما تداوم چنین اقداماتی، تل‌آویو را به اهداف خود نمی‌رساند.
کد خبر: ۱۴۴۴۹۷۲
نویسنده سید رضا صدرالحسینی / تحلیلگر مسائل بین‌الملل
 
یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی که طی چهارماه گذشه باید به‌آن توجه کرد، محاسبات اشتباه رژیم صهیونیستی در قبال غزه است، چراکه اقدامات این رژیم را به هیچ عنوان نمی‌توان با استانداردهای نظامی و عقلانی سنجید. بر همین اساس، رژیم صهیونیستی که برای موجودیت خود درحال کشتارمردم غزه است به هراقدامی دست می‌زند وحمله به رفح نیز درهمین چارچوب قابل ارزیابی است. صهیونیست‌ها برای رسیدن به بعضی اهداف خود مثل کوچاندن مردم غزه به مناطق دیگر یا تحت فشار قرار دادن مقاومت در مذاکرات، اقدام به بمباران رفح کرده‌اند اما از آنجا که چنین اقداماتی غیرعقلانی است، نتایجی که رژیم صهیونیستی به‌دنبال آن است، محقق نخواهد شد و حتی می‌تواند نتایج معکوس داشته باشد.در این میان شاهد تهدید رژیم صهیونیستی از سوی برخی کشورها هستیم.
به عنوان مثال، مصری‌ها تهدید کرده‌اند اقدامات صهیونیست‌ها می‌تواند به لغو پیمان کمپ‌دیوید منجر شود اما به‌نظر می‌رسد مصر در شرایطی نیست که بتواند پیمان کمپ دیوید را به طور یکجانبه لغو کند آن‌هم در شرایطی که حدود ۴۵سال از امضای آن می‌گذرد. البته طرح احتمال لغو این پیمان می‌تواند نشانه‌ای از پشیمانی سازشکاران باشد، چراکه آنان با تاخیر ۴۵ ساله ماهیت رژیم صهیونیستی را شناختند. رژیم صهیونیستی ثابت کرده همچون آمریکا به هیچ یک از توافقات خود پایبند نبوده و هرجا احساس کند منافعش به خطر افتاده، تمام توافقات گذشته را زیر پا خواهد گذاشت.با توجه به غیرعقلانی بودن رفتار رژیم صهیونیستی طی چهار ماه گذشته و با روندشناسی این اقدامات، هیچ مسیر روشن و شفافی نمی‌توان برای اقدامات آینده این رژیم پیش‌بینی کرد. از آنجاکه رژیم صهیونیستی مانند مار زخمی است، امکان دارد اقدامات غیرقابل پیش‌بینی دیگری نیز انجام دهد.اما همان‌گونه که مشاهده می‌کنیم با افزایش اقدامات ضد انسانی رژیم صهیونیستی، ساکنان سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه خانواده اسرا و مفقودان به دولت نتانیاهو برای آتش‌بس و تبادل اسرا فشار بیشتری می‌آورند و این خواسته را به‌صورت روزمره در تظاهرات خود بیان می‌کنند. هرچند پیش‌بینی روشن و شفافی درباره آینده منطقه وجود ندارد اما می‌توان گفت درنهایت اقدام رژیم صهیونیستی به کاهش تاب‌آوری ساکنان سرزمین‌های اشغالی و پیروزی مردم فلسطین منجر خواهد شد.مقامات آمریکایی‌ در مواضع خود این‌گونه عنوان می‌کنند که با حملات صهیونیست‌ها به رفح، موافق نیستند. در این زمینه باید توجه داشت واشنگتن و تل‌آویو هیچ اختلاف راهبردی با یکدیگر ندارند اما در به‌کار بردن برخی تاکتیک‌ها با یکدیگر اختلاف دارند که این اختلافات به عرصه رسانه‌ها نیز کشیده شده ‌است. با وجود این، باید گفت رژیم صهیونیستی به‌دلیل فشار عصبی شدیدی که دارد، امکان برآورد دقیق و پیش‌بینی آینده و افکار عمومی جهان را ندارد ولی آمریکا بیشتر امکان این برآورد را دارد و این خطر را احساس می‌کند که با افزایش فشار رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه اتفاق‌های غیرقابل کنترلی در داخل آمریکا و سایر نقاط جهان علیه صهیونیست‌ها رخ خواهد داد و سرعت سرنگونی رژیم صهیونیستی شتاب بیشتری خواهد گرفت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها