موفقیت یک شرکت دانش‌بنیان در تولید نهال گیاه ارزشمند کاپاریس

از سفره تا نسخه پزشک، از بیابان تا بازار جهانی

کاپاریس (کَبَر) گیاهی دارویی است که در بسیاری ازمناطق ایران قابلیت کشت دارد.درکنار ارزش دارویی، این گیاه از ارزش غذایی و محیط‌زیستی هم برخوردار است. شرکت دانش‌بنیان «رویش گستر هورشید» که کسب‌وکار خانوادگی خانواده رادمنش است در زمینه تولید نهال و پژوهش پیرامون گیاه کاپاریس فعالیت می‌کند.
کد خبر: ۱۴۴۴۱۵۴

 

نقطه آغازی که موجب تاسیس این شرکت شد، رساله دکتری زهرا رادمنش بودکه اکنون مشاور ارشد اجرایی این شرکت است. این پروژه در رابطه با جوانه‌دار کردن بذر گیاه کاپاریس بودکه درنهایت هم موفقیت‌آمیز بود. این شرکت دانش‌بنیان اکنون موفق شده جوانه‌زنی بذر گیاه کاپاریس را از ۳درصد به بیش از ۹۵درصد افزایش دهد. 

نهالی برای زمین‌های شور
کاپاریس در برابر شرایط نامساعد محیطی بسیار مقاوم است و در عین حال محصولی می‌دهد که ارزش اقتصادی دارد. زهرا رادمنش در گفت‌وگو با «پیشران» توضیح می‌دهد: «کاپاریس دربرابر خشکی، شوری ودمای بالا مقاوم است و به‌صورت بومی و خودرو در بیشتر نقاط کشور رشد می‌کند. به‌دلیل نیاز کم این گیاه به آب وهمچنین امکان آبیاری آن با آب شور، گزینه بسیار خوبی برای کشاورزانی است که خاک زمین‌های‌شان شور و غیرقابل کشت برای دیگر محصولات شده‌است.» نهال‌های کاپاریس شرکت رویش گستر هورشید به صورت شش ماهه ودرگلدان‌هایی کیسه‌ای عرضه می‌شود.از ویژگی‌های گیاه کاپاریس ارزش غذایی آن است. دکتر رادمنش در این‌باره توضیح می‌دهد:«دردنیا غنچه کاپاریس به‌عنوان ترشی یا نوعی چاشنی به بازار عرضه می‌شود و قیمت بالایی هم دارد. ۵۰۰ گرم ازآن حدود۳۰دلار ارزش‌گذاری می‌شود.» او درباره بازار داخل کشور نیز می‌افزاید: «در داخل کشور برخی از شرکت‌های مواد غذایی ترشی غنچه کاپاریس را عرضه کرده‌اند که حدود۴۰۰گرم آن بین۱۰۰هزار تا ۲۰۰هزار تومان قیمت دارد. ازمیوه کاپاریس نیز می‌توان درتولید ترشی استفاده کرد. دراستان‌های جنوبی مردم به صورت سنتی ازمیوه و شاخ و برگ جوان این گیاه هم ترشی تهیه می‌کنندکه با نام‌های مختلفی شناخته می‌شود.»

بازار بین‌المللی دارویی
از آنجا که گیاه کاپاریس گیاهی دارویی است، در دوران قدیم و در طب سنتی از این گیاه برای درمان کبد چرب و دیابت نوع۲ استفاده می‌شده است. دکتر رادمنش توضیح می‌دهد: «امروزه شرکت‌های دارویی مثل شرکت هیمالیای هندوستان از این گیاه داروی کبد چرب تولید کرده‌اند. این دارو به ایران نیز وارد می‌شود و در نسخه پزشکان تجویز می‌شود.» همین امر باعث می‌شود تا غنچه گیاه کاپاریس ارزش صادراتی داشته باشد. حجم معاملات جهانی برای گیاه کاپاریس چیزی بالغ بر ۲۵۰۰ میلیون دلار بوده که بزرگ‌ترین واردکننده این گیاه نیز کشور چین است. این پژوهشگر حوزه گیاهان دارویی در این خصوص می‌گوید: «به نظر می‌رسد چین به‌دلیل کاربردهای دارویی نسبت به واردات گیاه کاپاریس اقدام کرده‌است.» از دیگر فواید مهم گیاه کاپاریس، قابلیت کشت آن در مناطق خشک و بی‌آب و علف است؛ وجود پوشش گیاهی حاصل از این گیاه می‌تواند سبب بیابان‌زدایی و جلوگیری از فرسایش خاک شود که همین موضوع هم اهمیت کشت این گیاه در کشور ما را دو چندان می‌کند. 

newsQrCode
برچسب ها: دارو گیاه سلامت
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها