«پیشران» از توسعه نرم‌افزار آموزش زبان در شرکتی خلاق می‌گوید

زبان‌آموزی درهمه حال، درهمه جا

امروزه یادگیری زبان انگلیسی از نوعی علاقه‌مندی و فعالیت جانبی تقریبا به امری ضروری تبدیل ‌شده‌است؛ به‌خصوص در نسل جوان دیگر کمتر کسی را می‌توان یافت که حداقل در یک دوره کلاس آموزش زبان شرکت نکرده‌باشد.
کد خبر: ۱۴۴۴۱۶۲
نویسنده جواد فیاض - خبرنگار پیشران
 
از دانش‌آموزان و دانشجویان گرفته تا حتی کودکان سنین پیش از مدرسه، همگی به نوعی دغدغه یادگیری و تقویت زبان انگلیسی را دارند. اما مطالب و سرفصل‌های کتاب‌های درسی دربیشتر موارد حتی نمی‌توانند پاسخگوی آمادگی برای شرکت در آزمونی مانند کنکور سراسری باشد. از این‌رو در بیشتر مواردشرکت دردوره‌های آموزشی خصوصی و نیمه‌خصوصی به‌عنوان راهکاری برای رفع این مشکل انتخاب می‌شود. باوجود این با گسترش فناوری و فراگیر شدن روش‌های آموزش مجازی این حوزه را نیز با تحولات گسترده‌ای روبه‌رو کرده است. 

هرچند تعداد آموزشگاه‌های خصوصی آموزش زبان درسطح کشورنسبتا قابل‌قبول ا‌ست اما مشکلاتی مانند هزینه‌های نسبتا بالای کلاس‌های خصوصی ونیمه‌خصوصی، مشغله‌های زندگی روزمره، کمبود وقت ودشواری یافتن آموزشگاه متعبر در مناطق کمتر برخوردار از جمله معضلات پیش‌روی کسانی‌ است که به‌دنبال فراگیری زبان خارجی هستند. این مشکلات مطرح‌شده بالاخص برای دانش‌آموزان و متقاضیان شرکت در کنکور سراسری که باید تک‌تک لحظات‌شان را مدیریت کنند، بسیار دشوارتر خواهد بود. از طرفی شیوع کرونا و تعطیلی آموزش حضوری نیز شیوه آموزش برخط و غیرحضوری را تا حدود زیادی عمومی‌سازی کرد. لذا ضرورت ایجاد بستری که بتواند با صرف بهینه‌ترین زمان ممکن، شرایط کلاسی آموزشی به صورت مجازی را برای مخاطب فراهم آورد، حس می‌شد.درسال۱۳۹۹شرکت خلاق«کلام اندیشه هوشمند» در استان سیستان‌وبلوچستان با عرضه نرم‌افزار همراه «تیک‌تاک»(Tick Talk) و با تمرکز بر آموزش زبان منطبق با سرفصل‌های آموزشی دوره دوم مقطع دبیرستان، فعالیت خود را آغاز کرد.

میانبر تحقق عدالت آموزشی
یکسان ‌نبودن ‌امکانات آموزشی در سطح کشور نسبتا مشهود است وبه‌طور چشمگیری دسترسی ساکنان شهرهای بزرگ به منابع آموزشی باکیفیت و معتبر نسبت به سایرمناطق کشور، بیشتر است. متاسفانه این توزیع نامتوازن امکانات کاملا برخلاف اصل اساسی عدالت آموزشی است. سمیه کرد، بنیان‌گذار کلام اندیشه هوشمند دراین خصوص می‌گوید: اصلی‌ترین هدف تیم تولیدکننده اپلیکیشن تیک‌تاک توسعه عدالت آموزشی و ایجاد شرایط دسترسی آسان دانش‌آموزان در مناطق کم‌برخوردار به منابع آموزشی بوده‌است. وی در ادامه می‌افزاید: از آنجا که اعضای تیم تولیدکننده تیک‌تاک به‌عنوان مدرس و معلم در مدارس و آموزشگاه‌های آزاد زبان فعالیت می‌کنند، درک بسیار خوبی از نیازهای دانش‌آموزان و مشکلات موجود در مسیر یادگیری زبان چه برای دانش‌آموزان و چه برای خود معلمان دارند. از این‌رو طراحی و تولید محتوای آموزشی تیک‌تاک منطبق بر سرفصل‌های کتاب‌های درسی دوره دبیرستان انجام‌ شده‌است. بانک لغات به همراه تلفظ، معنی و مثال، ویدئو و درسنامه‌های آموزش دستور زبان، متن‌های آموزشی با قابلیت پخش صوتی برای تقویت مهارت درک متن، بانک نمونه سؤالات آموزشی و کنکوری طبقه‌بندی شده در بخش‌ها و سطوح مختلف با قابلیت یادداشت‌برداری و ذخیره و پشتیبانی و مشاوره برخط ۲۴ساعته از جمله امکاناتی‌ست که اپلیکیشن تیک‌تاک در اختیار مخاطبان دانش‌آموز خود قرار می‌دهد. به‌گفته کرد رابط کاربری متناسب با سلیقه مخاطب نوجوان و بهره‌گیری از اصول بازی‌سازی یا گیمفیکشن در طراحی محتوا، یادآور روزانه و نمودار پیشرفتاز جمله ویژگی‌های بصری منحصر به‌فرد اپلیکیشن تیک‌تاک به‌شمار می‌رود که محیطی کاملا تعاملی و کاربرمحور را برای مخاطب فراهم می‌کند. علاوه بر موارد فوق، انعطاف در برنامه آموزشی و هزینه پایین تیک‌تاک در مقایسه با سایر نرم‌افزارهای مشابه خارجی و کلاس‌های آموزش خصوصی، این نرم‌افزار را به گزینه بسیار مناسبی برای دانش‌آموزان کنکوری به‌خصوص در مناطق کم‌برخوردار تبدیل کرده‌است.

حمایت‌های کمرنگ در مناطق کم‌برخوردار
تاکنون بیش از۲۰۰۰ نفربه صورت مستمردرحال استفاده و یادگیری زبان با نرم‌افزار تیک‌تاک هستند واین استقبال تیک‌تاک را به یکی ازبرترین تیم‌های خلاق درحوزه آموزش دربخش ستاپ نمایشگاه اینوتکس تبدیل کرد.اماحتی این دستاوردها نیز نتوانست نظر مثبت مسئولان استانی برای حمایت از تیک‌تاک به‌عنوان تنها شرکت خلاق فعال دراین حوزه را جلب کند. بنیان‌گذار این شرکت خلاق تصریح می‌کند: مجموعه‌های خلاق فعال در حوزه آموزش منابع درسی، ازحمایت بسیار کمی از سوی نهادهای مرتبط برخوردار هستندواین امرمشکلات بسیاری رابرای معرفی این دست محصولات به مدارس ودانش‌آموزان ایجاد کرده‌است. این حمایت نشدن دراستان‌های کمتر برخوردار مانند سیستان‌و‌بلوچستان بیشتر خودرا نمایان می‌کند وبه عقیده کرد فقط عشق وعلاقه به حرفه تدریس و معلمی موتور محرکه ادامه این مسیر برای فعالان و علاقه‌مندان به این حوزه است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها