نگاهی به حواشی و رویدادهای جشنواره در روز پنجم

سیمرغ مردمی، سال آینده بازمی‌گردد

جشنواره فیلم فجر در روز یکشنبه، چندان چنگی به دل مخاطبان نزد و تماشای فیلم‌های «دست ناپیدا»، «میرو»،«آغوش باز» و انیمیشن «ساعت جادویی» تماشاگران را راضی به خانه نفرستاد اما روز دوشنبه با اکران «مجنون» در نوبت دوم پخش فیلم‌ها در خانه جشنواره روز مهمی در جشنواره چهل‌و‌دوم رقم خورد.
کد خبر: ۱۴۴۴۳۱۰
نویسنده آرش شفاعی - گروه فرهنگ و هنر
 
امروز نوبت اول به‌دلیل تقارن باسالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) فیلمی پخش نخواهدشد ودرنوبت‌های بعدی«نپتون»، «شمشیر و اندوه» و«معجزه پروین» به نمایش درخواهند آمد.البته بیشتر مخاطبان حرفه‌ای سینما منتظرند روزچهارشنبه با دیدن «آسمان غرب»که ازآن به‌عنوان یکی ازنامزدهای اصلی دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم نام برده می‌شود،کیفیت واقعی جشنواره را محک بزنند. 

۱- محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی به جشنواره آمد،با خبرنگاران صحبت کرد وبه غرفه‌های مختلف سر زد. مهم‌ترین سؤالی که از او در این بازدید شد و اوهم به آن مفصل جواب داد درباره حذف سیمرغ مردمی بود. خزاعی درصحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که ازحذف این سیمرغ قلبا ناراحت است.وی دلیل حذف این سیمرغ را دردوسال اخیر، مشکلات زیرساختی اعلام کرد و گفت: درجمع‌آوری آرای سیمرغ مردمی درسال‌های قبل، تقلب رخ داده است ومسئولان سازمان سینمایی به‌دنبال ایجاد سامانه‌ای برای سلامت آرا بوده وهستندولی این سامانه به جشنواره امسال نمی‌رسد و باید منتظر بازگشت سیمرغ مردمی در سال آینده به جشنواره فیلم فجر بود. اوبه سینماگرانی که فیلم‌های‌شان درجشنواره حضور دارد، قول داد آثارشان را اکران خواهد کرد. او گفت: ازمیان فیلم‌هایی که الان می‌بینید تقریبا شاید چند پلان درفیلم‌ها بحث داشته باشد و بخواهند درباره‌اش گفت‌و‌گو کنند ولی اکثر فیلم‌هایی که دیده‌اید قطعا اکران خواهند شد. بنده در گذشته هم اعلام کردم فیلم‌هایی که در زمان مدیریت بنده پروانه ساخت بگیرند به شرطی که فیلمنامه را رعایت کنند قطعا اکران خواهند شد. البته باید منتظر ماند و دید که او و تیمش می‌خواهند چگونه به قول‌شان عمل کنند وقتی هنوز برخی فیلم‌های جشنواره پارسال اکران نشده‌اند.

۲- یکی ازبخش‌های مهم جشنواره فیلم فجر،بخش بین‌الملل است.البته به‌نظرمی‌رسدکه مسئولان جشنواره امسال خیلی‌روی این بخش حساب باز نکرده‌اند.بخش بین‌الملل حتی درخبرهای ستادخبری جشنواره هم جای چندانی ندارد.اکران فیلم‌ها در موزه سینما و بدون این‌که گروه زیادی از مخاطبان امکان دیدن این فیلم‌ها را ندارند، باعث شده تا فیلم‌های این بخش در سکوت اکران شود و اطلاع‌رسانی چندانی درباره آنها صورت نگیرد. 

۳- انتظار‌ها ازبهروز شعیبی و فیلمش خیلی بالاتر ازآنچه در«آغوش‌باز» دیدیم، بود.شعیبی سعی کرده به موضوع تماشاگرپسند موسیقی بپردازد ولی جز بازی خوب مهدی هاشمی و احترام برومند، چیز خاصی از این فیلم در ذهن مخاطبان به جای نماند. نشست خبری این فیلم با بحث‌ها و اظهارنظرهایی درباره فیلم و البته موضوع موسیقی همراه بود. شعیبی تعبیرهای خبرنگاران درباره تغییر در شیوه فیلمسازی‌اش را نپذیرفت و گفت خود رامحدود به هیچ‌گونه سینمایی نمی‌بیند. به‌هرحال مخاطبان و منتقدان از شعیبی پرسیدند که چه شد سراغ موسیقی و نصرا... معین رفته و شعیبی هم در پاسخ تاکید کرد: باید تعارف را در زمینه موسیقی کنار گذاشت چرا که همه ما موسیقی را دوست داریم و گوش می‌دهیم، حتی معین را.

۴- بحث بر سر اقتباسی بودن یا نبودن فیلم انسیه شاه‌حسینی به موضوع پردامنه‌ای تبدیل شده است. در نشست خبری فیلم «دست ناپیدا»، یکی از حاضران به کارگردان گفت برای ساخت این فیلم از نویسنده کتاب «حوض خون» اجازه گرفته نشده است. شاه‌حسینی اصلا اقتباسی بودن این فیلم را زیرسؤال برد و فیلم را برگرفته از خاطرات خود عنوان کرد و گفت در کتاب حوض خون فقط قصه زنان روایت شده و دراماتیزه نشده‌اند.فاطمه‌سادات میرعالی، نویسنده کتاب حوض خون بعد از این صحبت‌ها، با تسنیم گفت‌و‌گو کرد و گفت: از ابتدای امسال یکی از نویسندگان و کارگردانان سینما برای ساخت فیلمی از کتاب حوض خون، ضمن بازدید از مکان حوض خون در اندیمشک و مصاحبه‌های حضوری با راویان این کتاب،‌ برای کلید زدن پروژه و بهره‌مندی از حمایت وزارت ارشاد به وزارتخانه مراجعه می‌کنند.‌ در ارشاد صراحتا اعلام می‌شود که ما یک‌بار میلیاردی برای ساخت فیلم اقتباسی از کتاب حوض خون که در حال ساخت است،‌ هزینه کرده‌ایم‌، مجدد نمی‌توانیم چنین حمایتی را داشته باشیم. در همان ایام مسئولان وزارت ارشاد نیز در مصاحبه‌ای اعلام کردند که برای ساخت فیلم حوض خون هزینه‌ کرده‌ایم و فیلمی در حال ساخت است. از طرفی دیگر در گزارشی که مسئولان خدمت حضرت آقا دادند،‌ از ساخت این فیلم صحبت شد و رهبری در هفته دفاع‌مقدس در دیداری ابراز خرسندی کردند و فرمودند من شنیدم از حوض خون فیلم ساخته می‌شود. سؤال من این است این فیلمی که ارشاد برایش هزینه میلیاردی کرده است،‌ بنیاد شهید هزینه کرده است و به رهبری نیز گزارش داده‌اند و در لیست فیلم‌های اقتباسی بنیاد‌شهید هم آمده است،‌ کجاست؟ چه فیلمی است؟
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها